Gå till innehåll

Vilket grafikort ska jag välja?


franzs

Recommended Posts

Hej

håller på att bygga en dator för semi-professionell videoredigering med Premiere Pro och AfterEffects cs5 eller cs 6

 

Planerar beställa följande:

 

Moderkort: Asus P8Z77-V PRO med Thunderbolt

Processor: Intel core I7 3770K 3.5GHZ 8MB S-1155 IVY

CPU kylning: Noctua NH-D14 S-1155/1156/1366/AM3

Power Supply: Antec HCG-750 750W

Minnen: 2 x Kingston 16GB DDR3 1333MHZ

Windows 7 Professional SP1 64-BIT

Flashhårddisk Intel 335 series 2.5" 240GB SSD

Grafikkort: Gigabyte Geforce GTX 650 TI 2GB PCI-E VGA/DVI/HDMI

 

Håller på att drunkna bland alla GTX-modeller.

Har jag valt rätt grafikort?

Hur viktigt är det med CUDA?

Kommer konfigurationen ha stöd för CUDA 2 eller 3?

Tacksamt för alla synpunkter!

Länk till kommentar
Share on other sites

För Premiere Pro CS5 eller beräknar CUDA (nästan) alla effekter. (Klipper du DSLR/AVCHD är det do or die)

För AE är det mycket viktigt när du ska använda Raytracing-delen. (Det kan vara 100-200x snabbare i vissa fall). I övrigt spelar det inte så stor roll.

 

Det enda certade CUDA kortet för desktops i 6-serien är 680, men det finns lite vägar runt det.

 

Köp inget kort med mindre än 1 Gb i ram.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det enda certade CUDA kortet för desktops i 6-serien är 680, men det finns lite vägar runt det.

 

För några veckor sedan så fixade Adobe de stöd för 690 och 670 också.

Så angående grafikkortet så vet jag inte hur de ligger till prismässigt, men om du tycker att det är viktigt med CUDA och sådant för snabbare redigering skulle jag nog rekommendera GTX 670. Då är du på den säkra sidan när det gäller GPU-acceleration.

 

Om du istället köper t.ex. 650 och vill hitta vägar runt det så är det typ saker som den här sidan: Adobe After Effects CS6 Video Cards with CUDA Acceleration Ray Trace Rendering Engine Unlock Enable MPE Hack Mod Tip testade det med 660Ti och det funkade för mig, men varje gång jag startade after effects fick jag ett errror-fönster som jag var tvungen att klicka bort, (allting fungerade fortfarande) men jag ville vara på den säkra sidan så tog bort det och började hoppas på att det kommer stöd för 660Ti snart. Jag använder alltså inte det här nu.

 

Detta är på egen risk, det fungerade för mig, men jag kan inte garantera att det fungerar för andra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tusen tack för era svar!

680-serien känns lite dyr, valde i stället Asus Geforce GTX 670 med 2 GB för ca 3.500.

Förstår inte varför tillverkarna av grafikort ska ha så många olika varianter och mumbo-jumbo beteckningar som ska göra valet till ett vetenskap.

Länk till kommentar
Share on other sites

För några veckor sedan så fixade Adobe de stöd för 690 och 670 också. [/b]

 

Borde varit tydligare:

 

670/680/690 i After Effects

680 i Premiere Pro. (Finns väg runt detta då)

 

Det är ett J*KLA mek med alla tillverkare, drivers, chipset, etc. Därav är endast ett fåtal GTX-kort certifierade. Det är tidsmässigt omöjligt att testa alla...

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...