Gå till innehåll

Mitt första manus. Enbart "introt".


Smekt

Recommended Posts

Hej Voodoo!

 

Har länge velat skriva manuset till en riktig "kill-film". Som en tjejernas motsvarighet till

Sex & the city. Fast ännu mer rå och mer humor. Har knåpat ihop en inledning till filmen där vi får träffa John som är vår

"protagonist" på en efterfest...

 

Än så länge bara en kort inlednig som sagt. Men ge gärna positiv och negativ kritik på

allt ni kommer att tänka på!

 

Väl mött,

Screenplay by Smekt.pdf

//Smekt

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst shakeshake

Jag gillar faktiskt detta skarpt. Visst finns det detaljer som bör ändras men det blev liksom intressant redan från starten. Älskar detaljen med Kims tatuering. Vill läsa mer!!

 

Hälsningar Elina

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med Tolin om hans synpunkter, så jag ska inte upprepa samma sak.

 

Vill också tillägga att jag gärna skulle se att du jobbade lite mer på språket, så att det blir flyt i beskrivningarna. Meningarna är ganska korthuggna nu.

 

"Kim" har "alltid" varit ett namn som funkat både för tjejer och killar. Vill du visa på hans okunnighet, eller känner du inte själv till namnets historia?

 

Sen gillade jag inte voice overn. Jag tycker den är helt onödig. Det är bara lätt att du glömmer vad som visas i bild medans snubben snackar. Det kan bli otroligt långtråkigt att titta på en tillintetsägande bild och lyssna på nån som berättar.

 

Men för att vara ett första manus är det inte alls illa. Tvärtom har det jag läst så här långt potential att kunna bli något. Men det du skrivit så här långt säger för lite som storyn för att kunna säga mer än att jag skulle fortsatt läsa.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är INT. LÄGENHET - NATT

 

Är det kväll skriver du Natt och beskriver sedan i scenbeskrivning att "Solen är på väg ner", eller liknande för att Visa på att det är kväll -- Annars spelar det ju ingen roll för varken manuset eller handlingen.

Att det utspelar sig i Stockholm har inte heller någon direkt relation till handlingen och bör antingen nämnas i SUPER om du vill att publiken ska få veta vart det utspelar sig, eller helt enkelt låta karaktärerna referera till staden de befinner sig i.

 

Beskriv hur vi ser att det är en efterfest. Vad är det som säger att det är en efterfest och inte bara en vanlig hemmafest?

 

Makes sense! Ska fixas.

 

Han har alltså en lejonman? Är han någon slags korsning mellan lejon och människa?

Tänk på hur du formulerar dig.

 

Ville krydda orden lite istället för att skriva typ "backslick". Kanske inte är passade för ett manus.

 

 

Har det faktum att du anser det vara en klassiker något med manuset att göra så bör du förklara hur det visar sig i filmen eller stryka den meningen helt. Wild World med Cat Stevens bör också ha direkt betydelse för manuset med tanke på att ev. producent måste införskaffa rättigheter för att kunna spela låten i filmen.

 

Tanken är att det inte är sista gången vi (publiken) kommer komma i kontakt med låten. Lite av en setup/payoff senare i filmen.

Kan dock hålla med om att jag borde stryka "det är en klassiker".

 

 

Kameradirektiv är no-no för manus. Lämna dessa till produktionsteamet.

 

Uppfattat

 

För ett första manus är det inte dåligt :bire Du behöver bara läsa på lite mer om manusskrivning för att riktigt greppa formatet :-)

 

Tack för extremt bra feedback!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar faktiskt detta skarpt. Visst finns det detaljer som bör ändras men det blev liksom intressant redan från starten. Älskar detaljen med Kims tatuering. Vill läsa mer!!

 

Hälsningar Elina

 

Tack! Ska försöka jobba vidare så du får lite mer att sätta tänderna i.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller med Tolin om hans synpunkter, så jag ska inte upprepa samma sak.

 

Vill också tillägga att jag gärna skulle se att du jobbade lite mer på språket, så att det blir flyt i beskrivningarna. Meningarna är ganska korthuggna nu.

 

Drar mig lite för att skriva allt för långa och beskrivade meningar. Gillar själv "Less is more" och håller det intressant.

 

"Kim" har "alltid" varit ett namn som funkat både för tjejer och killar. Vill du visa på hans okunnighet, eller känner du inte själv till namnets historia?

 

Vill väl visa lite på okunnighet, samt att han inte riktigt bryr sig. Lite som fenomenet "hen". Tror även gemene man inte känner till namnets historia.

 

Sen gillade jag inte voice overn. Jag tycker den är helt onödig. Det är bara lätt att du glömmer vad som visas i bild medans snubben snackar. Det kan bli otroligt långtråkigt att titta på en tillintetsägande bild och lyssna på nån som berättar.

 

Själv älskar jag voice overs, lite därför jag valde den approachen.

 

Men för att vara ett första manus är det inte alls illa. Tvärtom har det jag läst så här långt potential att kunna bli något. Men det du skrivit så här långt säger för lite som storyn för att kunna säga mer än att jag skulle fortsatt läsa.

 

Blev lite att jag högg tillbaks på varje punkt känns det som. Men stort tack för att du tog dig tid att läsa och ge feedback!

Länk till kommentar
Share on other sites

Blev lite att jag högg tillbaks på varje punkt känns det som. Men stort tack för att du tog dig tid att läsa och ge feedback!

 

Jo, det gjorde du, men det är okej, för du noterade det själv :)

 

"Gillar själv "Less is more" och håller det intressant."

 

Problemet är att det inte är intressant som det är nu. Man kan hålla beskrivningarna korta och effektiva och ge betydligt mer läsvärde än du har nu. "Less is more" betyder ju inte att det inte ska finnas någonting.

 

Tror även gemene man inte känner till namnets historia.

 

Det är ointressant. Du måste känna till det om din karaktär ska kommentera det.

 

Själv älskar jag voice overs, lite därför jag valde den approachen.

 

Gillar du radioteater också? ;) Tänk bara på att det är bildinnehållet som är det viktiga och att du kan få "fel" reaktioner från dina läsare, som kan uppfatta dig som en amatör om du inte lyckas perfekt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...