Gå till innehåll

Studera utomlands, vilse!


Anders Myrdahl

Recommended Posts

Tjena. Är 17 år, studerar Estet Media, andra året på gymnasiet. Att göra film är mitt liv. Klyschigt låter det men det är sant. Har gjort små sketcher och kortfilmer, ska dock snart producera en mer seriös kortfilm på ca 10min i vår.

 

Jag börjar nu undrar vad jag ska göra efter gymnasiet? Att bli något inom filmbranschen är svår det har jag förstått men jag har ingen annan inställning än att det går om man bara vill tillräcklig mycket och lägger tid på det.

 

Jag skulle vilja studera i någon filmskola(utomlands, USA eller Australien helst) eller liknande där jag kan lära mig om regi, alternativt Cinematography. Men bland alla utbildningar som det finns så är jag ganska vilse! Vad ska man gå som är bäst för att få kontakter och lära sig mycket inom yrket. Hur mycket kostar det?

 

Flummig text men hoppas någon kan hjälpa till! Tack i förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

SAE i Melbourne, Australien, känner jag en som gått på. Däremot inte rent film, utan snarare mer cross-media production, eller vad man nu kallar det (web, design, video). Han är otroligt duktig. Jobbar inom branschen (eget företag), och lever på det. I Australien då. Danmark har väl European Film School, vad de går för låter jag vara osagt, men när jag själv kikade på det en gång i tiden lät det seriöst. I Vancouver finnes antalet "elit-utbildningar" som är svindyra (300 000-ish) och inte kan betalas med enbart CSN. Dock ska man väl helst ha branscherfarenhet (eller ha gått en grundutbildning hos dem tidigare) redan innan man börjar där, men det kan ju vara något positivt också, då de som kommer dit bör vara väldigt dedikerade.

 

Mer än så har jag nog inte att bjuda på, lycka till! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Nå. Nu ska vi inte vara elaka här. Att ta körkort gör dig inte till en bra bilförare heller. Det finns säkert en och annan som inte tagit körkort, som ändock har bättre körkänsla än större delen nyexaminerade förare. Just det där med känsla är ju något man kan applicera till de flesta hantverk. En absolut teoretisk grund går antagligen att skaffa sig själv på biblioteket som dig Tolin, men när man inte får det i kontext så betyder det ganska lite. Och just där så hakar väl en utbildning i. Alternativt att man köper på sig utrustning själv, men mister då kontakter/klasskamrater.

 

Med det sagt, så är väl att "bara göra" en ganska uppenbar term när det kommer till småproduktioner utan slutkund. Men själva hantverket kommer först in när du faktiskt har en kund. ELLER vill utvecklas. Snabbt. Helst. Annars blir det aldrig riktigt obligatoriskt att kunna speciellt mycket, det blir inte lika lätt att inse att man saknar kunskaperna när man begränsas inom sina egna ramar. Känslan får du nog genom att bara göra jävligt mycket, men då endast känsla för det du själv gör. Att gå en utbildning kan vara en bra väg att utmanas till att göra sådant du inte annars skulle ha gjort. Bryta dig ut ur din bubbla. Om du har någon. TS.

 

Vad jag vill komma fram till är ett mysterium. Men som slutsats skulle man kunna säga att "bara producera" - oavsett hur mycket man kan är en bra väg att hitta sina begränsningar. Eller beroende på hur man är lagd, så hittar man aldrig ut från den. Viktigt tror jag, är att man är flera kreativa sinnen som ställs mot varandra om man nu beslutar sig för att lära sig hantverket på egen hand, då kan alla möjliga tokiga idéer uppstå och man kommer ut ur sin bekvämlighetszon, där man för det första antagligen faller platt och gör en skitfilm, men förhoppningsvis får ut något av det.

