Gå till innehåll

Någonting Vanligt??


Malm

Recommended Posts

Låter sorgligt. Som att en ensam person skulle se på en film om vänskap för att denne själv saknar det. Helt meningslöst rent berättarmässigt.

 

Jag skulle mycket hellre göra en film om den personen! Kan bli en klockren film med Killing-gängetfeeling.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har haft en idé att tag om att göra en film om en helt vanlig familj, en helt vanlig julafton. Inget särskilt kommer hända utan bara en helt vanlig julaftonskväll.

n bra eller dålig idé?

 

Hej!

 

Det är klart det går, fast hur många jular är helt vanliga, egentligen? Hur många familjer? Något bör hända, behöver inte vara något stort, men något som fångar en viss känsla av julen.

 

Har du hört talas om Harvey Pekar, serieförfattaren? Han skrev seriemanus om sitt eget liv, precis som det var, ingen förskönande, så kolla in honom för inspiration.

 

Harvey Pekar - Wikipedia, the free encyclopedia

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

När man kollar på filmen så ska man riktigt känna hur julen sveper över en. Alla julkänslor ska falla tillbaka på plats igen. En enkel "Feel-Good"!

 

Men det är svårare än vad du tror.

 

Det blir som när jag filmade ett lapptäcke på tork på en tvättlina för att det gav mig speciella vibbar. Det säger inte någon annan någonting.

 

Om du vill berätta vad fantastisk julen är och göra en feelgood film så måste du göra mer än att bara filma en familj en julaftonskväll. Det blir inte mer än en hemvideo som säger något för de som är med, för de återupplever sina minnen av den trevliga julaftonen.

 

För att vi andra ska få samma känsla, måste du ge oss den känslan som fanns då. Den får man inte av en hemvideo.

 

 

Sen ingår det i konceptet berätta att man har något att berätta. Och om du vill berätta vad fantastisk julen är, så krävs det mer än påståendet att den är det. Man kan t ex tänka sig konceptet att bjuda in en hemlös eller ett barn som inte firat jul tidigare och ha deras reaktion på julen som "bevis" på att det du påstår är sant.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tänker på flmen "Another Year", handlar om ett vanligt par i sextioårs åldern. Ingenting speciellt händer. Asbra film : )

ANOTHER YEAR UK TRAILER HD - YouTube

 

Det som är vanligt i en familj kan ju vara väldigt konstigt i en annan.

 

Nu har jag inte sett filmen utan bara trailern som du länkade till, men det känns som en film med interna konflikter, men få externa. Av det jag såg så skulle jag trott att det var en film där det hände en hel del...

 

Det kändes ju inte direkt som "en film om en helt vanlig familj, en helt vanlig julafton", typ. Det kändes ju av trailern som det ändå var en film med en story, en film som ville säga något. Rätta mig om jag har fel, för jag har som sagt inte sett själva filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu har jag inte sett filmen utan bara trailern som du länkade till, men det känns som en film med interna konflikter, men få externa. Av det jag såg så skulle jag trott att det var en film där det hände en hel del...

 

Det kändes ju inte direkt som "en film om en helt vanlig familj, en helt vanlig julafton", typ. Det kändes ju av trailern som det ändå var en film med en story, en film som ville säga något. Rätta mig om jag har fel, för jag har som sagt inte sett själva filmen.

 

 

Jo, trailen var faktiskt ganska "actionfylld". Tog bara första bästa.

Tanken var mer bara att inspirera till "någonting vanligt". Another year har konflikt, men mer som en väninna som känner att hon vill träffa någon och så vidare. Jag är säker på att om jag filmade min famiulj en jul så skulle det också bli en story med intriger. Dock väldigt lågmält och "svensson" aktigt. Det är ju så människor fungerar : )

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är säker på att om jag filmade min famiulj en jul så skulle det också bli en story med intriger. Dock väldigt lågmält och "svensson" aktigt. Det är ju så människor fungerar : )

 

Jo, men jag tror att du måste filma den som du filmar vilken film som helst: med planering. Om inte annat måste man kunna klippa ner julaftonskvällen till något man orkar titta på och då är det ju bra om man har planerat ordentligt innan så att man får fram det man vill ha.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Nu, har jag försökt mig på det. Jag började planeringen tidigt i somras och avslutade projektet den 15 december. Filmen blev 8 minuter och den heter "Dan Före Dopparedan". Jag har visat runt den lite för olika personer som sysslar med film och media och dom har tyckt att filmen har gått hem och varit väldigt mysig! Även jag började bli lite osäker på om det skulle gå vägen när jag fick den kritik som jag fick. Vi har redan börjat på en uppföljare som vi antagligen börjar på i sommar (Vi spelar in i en källare med låga fönster så vi behöver bara sätta belysning utanför och frosta fönstren lite) fast med lite andra skådisar! Jag har även hoppat över till mitt nästa projekt som heter "På Insidan" som handlar polisens infiltratörer och informatörer. Tack För All Hjälp!

 

//Casper

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag började planeringen tidigt i somras och avslutade projektet den 15 december. Filmen blev 8 minuter och den heter "Dan Före Dopparedan". Jag har visat runt den lite för olika personer som sysslar med film och media och dom har tyckt att filmen har gått hem och varit väldigt mysig! Även jag började bli lite osäker på om det skulle gå vägen när jag fick den kritik som jag fick.

 

Vad kul! Härligt att du känner att det blev bra.

 

Så som du beskriver den nu är helt annorlunda än så du beskrev den från början. Jag fick intrycket att du verkligen skulle sitta och filma på julafton hos en familjs verkliga julfirande och den tid det verkligen tar. Att göra en välplanerad film på 8 minuter är något helt annat. Skulle vara kul att få se den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...