Gå till innehåll

Tips EF objektiv för film?


FLiPiNc

Recommended Posts

Hej! Jag har nyss köpt en canon 5D mark II och har sedan tidigare inte någon jätte bra erfarenhet av film och foto.

 

Det som jag har tänkt att använda kameran till är främst att göra kortfilm men även för att ta kort på familj och vänner. Jag har tänkt att investera i några objektiv. Jag har ett 50mm/1.4 objektiv och har tänkt att lägga ungefär 7-9 tusen på några fler objektiv (kan även tänka mig att lägga mer om jag känner att det är något som jag verkligen vill ha).

 

Så då är frågan, vilket eller vilka objektiv rekomenderar ni för en rätt så pass låg budget?

Har tänkt köpa nu på mellandagsrean :)

 

Mvh Filip Göranson

Länk till kommentar
Share on other sites

Samyang (aka Rokinon, Bower, Vivitar) har nyligen släppt en serie med objektiv särskilt designade för just film. Objektiv för foto presterar oftast super i stillbild men sämre i video då de inte är byggda med saker så som mjuk fokusering, bländarskift, hastighet, lens breathing och liknande i åtanke.

 

Objektiven varierar från 8mm till 35mm

 

Samyang 8mm T1,5 ED AS IF UMC för Canon EOS

Samyang 14mm T1,5 ED AS IF UMC för Canon EOS

Samyang 24mm T1,5 ED AS IF UMC för Canon EOS

Samyang 35mm T1,5 ED AS IF UMC för Canon EOS

 

Självklart fungerar de precis lika bra för foto som sina stillsbildsmotsvarigheter.

 

Dessa objektiv är väldigt bra för sitt pris. Presterar extremt bra och väldigt bra byggkvalité för prisklassen!

 

Kan verkligen rekommendera dessa!

Länk till kommentar
Share on other sites

Samyang (aka Rokinon, Bower, Vivitar) har nyligen släppt en serie med objektiv särskilt designade för just film. Objektiv för foto presterar oftast super i stillbild men sämre i video då de inte är byggda med saker så som mjuk fokusering, bländarskift, hastighet, lens breathing och liknande i åtanke.

 

Objektiven varierar från 8mm till 35mm

 

Samyang 8mm T1,5 ED AS IF UMC för Canon EOS

Samyang 14mm T1,5 ED AS IF UMC för Canon EOS

Samyang 24mm T1,5 ED AS IF UMC för Canon EOS

Samyang 35mm T1,5 ED AS IF UMC för Canon EOS

 

Självklart fungerar de precis lika bra för foto som sina stillsbildsmotsvarigheter.

 

Grymt pris för objektiv med bra skärperingar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för tipsen, Har beställt ett Canon 70-200 från netonnet. Har beställt lite material för att bygga en liten jib och en slider får se hur det går med det.

 

Jag har tänkt köpa ett Samyang 35mm när jag har skrapat ihop lite mer pengar igen.

 

har några tipps på vart man ska köpa ifrån? har kollat lite på Ebay men jag vet inte om det är värt dom pengarna man sparar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad är skillnaden mellan T1.5 och T1.4?

 

T1.5 är det uppmätta bländarvärdet medans f1.4 (vilket jag tror du syftade på) är det matematiska värdet.

 

Skillnaden är att T-värdet alltid ger samma ljusmängd till sensorn oavsett optik/märke medan F värdet bara är matematiskt uträknat och kan skilja sig från optik och märke.

 

 

(är frågan, skillnaden mellan T1.5 & T1.4 är det +- .1 T stop)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...