Gå till innehåll

Restaurangen Kortfilmsmanus


bylletski

Recommended Posts

Hum, sorry men, nej, jag såg inget roligt i den. Alls.

 

Manuset kunde gott ha börjat direkt i restaurangen. Det fanns ingenting innan dess som var av intresse. Dessutom sparar den som ska producera det mycket genom att ha så få platser som möjligt.

 

Om en person har "vanliga kläder" är det inget som behöver skrivas ut. Det säger ingenting om personen.

 

Din dialog är lite för mycket talspråk. Framförallt reagerade jag på alla "ljud" som aah och öööh. De behöver inte stå med.

 

Vad var poängen med två killar som snackar porr? Skulle hans okunnighet om mänden porr på Internet vara kul? Jag såg ingen poäng i de obscena maträtterna och jag såg ingen poäng i att det slutar med att han springer iväg och köper sin tidning. Kort sagt såg jag ingenting som roade mig. Sorry.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mitt tips till dig bylletski är att KONCENTRERA DIG PÅ EN SAK i taget. Håll dig till den saken. Utveckla den. Finslipa den. Du har lagt upp hur mycket saker som helst senaste halvåret och det mesta känns halvfärdigt och hafsigt gjort. Du är bra på att spruta fram idéer, du kanske har en framtid som entreprenör eller liknande, men om du ska bli manusförfattare som måste man lägga manken till. Nöta, nöta, nöta.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att du ska skriva till Karatefylla manusförfattaren då. För han skriver ju sina manus såhär utan handling osv. Varför skulle inte jag kunna göra det? Detta är bara en rolig kortfilm inget annat.

 

Du skrev tidigare att du tror att det blir roligare när man ser filmen, men jag tror att du har fel där. Ser man inte poängen i manuset är det svårt att se den i den färdiga filmen. Jag har hittills aldrig läst ett i mitt tycke dåligt manus som har blivit en film jag gillat.

 

Jag känner inte till Karatefylla men bara för att en författare kan skriva manus utan handling (om han nu gör det och kan det) behöver det inte betyda att alla kan det. Varför inte? Därför att alla manus/filmer kräver någon form av eftertanke, finess och mening. Även en till synes händelselös film är det förhoppningsvis av ett skäl och kan därför vara bra. Det kan vara lite som ikebana - japanska blomsterarrangemang där tomrummet betyder lika mycket som blommorna.

 

Jag håller med shAArken. Ta och lägg ner lite mer tid på ett eller två manus och få dem riktigt bra. Bara en bra idé räcker inte långt. Mona Lisa målades inte på en dag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker att du ska skriva till Karatefylla manusförfattaren då. För han skriver ju sina manus såhär utan handling osv. Varför skulle inte jag kunna göra det? Detta är bara en rolig kortfilm inget annat.

Till exempel för att ingen som har svarat i den här tråden hittills (inklusive jag) har hållit med om att det är en rolig kortfilm. Detta skulle kunna vara för att resten av Voodoo Film saknar humor, för att manuset går oss över huvudet, eller för att du faktiskt kanske jobba mer med manuset.

 

Oavsett vilket så är det märkligt att lägga upp ett manus och totalt ignorera all kritik du får (subforumets beskrivning är trots allt "Lägg upp ditt filmmanus eller synopsis och få feedback på vad du kan förbättra") och bara upprepa att filmen visst är rolig. Det går alldeles utmärkt att ha okonventionella idéer om humor, manusskrivande och filmskapande, men i så fall så bör man kunna - och vara beredd på att behöva - försvara varför man inte håller sig till ortodoxin.

Länk till kommentar
Share on other sites

Till exempel för att ingen som har svarat i den här tråden hittills (inklusive jag) har hållit med om att det är en rolig kortfilm. Detta skulle kunna vara för att resten av Voodoo Film saknar humor, för att manuset går oss över huvudet, eller för att du faktiskt kanske jobba mer med manuset.

 

Oavsett vilket så är det märkligt att lägga upp ett manus och totalt ignorera all kritik du får (subforumets beskrivning är trots allt "Lägg upp ditt filmmanus eller synopsis och få feedback på vad du kan förbättra") och bara upprepa att filmen visst är rolig. Det går alldeles utmärkt att ha okonventionella idéer om humor, manusskrivande och filmskapande, men i så fall så bör man kunna - och vara beredd på att behöva - försvara varför man inte håller sig till ortodoxin.

 

Sant.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...