Länk till kommentar
Share on other sites

I dagens samhälle är det ju dock ganska svårt att slippa undan bildning. Med internet osv. I synnerhet när man väl hittat fram till ett så pass obskyrt intresse som filmande. Tillgängligheten av information är ju en helt annan idag än vad den har varit. Likväl som tekniken. På sikt kommer det antagligen leda till en mer generell kompetens hos många filmfolk, likväl som formell utbildning sjunker i betydelse (trots att utvecklingen IDAG är den motsatta). Just för att tekniken växer in i hemmen, och därav även kunskaperna.

 

Nu känns det som att i ockuperat tråden lite för mycket till generella diskussioner dock. Så till TS: Att gå på en utbildning är ett snabbt sätt att lära sig mycket, inte minst teoretisk information. Mitt personliga tips skulle väl i så fall vara att söka sig någonstans där vikt läggs på teorin - för där kan man lätt missa både det ena och det andra som hemmapulare. Medan du samtidigt får tillgång till teknik att applicera kunskaperna på. Om en sådan skola finns, så är den nog dyr. Men om du är öppen att lära dig, får du nästan garanterat ut något av det. Går du på en helt workshop-baserad utbildning så kan man gå miste om diverse delar i det teoretiska, medan en filmvetare mest blir den som tror att den kan mest, utan att ha en blekaste om vad den sysslar med i praktiken.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 månader senare...

Kan vi inte alla bara komma överens om att det inte finns någon universell väg till framgång?

 

Alla måste gå sin egen väg, dvs den som känns rätt för en själv.

 

Vill man gå filmskola, go for it! Vill man lära sig genom praktisk yrkeserfarenhet, go for it!

 

Så! Nu kändes väl allt genast mycket bättre?

Länk till kommentar
Share on other sites

Visst är det så, men det är ju skillnad på framgång och framgång. För att komma någon vart här i världen så beror det ju i slutändan på DIG. Inte vilken skola du går på, eller vilken väg du tar.

En skola kan ge väldigt mycket kunskap på kort tid, men i själva verket så är inte "kort tid" - korvstoppning, för alla. Har man inte redan börjat filma eller vad nu, så kan ju en utbildning vara bra, för den som vill komma in i svängarna.

Å andra sidan, har man redan något på gång, ett hyfsat bra hantverk, känsla för form och struktur, så finns det ingen större anledning att utbilda sig rent generellt i den kreativa branschen. Om inte för kontakter då.

 

Jag var själv i valet och kvalet att gå tre-årigt. Kom in, men tackade nej. Jag har antagligen fått ut mer av att "plugga annat" på hemort och småjobbat på sidan. Inte med just film, men inom musikbranschen. Och får nu så mycket jobb (mest grafiskt) att jag måste tacka nej till en del (dock är ju detta återigen parallellt med studier). Och även om det inte är några stora pengar, så får portfolion svälla lite, och det är väl, åtminstone i mina ögon, precis vad en utbildning handlar om. Att få tillgång till utrustning, och bygga en portfolio.

 

Och nu säger jag inte att jag är bättre än någon som är utbildad. Jag är klart mer begränsad, nischad.

Där är ännu en anledning att gå en utbildning - du får en rejäl grund att stå på. Samtidigt som du kan jobba med din egen nisch, på sidan. Det, tror jag, är ett vinnande koncept för den som vill vara aningen mer flexibel.

Men å andra sidan, en nisch är ju precis vad du behöver för att verkligen nå toppen, frågan är bara om stegen du klättrar på når så långt. Det gör knappast min.

 

Så även om det finns många vägar, finns det klara för- och nackdelar med de flesta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så även om det finns många vägar, finns det klara för- och nackdelar med de flesta.

 

Absolut! Det förnekar jag inte. Min poäng var bara att det inte finns någon mall för att nå det man kallar "succé". Delvis för att

det ligger i betraktarens ögon och delvis för att vi alla har olika bakgrund att stå på.

 

Filmskolor har generellt sett en viktig funktion: kontakter. Sen finns det självklart andra saker som kan gynna en med att gå filmskola,

men de flesta "bättre" utbildningar kräver att man kommit igång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...