Gå till innehåll

Göra egen "bildmixer", möjligt?


mape82

Recommended Posts

Hejsan! vi är en skola, och skulle vilja bygga oss en tv-studio. Tekniken vad gäller allt kring kameror/myggor osv har vi, men ingen bildmixer, eller för den delen ide på hur vi skulle kunna fixa det. Vi kommer inte ha råd nu att köpa oss en, så är i funderingarna om det går att göra en egen variant?

 

första tanken är liknande. Att koppla in tre kameror live mot tre datorer, och använda dessa som skärmar, sedan även skicka vidare signalen till en dator som alltid visa den aktiva kameran som är i sändning. Går detta att lösa digitalt idag? Hoppas ni har några fina ideer :)

Länk till kommentar
Share on other sites

När du skriver sändning är det "Live" du menar? Över webb eller TV? Eller handlar det om förinspelning där ni vill spara tid genom liveklippning? För annars är det ju bara filma med flera kameror och synka materialet och klippa mellan bilderna i vilket redigeringsprogram som helst.

Google hangouts fungerar ju annars som en bildmixer, då ni kan göra livesändning och växla från flera olika kameror. Jag är rätt lost i sammanhanget då jag inte själv provat hangouts bara sett det färdiga resultatet. Men finns säkert program som kan göra det ni efterfrågar också.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag menar att vi ska föreställa ett live-tvprogram. vår ide är att göra en nyhetssändning, eller en debatt, och vill då ha tre aktiva kameror att kunna växla med. Vi vill komma åt att det faktiskt ska föreställa ett liveprogram, och då inte ges möjlighet att klippa i efterhand. vart jag tydligare? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Billigaste och enklaste lösningen blir nog en Television Studio - då ni bara ha 1 bildrutas synkfel till skillnad från er datorlösning som inte garanterar synk på något sätt. Jag har haft två Television studio och det enda som är lite klurigt är omvandlingen från analogt ljud till digitalt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Den switchen Tolin pratar om är nog det bästa ni kan tänka er just nu!

Blackmagic Design ATEM Television Studio - köp den hos Scandinavian Photo

Ni behöver inte köpa ett kontrollbord utan kan köra direkt med tangentbord, alternativt skaffa en extern numpad och mappa knapparna till rätt kontroll!

 

Vad för skola är "ni"? Och var i sverige finns den?

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det där första resultatet på Google? ;)

En mjukvarumixer löser inga hårdvaruproblem.

 

 

ATEM Television Studio löser hårdvaran och mjukvaran på ett sätt som garanterat både är billigare och bättre i längden.

 

Vet inte, har använt det för en stream i 18 månader dagligen nu och folk verkar verkligen inte ha förstått hur bra det är.

Dessutom så pratar jag ju inte med dig, utan med personen som frågar "Går detta att lösa digitalt idag?".

Länk till kommentar
Share on other sites

1080p

live keying all the time

4 feeds

3 kameror

5 myggor

3 datorer

6.5s lag.

 

Tror faktiskt att det är högre kvalitet än vad op kan tänkas önska. Onödigt hög faktiskt.

 

Vad är det du inte fattar? Du säger vad du vill, jag säger vad jag vill - vi vill väl båda hjälpa OP? Eller? Du kanske bara vill visa hur otroligt kunnig du är igenom att vara nedlåtande och ha förutfattade meningar. Min åsikt är att OP kan göra vad OP vill med detta och det enklare.

 

Jag använder verkligen xSplit som min egna bildmixer. Det gör jag verkligen. Bara öppna upp det så börjar man göra det själv.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så nu kritiserar du bara mig personligen istället? Ok. Faktumet är att xSplit är sjukt billigt för vad man kan göra med det. Jag kände att jag borde detaljera för att du sa att jag hade en väldigt simpel set-up. Det jag säger.

 

Så nu är jag både guerilla set-up och onödigt dyr/krånglig. Säger ju att i just det där kör vi 1080p + allt det där. Väldigt mycket mer "riktig utrustning" än något annat. Det är min personliga åsikt om att få igång sin egna karriär i 2012 som är DIY - inget annat.

Det går och jag gör det (ett capture card). SJUKT nöjd med resultatet. Inte ett dugg krångligt (live på 5 minuter efter boot oavsett vad de gjorde gången innan - allt tack vare xSplit), kostade mig otroligt lite, tog 48 timmar att sätta upp hela studion för ett år sedan (just tack vare xSplit) och det enda onödiga är att det är sinnessjukt bra kvalitet. Jag hade lätt nöjt mig med 480.

 

Det går att göra det, därför svarar jag. Snälla, adressera ej mig. Prata med OP. Jag pratar med OP och välkomnar op att pm'a mig vid behov. Jag skulle helst ej slösa min tid på att prata med dig, som bara utgår från vad du vill utan att ha någon som helst aning om min situation.

Länk till kommentar
Share on other sites

Flikar in för att klargöra lite för dels mig, men också TS, nu när ni ändå är inne på ämnet.

 

Hur nära ligger xSplit, respektive BMD-lösningen, mot branschstandard? Tänker att det vore relevant för en skola att jobba med utrustning som på, åtminstone, mjukvaru-nivå liknar utrustning i en mer påkostad studio. Känns xSplit vettigt överhuvudtaget, eller är interface nedskalat till en så pass simpel nivå att det inte längre blir relevant? Visst, man kan ju lära sig principen genom vilken (jag citerar) gerilla-lösning som helst, men sedan få lära om mer eller mindre helt när man får möta "riktig" program-/hårdvara.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
Gäst GöranD

Svaret är att man använder både en ATEM TVS, capture kort och en mjukvarumixer. Hur ska man annars få in video klipp i sändningen oxå? Bara switchern kommer man inte långt med det är kombinationen hårdvaruswitcher och mjukvaruswitcher/mixer som är intressant.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Playback gör du via en dator kopplad till en av ingångarna. Simpelt och bra.

Där kan du även lösa live-keying för grafik etc.

 

På skolan jag gick tidigare körde vi med en BMD 4k mixer, BMD shuttle och 3 laptops för att göra OB-sändningar (+ ett capturecard för streamen såklart)

**(3 laptops = mixer, grafik, stream)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...
Gäst GöranD

Det kan man göra men en modern dator klarar allt på en gång. Jag kör mac och CamTwist som är något liknande xsplit dvs tbå mycket kompetenta program. Playback av video/film gör man i dessa program det behövs ingen extra dator till det. Däremot kan det vara bra att ha en dator för encodningen för det suger must ur en processor så det står härliga till. I varje fall i CamTwist så finns det en uppsjö av grafik effekter playlists för film kort pip camera etc etc och det finns säker i xsplit oxå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...