Gå till innehåll

Kort action film tips


Helium

Recommended Posts

Hej !

 

Jag och några kompisar ska göra en ny kort action film igen.

Så jag undrade vad ska man tänka på när man gör en action film?

Som t.ex Ljus , snabba klipp , effekter vid skottlossning?

 

Vad kan man förbättra från vårt gamla kortfilm

Då vi andvände en Sony Hx9v

 

Nu har jag nyligen köpt en Canon eos 650d. Så jag räknar med att det blir bättre videokvalité

 

 

Tack i förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Måste bara säga detta trots att det är kind of off topic. Men shit vilket sammanträffande. Jag har sett denna film tidigare, innan jag blev medlem här. Tror jag hittade den via FB eller på något annat håll var det i alla fall. Tänk vad världen är liten! ;)

 

Back to topic: Jag tycker trailern är snyggt filmad, bra skådespel och klippning. Fortsätt så när ni filmar skarpt! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

I slutet av 80/början av 90 var det trendigt med starka, djupa färger, sen började det där blåa skenet komma i slutet av 90, när filmer även började spelas in i öststaterna. Nu är det lite vad som helst som gäller och man kan även tvinga in filmen i en annan genre igenom att endast ta stilen samt hemorten som tillhör en solklar genre. Tex, finns filmer som lägger till ett djupare lager igenom att utspela sig i amerikanska södern trots att det är en rak action-film osv. Det blåa skenet är lättast att få till och ser professionellt ut endast för att vi associerar det med sånt vi har sett på TV - men andra filmskapare ser igenom det direkt.

 

Snabba klipp är väl coolt och det finns 2 sätt att göra det när det gäller modern action med amatörvinkel:

1. En-kamera - Kolla på sitcoms som är filmade med en kamera. Scrubs vs någon som är filmad i ett vardagsrum. Krävs mer jobb av skådespelarna och väldigt mycket mer förberedelse - men kan bli galet smooth och proffsigt när man har lärt sig.

2. Multi - Ha kameror lite överallt och använd effekter/overlays för få en "security"-vibb på det.

 

Jag gillar båda för att de inte känns för flashiga, då tittaren kommer inte direkt att tänka till varje gång det är klippt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...