Gå till innehåll

Mikrofonfundering (bland annat)


Helgee

Recommended Posts

Jag är på gång att inhandla DV-kamera (budgetklass) och tänke i och med detta även köpa en ny mikrofon. Har tidigare kört med det som funnits i lådorna alternativt den interna (jo, det luktar amatör! Har dock hållit på i sju-åtta år :))

 

Har insett att det är en riktad kondensatormik jag bör ha. Hur riktad? Finns det något bra ställe att vända sig för att kika på lite priser. Jag vet att det i mångas öron låter optimistiskt, men får jag något dugligt för runt 500kr? Budgeten som egentligen är obefintlig tillåter inte så mycket ;)

 

Tänkte även passa på att fråga:

1. Behöver jag några speciella specifikationer såsom hastighet etc på firewire-kortet? Programvaran har jag så jag tänkte hitta ett billigt. Dvs inte lägga ut över 1000 kr på ett helt paket från Pinnacle.

 

2. Vad bör jag betala för en begagnad (anv en gång) Canon MV430i köpt 2001? CCD 1/4", bildpunkter 540.000, effektiva: 340.000, DVin och DVut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Personligen skulle jag använda en sk. njur-mic som är ganska rundtagande.. det brukar bli jobbigare om man har en heltriktad mic, för man lär röra micbommen så mycket.. det man kan köpa också är en mygga.. dom funkar bra utifall att man kan dölja dom på kläderna :D

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag köpte mitt Firewirekort på Kjell o Co; deras billigaste dessutom. Fungerar perfekt.

Hastighet på FW-kort behöver du inte tänka på; de klarar alla av att tanka miniDV i realtid.

 

Vad bör du betala för en Canon MV430i? Ja, det var en bra fråga... Vad vill säljaren ha för den? Personligen hade jag inte gett särskilt mycket för den.

Jag tror den saknar manuella inställningar? Manuella inställningar kan vara rätt bra om man sysslar med lite amatörfilm.

Försök skaffa en 3CCD kamera om det är möjligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 veckor senare...

Vad gäller prylar i stort skall du spara länge och skaffa dig riktiga prylar. En trechippare SKALL du ha om du vill göra film med kvalitè. Du kan hitta en för runda 10 kanske..

 

Med en budget som står på 0 kronor gör du ingen film med.

 

Vad gäller mickar så skall du även här spara länge och gå på något riktigt på en gång. Sennheiser har gott om mickar, dessvärre är priserna ganska höga. Titta om du hittar en i K6 systemet/Me66 skulle kanske passa. Den är garanterat riktad! Vad skall du filma? Runt 6000 kr får du räkna med om du skall ha en ny. Beg vet jag inte. Dessutom skall du ha en XLR-adapter osv osv, räkna med minst en tusing till innnan du är klar

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
  • 5 månader senare...

De smartaste e väl o hyra utrustning. Kamera o ljud. Sen kan man ju ha en billig kamera o dator hemma. För man vill ju kanske filma semestern oxå. Att hyra får man ju de senaste. En 3 chippar går ju på 30 000 o ljudutrustning e ju 10 till. Så hyra e nog d bästa alltenativet om man inte bara gör filmer hela tiden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...