Gå till innehåll

Smälta snö?


gonefishing

Recommended Posts

Ska börja spela in en film så snart som möjligt

problemet är bara att det kom mycket snö under natten.

 

Förhoppningsvis hinner det smälta innan vi ska börja spela in, men om det skulle börja snöa igen

hur ska man bära sig åt för att få bort snön så fort som möjligt?

 

Det enda jag kan tänka mig är att gå runt med vattenslang. Har ni några tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

Gäst lovemovies

Jag skulle också tipsa att ta fram skoveln. Hörde nån säga att man kan använda hårtorken men det skulle jag INTE rekommendera...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Lite sent att skriva nu kanske, men för andra som behöver tipset inför framtiden så:

För två år sedan hade vi samma problem med en långfilm i Luleå. Det skulle vara höst, men föll oväntad snö utanför en entré. Inte så fruktansvärt mycket, men två-tre cm sådär... Ett större problem var att det fanns nedsnöade gräsmattor med i bild. Lite svårt att skyffla snö från en gräsmatta... ;-)

Via kommunen och tekniska kontoret kom en lösning - Istället för snöskyfflarna på sina traktorer, så monterade de grus- och skräpsoparna. Alltså roterande borstar av liknande material som en vanlig sopkvast med plaststrån. Vanligtvis har de dessa för att sopa undan allt grus de sandat med framåt våren. Det gick att köra dem både över asfalten och på gräsmattan om man var lite försiktig och inte sänkte borsten hårt mot marken. Några fläckar här och där fick man bättra på/smälta med byggfläktar, men i princip gick det att borsta bort snön från en hel utescen med de traktorerna :-)

 

Kanske inte genomförbart för alla projekt, men oavsett vilken nivå man gör sin film på så får man inte glömma att kommuner och landsting inte är omöjliga att ha och göra med. Hittar man rätt person(*) så kan de ställa upp gratis på de mest underliga önskemål.

 

 

(* - "Rätt person" är någon som som ser ett avbrott från vardagsrutinerna som spännande & kul, till skillnad från de som ser ett avbrott från vardagsrutinerna som något jobbigt och tidskrävande - kan du se till att göra din önskan rolig För_Den_Du_Frågar så har du dubblat dina chanser att få hjälp)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...