Gå till innehåll

Mynningsflamma


woxaz

Recommended Posts

Jatack. En trevlig 'step-by-step' tutorial till AE vore ju inte helt fel... ;)

 

Jag har försökt lite, men jag blir inte nöjd. Svårt det där.

 

Så skulle ni springa på något bra tips o trix, så får ni gärna posta det. ;)

 

Tack.

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, det är lite lättare när det handlar om AE för det kan man ;)

 

Så vitt jag vet finns det ingen guide på internet om just "muzzle flashes" som det kallas. Dock har jag funderat över det själv ett tag och man kanske ska ta tag i det nu... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder Final Cut Pro 3 till att göra det. Antingen så har man bara en TGA-fil som man bara lägger in, förminskar och klipper ner till en bildruta. Eller så har man bara en JPG-fil med grön bakgrund och använder "blue-/greenscreen keying".

 

Jag ska för övrigt snart lägga upp en väldigt kort film som visar vad man bl a kan göra för krigseffekter med hjälp av just FCP 3. Det finns en tutorial hur man gör muzzle flashes i Adobe Premiere, så det borde väl vara samma princip hur man gör det i AE, eller? Annars hade ju ProZ här på forumet gjort mynningsflammor i AE så det är ju bara att han pallrar sej hit och berättar. Länkar hur som helst:

 

http://www.matthawkins.co.uk/modules.php?op=modload&name=News&file=article&sid=36

 

Den filmen som jag kommer lägga upp senare är det första försöket att göra just muzzle flashes i Final Cut Pro 3 så det är inget mästerverk. Efter att nu ha experimenterat lite så har jag lärt mej att man ska höja kontrasten och variera med olika muzzle flashes och inte samma flamma hela tiden. Kommer dock lägga upp filmen för att visa hur det ser ut utan det, men kommer nog också lägga upp en uppdatering på hur det blir med höjd kontrast och varierade flammor. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=magicmike][citat=orange]Artikeln är nu klar där jag förklarar hur jag gör mynningsflammor i AE.

 

Check it out![/citat]

 

Åh. Vad underbart ! Så jäkla bra. Har spanat in filmen din snart fem gånger. Tomhylsan är ju bara pricket över i:et.

Världsklass.

Tusen, tusen tack !

 

Kanon.

 

//Magic.[/citat]

Du borde vara stolt för att få såna kommentarer! ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för all beröm, men sakta i backarna. Jag tycker såklart att det ser snyggt ut, men nu ska vi inte överdriva. Jag har sett snyggare :) (i think :P)

 

Tobbger mmm, det är ju alltid kul när folk gillar det man gör för då får man motivation att fortsätta :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Felet (jag kallar det fel) är att nästan ALLA lägger in sin låga på 2 frames eller MER :S .. Eld lågor ska vara subtila och bara blinka till för att det ska ge mer effekt. Om man nu ska ha överdrivna lågor så ska dom inte vara statiska dvs inte se lika ut. Kolla in denna lilla film jag gjorde för ett tag sedan:

http://www.voodoofilm.org/forum/showthread.php?p=8883#post8883

Flammorna där är lite mer experimentella.. Inte så realistiska, mer ögongodis inriktat.

Sen om man ska ha 3d hylsor så kan jag rekomendera att fixa en riktig hylsa (jag skaffa massor från en kompis far) sedan tar du en stillbild på den hylsan i det rummet/stället du ska panga. Sedan använder du det som textur, så får du exakt samma ljus och kornigheter som på bilden. Resultat = ser väldigt väldigt riktigt ut... ska se om jag kan ladda upp min lilla test film jag gjorde för ett tag sedan. Om du är en mästare på ljussättning i 3d så kanske du kan uppnå samma effekt, men det är tidskrävande.

 

Detta är nu inget angrepp mot Orange, bara lite tips ;) Väldigt bra tutorial dock till de som vill sätta igång. Själv så har jag problem att visa/förklara saker för folk. Både IRL och på internet.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Mynningsflammor syns enbart i en frame. Filma nån som skjuter med riktigt vapen så ska du få se. Oftast finns där ingen mynningsflamma alls men det blir förstås tråkigt och ger inte samma effekt och nu är det ju trots allt film vi håller på med. Dock skjuter man med lösa skott med ordentlig krutladdning så ska du få se på låga, vi snackar meterlågor som i Desperado. Men dock fortfarande bara i 1 frame. I nästa frame så är det bara lite glödande krutstänk som kommer ur pipan.

 

Eftersom det handlar om en frame så kan ni lika gärna tanka ut en bild och sedan göra flamman i Photoshop, Onödigt att krångla till det och lägga ner tid på nåt som ingen komer att se skillnad på.

 

Ett tips är ändå att använda riktiga vapen, då sparar ni tid ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Såg Orange filmsekvens nu med låga. Tyckte du fick lite väl mycket beröm för det jag såg så jag tyckte det var dags för lite kritik :P

 

Skippa hylsan, visst det är alltid kul att trixa lite, men hylsorna försvinner mycket snabbare än sådär att det inte är värt at lägga ner energi på det och om du inte tänkt på det innan så kommer hylsan ut från två olika håll, först från höger och sen tvärt om.

 

Skippa flamman också den är alldles för gul, liten och ihop tryckt. För gul för att vara på ljusa dan. samt som jag sa förut, flamman bör enbart synas i en frame om den inte blir betydligt mindre i nästa frame. Flamman bör vara vitare. Den ser alldleles för ditklistrad ut.

 

Filmsekvensen hade blivit lika effektfull om inte mer med ett bra ljud istället för patetiskt ljud och halvtasiga lågor och animerade hylsor.

 

Hoppas du tål kritik, jag vill bara hjälpa, det är väl det hela forumet handlar om :) Bilden i övrigt var dock mjuk o skön, det var väl det som var bra, det får du + på.

Länk till kommentar
Share on other sites

"om du inte tänkt på det innan så kommer hylsan ut från två olika håll, först från höger och sen tvärt om."

 

Det stämmer väl ändå inte, har aldrig sett ngt sånt i vare sig hollywoodfilmer lr klipp där folk skjuter med riktiga pistoler.

 

EDIT: hehe, titta på den nu igen och såg att tobbger hade gjort fel, jag trodde att tobbger hade gjort rätt o du sa åt han att göra fel :P, sry..

Länk till kommentar
Share on other sites

schysst film efter tutorialen, orange! :) har suttit och lekt med att spola fram och tillbaka i slow motion så att det ser ut som om hylsan åker ner i pistolen och avfyras därifrån.. min ursäkt: jag bor i Västerås och det regnar

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan ett litet oseriöst testklipp få onödigt mycket beröm så kan det få onödigt mycket kritik hehe :)

 

Hursomhelst, en liten fråga till Orange dock. Testfilmen har en mjuk ton, antar att det är nåt filter du har lagt på. Är det ett filmfilter i AE eller är det några andra inställningar du har mixtrat med?

Länk till kommentar
Share on other sites

Den mjuka tonen gjordes helt enkelt.

 

1. Dubblera klippet, lägg kopian överst.

2. sätt "Opacity" till 30%

3. Lägg till "Fast Blur", "Amount" till 30.

4. Öka kontrasten med ca 20.

 

Fast jag antar att det mjuka uppkom just av "Fast Blur".

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...