Gå till innehåll

Från en dröm - Kortfilms manus (9 sidor)


Anders Myrdahl

Recommended Posts

Synopsis

En kille som heter Daniel träffar en tjej på en flygplats som heter Sara. Han tycker hon verkar bekant. Som från en dröm. Men det visar sig att de två var ett par för 2 år sen. Men båda var med om en bilolycka. Daniel tappar minnet och får en minneslucka på 4-5 år. Sara får större fysiska skador och ligger därför fortfarande i koma när han vaknar. I.o.m all bandage Sara har så kan Daniel inte få en ordentlig glimt av hur hon ser ut därav att han inte känner igen henne på flygplatsen från början. Men Daniel lämnar Sara på sjukhuset för att han inte vet vem hon är och sjukhuspersonalen kan inte bekräfta om de var relaterade eller bara om hon var en liftare.

 

Filmens upplägg är att Daniel berättar "drömmen" det blir som en ramberättelse här, detta är egentligen filmens handling(kärlekshistorian). Sen blir det en tvist på slutet när han får reda på att det inte var en dröm.

 

Mitt första riktiga manus och mitt största projekt hittils. Är tacksam för all feedback! :)

från en dröm utkast1.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså, enligt mig så får du liksom inte med som mycket som skulle behövas. Jag tror dessutom inte att publiken kommer hinna med. Scenerna går väldigt snabbt och skillnaden från scen till scen är enorm! Jag tycker dock INTE att första scenen går för fort, men sista... lite för mycket där kanske...

Länk till kommentar
Share on other sites

För det första, tack för feedbacken!

Menar du att publiken inte riktigt kommer förstå? Det är meningen att skillnaden från de olika scenerna ska vara stora så att man förstår att de har varit med varandra länge. De är för att visa olika perioder i deras förhållande. Jag förstår vad du menar men kanske kan du motivera lite mer?

 

Första scenen är lugn ja, dock så undrar jag om den funkar där? När jag tänker efter(länge) så är det lite som att den ger hela slutet. De är i ett varmt ställe och sen är de på ett flygplats, då verkar det lite som att man fattar att den första scenen kommer sen= att det blir ett lyckligt slut.

 

Sista scenerna ville jag ha så dramatiska som möjligt. Klimaxen liksom. Men gärna motivera mer där. Ska fundera lite på det du skrev, tack!

Länk till kommentar
Share on other sites

Historien var lite spännande och kändes som att den hade potential. Jag tyckte den hade lite otydlig struktur och vissa bitar kändes för långa, andra lite korta - som t ex slutet hinner man knappt ta till sig alls. Men jag tycker alla gånger att du ska jobba vidare på den.

 

Numrera inte scenerna. Ingen fetstil.

 

Varför är det viktigt att vi ska notera glasögonen som hänger i T-shirten? Senare kommer: "Lägg märke till att Daniel inte har glasögon." Det är svårt att ange vad vi ska lägga märke till när vi ser filmen. Nu blir det nästan som om kameran verkligen ska zooma in på glasögonens position - vilket blir svårt när de inte är närvarande. Du vill att vi ska notera något som inte är där. . . Skriva om frånvaron av något är svårt i filmmanus. Du får nog hitta något annat som skiljer dröm från verklighet, eller lämna det till regissören.

 

Det är för många "vi ser". Personligen tycker att att det är en styggelse att överhuvudtaget skriva "vi ser" i ett filmmanus, för det är liksom underförstått, men när varannan mening börjar med det blir det tröttsamt att läsa. "Vi ser att det är varmt" känns tveksam ur beskrivningssynpunkt, bättre att hålla sig till att det är tropiskt, Daniel svettas och liknande sådant.

 

Du beskriver lite väl noggrant hur skådespelarna ska agera. Behåll det som är absolut viktigt för historien, men lämna resten till skådespelare och regissör.

 

"VI SER NÅGON I FÖRGRUNDEN SOM GÅR FÖRBI. (TRANSISTION)"

"VI SER NÅGON I FÖRGRUNDEN SOM STÄLLER SIG UPP. (TRANSISTION)" Huh? Är det för att göra ett snyggt klipp? Helt onödigt i så fall. Det är något som kan stå med när manuset ska användas för en produktion, men inget som är intressant för läsaren i nuläget.

