Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hobbit

Besatt medlem MugshotPaparazzis avatar
    Reg.datum
    okt 2012

Standard Hobbit

Såå, har ni sett den? Vad tyckte ni? Var farhågorna om 48 fps besannade? Är det värt att göra en tunn barnbok i tre delar?
    Jag tyckte personligen att bildkvalitén var fantastisk, och stördes inte alls av den högre framraten, men hört andra som inte gillade det.
    Älskade jaktsekvensen i grottan, men tyckte filmen i det hela var lite väl utdragen.

Besatt medlem
    Reg.datum
    maj 2012

Standard

----
    Senast redigerad av Oller Visuals den 2018-07-06 klockan 08:07.

Besatt medlem
    Reg.datum
    jun 2011

Standard

---
    Senast redigerad av Tolin den 2014-07-13 klockan 21:29.

Besatt medlem
    Reg.datum
    jan 2011

Standard

Jag tyckte bilduppdateringen kändes lite mystisk i början. Men man vande ju sig, och jag kan inte säga att jag bryr mig märkvärt. Filmen i sig var väl som förväntat. Inget negativt dock. Inget positivt heller. En CGI-fest med en del alldeles för uppenbara övergångar mellan 3D och riktigt foto. En del kändes gimmick-artat och min bokmal till vän jag hade med mig sa att "det var som i boken". Men kanske blev det lite för mycket och för rörigt för en film skulle jag säga. En show-off av Midgård och lite "titta vad jag kan" rent tekniskt. Utan att det egentligen tillförde något.

Jag tyckte den var bra. Men inte mer. Den kändes aldrig riktigt spännande. En äventyrsfilm bör ju vara det.

Med det sagt så tycker jag att det är bra att man driver tekniken framåt. Inget annat. Men på sina håll lyser det igenom att filmen är en blandning av ett teknikdemo och en faktisk film. Inget fel med det, det finns många filmer som lever på det (Transformers, 2012 exempelvis), men frågan är om det är rätt film att driva den tesen på. Jag vet inte.

Besatt medlem
    Reg.datum
    nov 2009

Standard

Känslan i början, med 48fps och den 3D-anpassade filmningen, var Hobsala i Teletubbiesland. Den var bättre berättad än både Sagan om de två tornen och Sagan om konungens återkomst. Men 48 fps och 3D-anpassning gav en något plastig look.

Besatt medlem StenRs avatar
    Reg.datum
    mar 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av Shoomedia Visa inlägg
    Känslan i början, med 48fps och den 3D-anpassade filmningen, var Hobsala i Teletubbiesland. Den var bättre berättad än både Sagan om de två tornen och Sagan om konungens återkomst. Men 48 fps och 3D-anpassning gav en något plastig look.
    +1 !
    StenR (Canon XC10/550D+ML/50D+MLRAW, Shoot35-rigg, Rode boom, NTG-2, Zoom H1, Steadicam Merlin, Steadicam Jr, Hague dolly, Adobe CC, Filmconvert, Neat Video, Magic Bullet, StoryboardQuick, ProductionMinds)
    http://www.stenrosendahl.com
    “It always seems impossible until it’s done.” - Nelson Mandela

Besatt medlem Max_Hs avatar
    Reg.datum
    jun 2006

Standard

Citat Ursprungligen postat av StenR Visa inlägg
    +1 !
    + 1

En del av effekterna såg direkt påklistrade ut och ibland blev alla karaktärer som pappfigurer som i en dockteater. Men Gollum var fantastiskt bra.

Ska se 24fps vid tillfälle...

Nybörjare
    Reg.datum
    sep 2011

Standard

Står bestämt kvar med åsikten att 3D är ett sätt för produktionsbolagen och biograferna att kunna ta högre priser för någonting som sänker kvalitén och upplevelsen. Såg min första 3D-film i början på 90-talet och sedan det inte hänt <i>ett dugg</i>, blev helt lurad av hypen kring Avatar, att 3D'n skulle vara så avancerad, innovativ etc.

Det här var dock, enligt mig, ett undantag. Peter Jacksons sätt att filma är det första steget mot vad 3D-bio <i>borde</i> vara. Att visa 48fps fick verkligen alla lager att "poppa" ut. Visst, all CGI blev nästintill självlysande klar, men eftersom <i>varenda</i> bild innehåller ett visst mått av CGI, var det inget som störde bildflödet. Visst, sen blir det en annan upplevelse att se film på det sättet. Vincent Laforet märkte ut i sin recension av "The Hobbit" att all humor tycktes falla platt, när det visades på det här sättet. Vilket, tråkigt nog, är sant enligt mig.

Filmen i sig. Inte lika bra som LOTR. Ser helt annorlunda när det är filmat digitalt. Nästintill alla cinematiska modeller och magiska trix med effekter och smink är helt utbytt mot CGI (till och med skådespelarnas skägg om man ska tro filmens blogg), vilket i dagens läge är att ta den enkla vägen ut. Största problemet är dock att varje liten strid i filmen är mjölkad till sista bildruta. Jacksons värsta farhåga innan han började filma var tydligen att behöva jobba med 14 huvudkaraktärer. Fötståeligt, men han tycks inte göra sig besväret att försöka, och det mesta av tiden som hade behövts läggas på att lära känna karakärerna går istället till "slapstick"-artade bataljer i slowmotion (och slapstick humorn faller som tidigare nämnts helt platt pga formatet).

Hyfsad film, helt enkelt, men inte LOTR-klass.

Besatt medlem daarcos avatar
    Reg.datum
    nov 2007

Standard

Det märks så tydligt att det är en barnsaga.
    "Det kommer en trolkarl och frågar om du vill följa med på äventyr?" - det är ju hela premissen för filmerna. Känns lte svagt jämnfört med LOTR där hela världen står på spel.

Nästa film kommer jag först se i 24fp innan 48fp. Jag tyckte allt bara såg ut som teater (en massa sminkade personer på scen) i 48fp.
    - What is the scientific purpose with your expedition?
    - Revenge!

"Oceanographer Steve Zissou"

Besatt medlem StenRs avatar
    Reg.datum
    mar 2006

Standard

Ny preview ute nu:

Och en ny videoblog med:
    StenR (Canon XC10/550D+ML/50D+MLRAW, Shoot35-rigg, Rode boom, NTG-2, Zoom H1, Steadicam Merlin, Steadicam Jr, Hague dolly, Adobe CC, Filmconvert, Neat Video, Magic Bullet, StoryboardQuick, ProductionMinds)
    http://www.stenrosendahl.com
    “It always seems impossible until it’s done.” - Nelson Mandela