Gå till innehåll

En Julsaga i Lund


seananton

Recommended Posts

Nu på måndag ska jag regissera en julfilm som heter "En Julsaga i Lund."

 

Synopsis;

 

Anton och Helen är två praktikanter på Steve-Teve där julen inte existerar, p.g.a att förmännen älskar Grinchen.

Deras uppdrag blir att ta sig ifrån Steve-teve och kunna sprida julen till de så de kan förstå det fina med julafton.

 

Kommentera gärna handling, dialog och karaktärer! Vad som var bra och mindre bra!

 

Mycket nöje!

En Julsaga i Lund.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har läst väldigt bra story detta.

 

EDIT:

 

Du kanske ska rätta denna meningen bara. "och där

kan man se en ett kort hängandes."

 

En annan sak Snön faller friskt från himlen. Det räcker med snön faller från himlen och man behöver inte säga det i en ny scen. Första gången du säger snön faller från himlen. Sedan när du säger Snön har slutat falla. Då kommer snön inte vara med i resten av existerande scener. Om du inte säger att den ska börja falla igen. :)

 

Nu vet jag inte vad Rocks är men jag tror att det är en filmaffär. Det räcker att du skriver att Anton springer in i en musikaffär och Helen springer in i en klädesaffär. För annars måste teamet lägga ner mycket tid på att hitta en stad där en HM affär befinner sig och det är inte alltid alla städer har HM eller ROCKS.

 

FEL

 

ANTON

(pekar mot dörren)

Ser du springan där?

 

RÄTT

 

Anton pekar mot dörren

 

ANTON

Ser du springan där.

 

Man använder bara () när de ska vara glada, sura, arga på rösten.

 

 

Du behöver inte ha en massa punkter där.

 

FEL

 

Anton vänder sig om och står face to face med...

DAVID

 

RÄTT

 

Anton vänder sig om och står face to face med David.

 

 

Inga svordoma i manuset förutom i replikerna

 

Anton och Helen springer fort som fan genom korridoren.

 

Räcker med Anton och Helen springer snabbt genom korridoren.

 

 

Dem inte de

 

David står mitt emot de och ler slugt.

 

FEL

Anton visar blu-ray utgåvan.

 

RÄTT

Anton visar en utgåva av Grinchen filmen.

 

 

FEL

 

HELEN

Han finns ju inte...

 

DAVID

(avbryter)

Tig!

 

RÄTT

HELEN

Han finns ju inte. (DAVID BÖRJAR PRATA.)

 

DAVID

Tig!

 

FEL

ANTON

Kan vi avbryta lite? Vi måste

diskutera lite.

(han tittar på Helen igen)

Okej, var var vi?

 

RÄTT

ANTON

Kan vi avbryta lite? Vi måste diskutera lite.

 

Anton tittar på Helen.

 

ANTON

Okej, var va vi?

 

FEL

ANTON

Damn right.

(tittar in i kameran igen)

Vi är redo.

 

FEL

Du behöver inte skriva detta. Det är bara att skriva Davids replik.

 

David fortsätter där han slutade.

 

Du behöver inte skriva detta heller att David är tyst. Har David ingen replik då är han ju tyst eller hur? :)

 

Inget svar från David behöver du inte heller skriva han har fortfarande ingen replik.

 

Du behöver inte skriva EFTERTEXTER. Det sköter dem andra i teamet. Redigeraren :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har läst väldigt bra story detta.

 

EDIT:

 

Du kanske ska rätta denna meningen bara. "och där

kan man se en ett kort hängandes."

 

En annan sak Snön faller friskt från himlen. Det räcker med snön faller från himlen och man behöver inte säga det i en ny scen. Första gången du säger snön faller från himlen. Sedan när du säger Snön har slutat falla. Då kommer snön inte vara med i resten av existerande scener. Om du inte säger att den ska börja falla igen. :)

 

Nu vet jag inte vad Rocks är men jag tror att det är en filmaffär. Det räcker att du skriver att Anton springer in i en musikaffär och Helen springer in i en klädesaffär. För annars måste teamet lägga ner mycket tid på att hitta en stad där en HM affär befinner sig och det är inte alltid alla städer har HM eller ROCKS.

 

FEL

 

ANTON

(pekar mot dörren)

Ser du springan där?

 

RÄTT

 

Anton pekar mot dörren

 

ANTON

Ser du springan där.

 

Man använder bara () när de ska vara glada, sura, arga på rösten.

 

 

Du behöver inte ha en massa punkter där.

