Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: A Broken Line

Besatt medlem Christian van Caines avatar
    Reg.datum
    jul 2004

Standard A Broken Line

"You don't belong here."
    Dessa ord var de första han hörde här, och sen dess fanns den alltid där. Närvarande, men alltid precis ur synhåll.
    Driven av ett mål han inte längre kan minnas förs han framåt guidad av den underliga entiteten The Companion, genom en mardrömsvärld där ljuset är hans värsta fiende.
    Omgiven av Fetches (gengångare), attackerad av Wraiths (vålnader) och poltergeists (omänsklig materialiserad primal kaos-energi) jagas han genom en klaustrofobisk labyrint där ingenting är vad det framstår som, av något som till och med The Companion är rädd för. Något den enbart hänvisar till som "Him".

Det hela började med ett strömavbrott. Jag fick iden att spela in ett liten kort segment jag kunde ha till min showreel, ett klipp där en anonym man blir jagad av någonting osynligt genom en bäcksvart trappuppgång.
    Tanken var att det skulle bli ett två minuter långt klipp där jag valde de bästa bitarna av de 10 minuter jag fick inspelat, klippt på Lightworks, och ljudlagt helt ifrån scratch i Nuendo. Men när jag petade i materialet började ideerna flöda, och de två minuterna blev 15 minuter (av 10 inspelade. Varav över 9 minuter gick att använda). Nu säger jag kort och gott att den blir så lång den blir, och jag kompletterar med nya klipp allt eftersom.

Projektet är nästan fullständigt improviserat och inspelat på min iPhone. Lika mycket av artistiska orsaker, som att jag helt enkelt inte anser att brist på kamera är en legitim orsak att inte göra film. Den fula bildkvaliteten och skakigheten blev raskt en del i konceptet.
    Storymässigt hade jag ingen som helst aning om vad det skulle bli i slutändan, jag ville bara ha nåt att leka med. Men efter att ha laborerat friskt med olika koncept, där The Companion och spök-aspekterna redan från början var självklara komponenter, hittade jag slutligen en story som nu är låst.
    Filmen kommer vara första delen i en icke-kronologisk serie skräckfilmer mer baserade på ljud och story än bild och effekter som går under namnet A Broken Line.

Jag tänker jag inte låta den kosta en faktiskt krona att göra. Jag spelar in, spelar, klipper, ljudlägger/designar, och musiksätter själv. Trots allt så är det fortfarande något av ett arbetsprov för mig, även om detta måste vara fullständigt transparent för tittarna. Dock kommer jag förmodligen använda skådespelare till olika roller som entities och liknande.
    Den kommer bli grymt brutal och på sina ställen extremt våldsam, men verkligen inte grafisk; jag gillar suggestiva skräckfilmer, och strävar här efter en rent primal känsla där bilden bara är ett stöd till storyn och inte vice verca.
    Det kommer ta tid att få klart det då jag måste prioritera jobb jag är anlitat till först och främst, men då det ger mig mer tid att leta upp nya läckra locations och röster så anser jag det mer en fördel än nackdel.
    Arbetet dokumenteras allt eftersom det pågår på min nya blog Impulsive Actions - Making of A Broken Line:

IMPULSIVE ACTIONS - Making of A Broken Line

Pax Inferia - CvanC
    Pax Vobiscum! Christian

Reg.datum
    jul 2004
    Pax Vobiscum! Christian

Reg.datum
    jul 2004

Standard

Time flies, & nu har jag skrivit ett nytt inlägg!

IMPULSIVE ACTIONS - Making of A Broken Line: From A World Less Bright
    Pax Vobiscum! Christian