Gå till innehåll

Var ska man börja?


partyconny

Recommended Posts

Tjena!

 

Jag har skrivit ganska många kompletta manus nu och spelat in en del.. ganska dåliga filmer, pga dålig utrustning, dåliga skådespelare, omotiverade medarbetare etc. Kan inte ens visa upp utan att skämmas haha..

Jag gick ut mediegymnasiet, inriktning rörlig bild i somras och där gjordes ju också en del halvbra, men ja. Inte heller något jag gärna visar upp, jag var mycket seriösare och mer intresserad än de andra.

 

Nu känner jag att jag verkligen fått ihop ett bra manus och vill satsa för att få den här filmen så bra som möjligt!

 

Jag har skrivit ner all rekvisita, utrustning, medarbetare, skådespelare, plats (iaf Hur den ska se ut) etc som jag behöver och även en budget, hur mycket allt kan tänkas kosta. Har även gjort ett bildmanus.

Men det här med budget, det är ju första gången jag gör en seriös budget, utanför skolan. Visst har jag räknat med allt, men vet inte om summorna är precis rätt osv. Kan man få hjälp med det någonstans?

 

Nu till huvudfrågan: Var börjar man?

 

Jag vet vad jag behöver, men var börjar jag?

 

Jag behöver sponsorer, pengar, skådespelare, medarbetare, lite rekvisita, som bil t.ex, jag behöver en exakt plats osv.

Men det känns som jag inte kommer få pengar beviljat, om jag inte har allt planerat och det blir svårt att planera allt utan beviljad budget. Det blir också svårt att bestämma exakt plats, om jag inte har en beviljad budget och därmed vett att inspelningen blir av.

 

Så; Var börjar jag & var/hur kan man få hjälp med produktionen och lika viktigt; var kan man få pengar ifrån?

 

mvh Simon!

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, uppstarten är alltid svår, speciellt om man är själv. Finns det ingen i din närhet som är intresserad på samma nivå som du?

Eftersom du är ung så finns det alldeles säkert statliga/kommunala institutioner som kan hjälpa dig rent produktivt (ev. ekonomiskt) T e.x filmbasen i sthlm. Ungdomshus brukar ha rörlig bild/film verkstäder och folk som är engagerade. Be Kulturchefen i din kommun kolla över ditt manus, budget och planering (har du en tidsplan?) Kanske har han input, jag har själv fått ekonomiskt stöd av min hemkommun för filmprojekt, mot att jag haft visningar på lokalbio osv. Kan du väva in något ämne som sponsorer kan ställa sig bakom? Jag fick t e.x spons på dvd-tryck av friends (anti-mobbningsorganisationen) eftersom min film delvis handlade om utanförskap och gatuvåld. Har din film liknande teman som organisationer eller företag kan finna intressant?

Annonsera på filmcafé, där finns tonvis med amatörfilmare med olika kunskapsområden som säkert kan tänka sig att delta och som verkligen brinner för film på samma sätt som du. Jag fick tag på en produktionsledare på filmcafe för några år sedan, och vi har blivit goda vänner sedan dess och umgås nu även privat. Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tjena!

 

Jag har skrivit ganska många kompletta manus nu och spelat in en del.. ganska dåliga filmer, pga dålig utrustning, dåliga skådespelare, omotiverade medarbetare etc. Kan inte ens visa upp utan att skämmas haha..

 

Du är ju väldigt självkritisk får jag säga! Du hade ingen del i att filmerna inte blev så bra eller? :P

 

Skämt och sido så är finansiering av film en ganska hård nöt att knäcka, men allt handlar om att sälja in det. Först och främst så måste du tänka ut vad det är som säljer till rätt person. Om du ska få stöd och resurser från ett kommunalt resurscenter eller liknande så är inte nödvändigtvis filmidén det vesentliga utan snarare att du kan vis att det blir ett bra projekt som aktiverar fler ungdomar och bygger upp intresset. Medan en privat sponsor, precis som MugshotPaparazzi skriver, kan vara intresserad om det handlar om dem på något vis eller att de kan exponeras i filmen.

 

Sen kan man faktiskt kontakta allt folk, både framför och bakom kameran, och säga att vi planerar att göra en film, inget är klart än men vi vill att du är med för att få ihop det. och sen om man lyckas få ihop allt så är de på och om man inte får ihop allt så är det ju så.

 

Slutligen är det alltid lättare att få materiell sponsring än rena pengar. Så fråga runt bland bilfirmor (om ni behöver bilar för både transport och rekvisita), restauranger för mat till teamet, bygghandel för ev. scenbygge, klädbutiker för ev. kostymlån osv. Vissa större butiker i sthlm, exmpelvis Åhlens, har produkter att låna för fotograferingar, recensioner osv. så vidare.

 

Slutligen kan ni ju testa att göra en pilot eller spela in något annat mycket kort för att visa vad ni kan och samtidigt köra ihop teamet.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...