Gå till innehåll

Machinima ?`


miniburk

Recommended Posts

Tjena gott folk !

Jag fick i uppdrag att göra en musik video, och det börjar arta sig. Främst har jag använt mig av metoden Machinima för att skapa snygga effekter. Problemet är bara att jag inte riktigt vet i vilken utsträckning man får använda programvaran. Kan tänka mig att programmet (eller spelet ) innehåller någon form av upphovsrätts skydd, men det behöver ju inte betyda att jag missbrukat det.

 

Vet någon hur det ligger till med film med modifierade spel ? Använder just nu Garrys mod.

Är inte orolig än så länge, men han är jävligt duktig så om det någonsin skulle börja visas offentligt utanför Youtuben, så är den här typen av information väldigt viktig.

 

MVH PB

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena gott folk !

Jag fick i uppdrag att göra en musik video, och det börjar arta sig. Främst har jag använt mig av metoden Machinima för att skapa snygga effekter. Problemet är bara att jag inte riktigt vet i vilken utsträckning man får använda programvaran. Kan tänka mig att programmet (eller spelet ) innehåller någon form av upphovsrätts skydd, men det behöver ju inte betyda att jag missbrukat det.

 

Vet någon hur det ligger till med film med modifierade spel ? Använder just nu Garrys mod.

Är inte orolig än så länge, men han är jävligt duktig så om det någonsin skulle börja visas offentligt utanför Youtuben, så är den här typen av information väldigt viktig.

 

MVH PB

 

Jag kan verkligen egentligen ingenting om Machinima, då det inte alls är ett personligt intresse - så inga följdfrågor tack!

 

Vad jag vet:

 

Det är helt enkelt inte lagligt, men vissa tillåter det ändå. Du kan när som helst bli nertagen dock. Har en vän som streamar när han spelar spel typ 12 timmar om dagen och han har varit med om 3 stycken takedowns på två år. Då menar jag inte på arkiverade videos, utan att de har tagit ner hans stream live. Rätt taskigt.

 

Vissa ser det som att man gör gratis promotion - vissa inte. Valve (kanske har fel här, men gmod är väl iallafall baserat på en halflife motor?) har ju faktiskt tagit ner grejer förut, men verkar inte direkt göra det längre. Av de större företagen så är det Take2 (kanske har fel på namnet, rätta isåfall) som är mest lacka. Activision (inklusive Blizzard) verkar inte bry sig ett skit, även fast de enligt licensen.. och lyssna på detta....

 

...Äger varenda knapptryckning du gör i deras spel.

Ja, så är det, men det betyder inte att alla företag gör något åt det.

 

Personligen tror jag att det är lugnt och det värsta som kan hända i nu-läget är en cease/desist.

 

En sak jag vet om Machinima, som gjorde mig intresserad i första läget var att när den första riktiga serien kom (red vs blue? blue vs red?) så var Microsoft super-redo att ta ner serien _direkt_, innan en anställd som ett passions-projekt, tog på sig att göra om det till promotion för spelet (är det Halo det är baserat på? Tror det) igenom att anställa dem och faktiskt utveckla verktyg så att det skulle bli lättare för dem. Det har tydligen blivit succé.

 

Jag tror såhär:

 

Valve är ju sinnessjukt lugna. Skulle videon bli VÄRLDENS HIT, lixom 50 miljoner views på en månad - så skulle de verkligen backa det fullständigt. Jag tror att chansen att ni ens får en cease/desist är 0.0001%.

Länk till kommentar
Share on other sites

Activision (inklusive Blizzard) verkar inte bry sig ett skit, även fast de enligt licensen.. och lyssna på detta....

 

...Äger varenda knapptryckning du gör i deras spel.

Ja, så är det, men det betyder inte att alla företag gör något åt det.

 

Jag har precis läst licensavtalet för Call of Duty och där nämns ingenting om att de äger spelarens knapptryckningar. Var har du läst det?

Länk till kommentar
Share on other sites

Då behöver du brusha upp på din tolkning. T o m jag ser det rakt av.

 

Jag har läst det 1) i en utvärdering en vän fick gjord innan han skulle starta sitt företag som i grund och botten går ut på att använda upptagningar av stor-spel.

2) Hört det av en vän som jobbar för Activision.

 

De äger precis allt. De skulle kunna stämma på 40 olika punkter om man spelade igenom första timmen av ett av deras spel.

 

Skulle de få för sig att twista till det lite så skulle de, men de är riktigt chilled när det gäller sånt. Microsoft som sagt dock, deras första reaktion när de såg den där första machinima serien någonsin var "detta ska ner, nu!", tills de förstod att det kunde vara promotion. Smart drag, mycket smartare än att bara dra ner det.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Oj, tack för svaren... Missat det här helt...

 

Fått hyfsat överblick, men det verkar vara ett svårt ämne att få fullständigt perspektiv över.... Testar med att ladda upp den när den är klar, skulle någon tycka det missgynnar dom får dom höra av sig. Men naturligtvis, en stämning är sjukt oroväckande om det skulle bli av

 

Tack återigen ! // PB

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...