Gå till innehåll

Ta Inte Jobb Som Ljussättare!


Tolin

Recommended Posts

Jag måste tyvärr säga emot om en grej. Dom fotografer som jag jobbat med har påpekat att dom hatar att jobba med chefselektriker som har noll koll på det kreativa och kör stenhårt på att dom bara ansvarar för el och inget annat.

Chefselektriken är fotografens högra hand och det är viktigt att dom jobbar nära varann och att dom förstår varandras arbete. Varje gång jag satt ihop team för inspelningar har mina fotografer tipsat mig om elektriker som jobbar på det viset och avrått mig från att anställa andra som inte jobbar så.

Värt att tänka på...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror inte du säger emot någonting. Mitt inlägg handlar om att chefselektriker inte bör ta på sig det fulla ansvaret för ljusets kreativa utformning. Att det sedan underlättar om jag som chefselektriker kommer överens med fotografen om en viss still och kan köra på mitt egna know-how utan att behöva konsultera denne vid varje beslut är ett stort plus - Och den främsta anledningen till att de flesta fotografer arbetar med samma chefselektriker gång på gång. Det som stör mig är när fotografer lämnar över det artistiska till elektrikerna, för det är skillnad på frihet vid arbete och att ta artistiska beslut.

Ja.visst är det fotografens jobb tillsammans med regissör och i många fall även scenograf att bestämma själva "looken".

En annan grej som man bör tänka på är att en del elektriker vill gå över till A-Foto rollen och passar på att lära sig så mycket dom kan på inspelningarna och tar mer o mer plats och kreativa beslut. Har aldrig varit ett problem för mig eftersom A-Foto alltid haft sista ordet och som du säger, oftast känner dom varann väldigt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 8 månader senare...

Snubblade över tråden igen och känner att det kan vara värt att understryka min poäng.

Det handlade helt enkelt om skillnaden mellan att ha friheten att göra mer och att behöva göra mer än det yrke man anställts för. Tar du jobb som det många benämner som 'Ljussättare' (I den mening som diskuterats) så förväntas du utföra en del av filmfotografens arbetssysslor utan att få erkännande för detta, vilket skiljer sig starkt från att jobba under filmfotografen och på eget initiativ stötta denne i sitt arbete.

 

Hursom, originalposten var inte menat som ett rage-inlägg utan mer för att upplysa och väcka lite fundering kring ämnet :bire

Länk till kommentar
Share on other sites

Snubblade över tråden igen och känner att det kan vara värt att understryka min poäng.

Det handlade helt enkelt om skillnaden mellan att ha friheten att göra mer och att behöva göra mer än det yrke man anställts för. Tar du jobb som det många benämner som 'Ljussättare' (I den mening som diskuterats) så förväntas du utföra en del av filmfotografens arbetssysslor utan att få erkännande för detta, vilket skiljer sig starkt från att jobba under filmfotografen och på eget initiativ stötta denne i sitt arbete.

 

Hursom, originalposten var inte menat som ett rage-inlägg utan mer för att upplysa och väcka lite fundering kring ämnet :bire

 

Men en bra chefselektriker får cred i branschen och måste kunna vara artistisk på så sätt att denne måste förstå vad fotografen vill åstadkomma, är ju mer än att placera ut lampor och dra sladdar om produktionen ska gå smidigt. Är de snabba och effektiva samt ljussätter så bra att fotografen slipper komma med massa justeringar gör elektrikern ett strålande jobb. Har man som elektriker den förståelsen får man nya jobb. Hela teamet jobbar ju för att få till det på det sätt som fotografen och regissören vill. Förstår därför inte på vilket sätt man ersätter fotografens arbetssysslor, det bör väll alltid vara ett teamwork med en nära dialog mellan fotograf och ljussättare.

 

Är väll lite som med regissör och skådis. Lyckas skådisen så bra att inte regissören behöver göra omtagningar och förklara hela tiden har man väll lyckats som skådis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Men en bra chefselektriker får cred i branschen [..]

 

Missförstånd på vägen. Tolin pratar inte om chefselektriker utan om ljussättare som hamnar mitt emellan chefselektriker och fotografen och inte är någon egentlig yrkestitel inom filminspelningar. Chefselektriker säger han, vad jag kunnat läsa mig till, inget negativt om.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...