Gå till innehåll

Andersson Cam 2.0


peraxe7

Recommended Posts

Hej hopp!

 

Köpte en Andersson Cam 2.0 till min bror i julklapp men har inte lyckats få den att filma i HD-kvalitet. Har lekt med i stort sett varje inställning, dock blir bilden grynig som med en gammal analog kamera. Undrar om det finns något uppenbart som behöver ställas in/justeras eller om någon har personlig erfarenhet av den här kameran. Har prövat filmat både inomhus och ute, samt under olika ljusförhållanden.

 

Här finns ett youtube klipp på Cam 1.5 och det är den kvaliten vi vill uppnå.

 

Tackar på förhand för visat intresse.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för svar.

 

Efter byte av kamera till en likadan modell och mycket experimenterande visade det sig att det var ljuset som låg bakom. Prövade att lysa med skrivbordslampa direkt på det jag skulle filma och fick då den kvalitet jag eftersträvade. Stängde av lampan så det blev vanlig rumsbelysning från enbart taklampan och vips så blev bilden grumlig igen.

 

Så mitt tips till den som har en liknande videokamera är att verkligen belysa det som ska filmas. Imorgon blir det experiment med ficklampa och solljus ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för svar.

 

Efter byte av kamera till en likadan modell och mycket experimenterande visade det sig att det var ljuset som låg bakom. Prövade att lysa med skrivbordslampa direkt på det jag skulle filma och fick då den kvalitet jag eftersträvade. Stängde av lampan så det blev vanlig rumsbelysning från enbart taklampan och vips så blev bilden grumlig igen.

 

Så mitt tips till den som har en liknande videokamera är att verkligen belysa det som ska filmas. Imorgon blir det experiment med ficklampa och solljus ;)

 

Det är inget unikt med den kameran. Det är normalt så foto och film fungerar. Rummets taklampa är sällan tillräcklig för en kamera.

peppar peppar

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...