 

FEL

 

Anton vänder sig om och står face to face med...

DAVID

 

RÄTT

 

Anton vänder sig om och står face to face med David.

 

 

Inga svordoma i manuset förutom i replikerna

 

Anton och Helen springer fort som fan genom korridoren.

 

Räcker med Anton och Helen springer snabbt genom korridoren.

 

 

Dem inte de

 

David står mitt emot de och ler slugt.

 

FEL

Anton visar blu-ray utgåvan.

 

RÄTT

Anton visar en utgåva av Grinchen filmen.

 

 

FEL

 

HELEN

Han finns ju inte...

 

DAVID

(avbryter)

Tig!

 

RÄTT

HELEN

Han finns ju inte. (DAVID BÖRJAR PRATA.)

 

DAVID

Tig!

 

FEL

ANTON

Kan vi avbryta lite? Vi måste

diskutera lite.

(han tittar på Helen igen)

Okej, var var vi?

 

RÄTT

ANTON

Kan vi avbryta lite? Vi måste diskutera lite.

 

Anton tittar på Helen.

 

ANTON

Okej, var va vi?

 

FEL

ANTON

Damn right.

(tittar in i kameran igen)

Vi är redo.

 

FEL

Du behöver inte skriva detta. Det är bara att skriva Davids replik.

 

David fortsätter där han slutade.

 

Du behöver inte skriva detta heller att David är tyst. Har David ingen replik då är han ju tyst eller hur? :)

 

Inget svar från David behöver du inte heller skriva han har fortfarande ingen replik.

 

Du behöver inte skriva EFTERTEXTER. Det sköter dem andra i teamet. Redigeraren :)

 

Nu när du säger det så håller jag med. Tack för feedback! Jättebra tips!

Länk till kommentar
Share on other sites

Dels så finns det lite språkliga formuleringar som jag absolut tycker att du ska göra något åt. Och sen känns tempot långsamt.

 

Språket:

 

Det första jag reagerade på den något komplicerade beskrivningen av ljudet av en tändskicka som tas ur asken och skrapar mot plånet när den tänds. Jag förstår vad du menar, men du skriver något enkelt onödigt kompicerat.

 

"Gatorna är betäckta med snö". De är "täckta", inte "betäckta". "Betäcka" kan förvisso betyda att dölja, men vanligare användning av ordet är "att para sig med", "göra dräktig".

 

"Julklappar ska handlas, helst under mellandags-rea". Hum. . . Mellandagsrean är efter jul, innan nyår. Det blir sena julklappar.

 

"I distansen kan vi se två ungdomar". Konstig formulering. "I distans kan vi..." möjligen, eller "På avstånd kan vi...", men "I distansen" då är dom i en distans, vilket blir helt absurt.

 

"Kan vi inte fråga om vi kan i alla fall hänga upp en stjärna". Konstig formulering igen. "Kan vi inte fråga om vi iallafall kan hänga upp..." eller "Kan vi inte iallafall fråga om..."

 

"springer med jävligt lätta". Om dina karaktärer behöver svära, låt dem göra det, men håll svordommarna borta från den beskrivande texten. Det finns betydligt intressantare adjektiv att använda.

 

 

Tempot:

Det är berättarröst som pratar mycket utan att det finns så mycket att titta på. Särskillt i slutet. Det är lätt att det kan kännas långt om det inte finns något värt uppmärksamhet i bild.

 

Anton och Helens dialoger är låååånga och det känns inte att den leder någonstans. Det känns som att det du vill ha sagt kan du få sagt på betydligt kortare tid än 20 minuter. Lite mer fokus.

 

 

Storyn:

Det är inte troligt att David har nyckeln till fotbojan. Det är väl bara polisen som har den möjligheten. Den är ju något du ska ha dygnet runt.

 

Dela en flaska glögg utanför Ica? Kall, alkoholfri glögg. Julstämning så det förslår. . . not.

 

David, Tove och Johan är tre ganska otydliga men till synes otrevliga karaktärer. Johan försvinner och in kommer Tove. Tove vem och varför?

 

Sen tror några helt plötsligt på Grinchen?!? Gör en ordentligt setup av det i början. Så kan de jobba filmen igenom på att övertyga honom om motsaten.

 

Två praktikanter dagen före julafton försöker skapa julstämning. Trevlig idé, men har de ingenstans att bo? De bor väl inte i AF-borgen? Vad gör det om det saknas julstämning där? Idén är trevlig, men den behöver göras tydligare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...