 

Heter han först Oscar och sen Emil eller är det olika personer?

 

Plötsligt står det "Scen" som rubrik. Hmm? Varför skulle denna scen inte ha en ordentlig scenrubrik?

 

Din beskrivande text är vädligt kompakt. Det hinns med väldigt mycket på kort tid. Försök att hålla ett bra tempo/rytm i din text så att man får en känsla för hur snabbt eller långsamt någonting går.

 

Men som sagt, även om det låter negativt, så finns det potential i historien och det är ju ändå det viktigaste. Resten är "bara" presentation.

 

Lycka till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket Désirée!

Jag är medveten om att det är mycket som jag har skrivit som inte ska vara i ett manus men jag har ändå skrivit det för att jag kommer även regissera den och skriver då vissa saker för att komma ihåg bättre.

 

Glasögonen är bara en sak av grejerna som vi kommer ändra på Daniel t.ex även frisyr och så att man förstår att tid har förflutit mellan "drömmen" och verkligen när de är på flygplatsen.

 

Men en sak som jag skulle vilja ha svar på är vilka sekvenser som du tyckte var för långa, respektive för korta? Hade hjälpt mig att fixa det i manuset sen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men en sak som jag skulle vilja ha svar på är vilka sekvenser som du tyckte var för långa, respektive för korta? Hade hjälpt mig att fixa det i manuset sen.

 

Jag skulle gärna ha sett att inledningen och slutet var längre och mittenbiten kortare.

 

Som jag ser det, var händer det spännande saker? Och när känner jag att jag förstått konceptet?

 

Jag skulle gärna sett en längre sekvens i början på flygplatsen när han träffar Sara för att förstå att det är något mer än bara en kille som stöter på en snygg tjej.

 

Och det gick väldigt fort på slutet, det var svårt att hänga med. Jag kunde backa i manuset och läsa om, men det kan man inte med film. Låt finalen få ta den tid det tar. Det är ju finalen vi har väntat på.

 

Mittenpartiet när Daniel och Sara träffas och blir kära är lång. Det du vill ha sagt är ju i grunden att de blev lyckligt kära i varandra och trivdes bra ihop. När det är sagt behöver man inte säga det igen och igen.

 

I klassisk filmstruktur går nästan 1/4 av filmen åt till att bygga upp för vändpunkten där det "händer något" och 1/4 på slutet för finalen och avrundningen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra manus, behöver arbetas på men ingen dålig start.

Saker att fundera över enligt mig.

* Trovärdigheten, det är en osannolik historia, inget fel i det, som publik köper man mycket men det krävs trovärdiga situationer och saker att relatera till. Bilolyckor, minnesförluster och ödesmättade möten på flygplatser är tre stora bitar av ditt manus som jag inte tror många kan relatera till. Kanske kan du omvandla någon av dessa till något mer verklighetsförankrat, inte sagt att dessa saker inte händer i verkligheten. Men T ex. kanske mötet på flygplatsen kan bli en nattklubb, krog, fik eller restaurang. Eller en plats som både Sara och Daniel har gemensamt. Kanske platsen där de möttes: biografen. Hon kommer dit av nostalgiska skäl, han av ett diffust minne och en känsla av något bekant.

*Vissa repliker är lite träiga och konstruerade. En aning för mkt förklarande. Show don't tell. I många bitar är det verkligen ett visuellt manus, och jag är själv en sucker för dialog, men det är ett träsk att fastna i. Bara på skoj, skriv beskrivande texter som förklara samma sak som dialogerna. Beskriv händelser där samma information kommer fram fast utan dialog. Läs igenom båda. Vilken av alternativen gillar du bäst då? Där du måste ha dialog, läs replikerna högt, det är ett bra sätt att sätta en replik på prov. Vare sig du har skådespelartalang eller inte, ligger dom rätt i munnen?

*Som Desireé skrev, mittenpartiet där de blir kära är en aning segt, fokusera på en av de romantiska scenerna och gör den speciell

 

Tycker också precis som Desireé att historien har potential och känns som en fin historia, med spår av Eternal sunshine! Fortsätt att nöta och lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...