Gå till innehåll

Regisörens uppgift?


Media

Recommended Posts

Har länge gått och undrat på en sak!

 

Om jag som regisör gör en film så vill jag ju även vara med och välja hur klippen ska vara alltså redigera filmen. Jag regiserar ju inte bara och slänger över 10 timmar film och säger "klipp nu".

 

Jag sitter alltså med och bestämmer hur klippen skall vara och se ut. Men jag gör det inte handgripligen, det är alltså inte jag som "klipper". Vem är det då som redigerat fimen?

 

 

Samma sak med foto, om jag väljer hur någonting skall fotas och i vilken vinkel mm, men jag gör det inte handgripligen. Vem är fotograf?

 

"NYBÖRJARE"

Länk till kommentar
Share on other sites

det funkar ju olika från fall till fall. Vissa regisörer kanske ger helt fria händer efter att ha förklarar riktlinje eller tanke. Andra kanske regiserar även fotografen och klipparen och därmed styr över hela produktionen. Regisören brukar i vart fall ha sista ordet över utvecklingen med arbetet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vissa fotografer och klippare tolererar inte vad som helst från regissören heller. Det är inte bra med kontrollfreaksregissörer. Att lita på medarbetarna är viktigt.

 

Regissören har kanske final cut, men skall inte lägga sig i varje enskilt klipp tex. Dessutom kan en fotograf eller klippare oftast sitt arbete bättre än regissören, så låt de komma med ett förslag, som man sedan tar ställning till.

 

Har man haft en duktig skripta, har ett bildmanus och/eller manus, kan man lämna alla 10 timmarna till redigeraren och låta den komma med en grovklippning till regissören. Sedan kan regissören vara med i slutet.

Det sparar både tid och pengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inom amatörfilmer så kan det vara viktigt att regissören även kan klippa filmema han/hon spelar in och regisserar.

Men har man en annan person som ska klippa filmen så är det oftast redigeraren som kan jobbet mycket bättre.

Och som Josef säger så måste man lita på varandra.

En kameraman gör sitt jobb så bra det går och skulle bli jobbigt om regissören kommer fram hela tiden och frågar hur bilden blir. =)

Sen att man ger varandra råd och tips. Det är helt ok.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inom amatorfilm och billiga svenska produktioner kanske, men du kan glomma att regissoren har final cut, det ar oftast pengarna, dvs studion och producenterna.

 

i hollywood har ja for mig att regissoren oftast ges ett par veckor att klippa filmen pa, och sedan tar pengarfolket vid, dock sa andrar de ofta bara vid valdigt tajta fall, typ tar ut vald for att fa PG-13, tar ut/in politiska budskap och leker ibland runt lite i slutet. Beror pa. Menar, regissoren kanner alltid till filmen bast, darav far han/hon ocksa inflytande pa slutproductionen sa den blir sa bra sa bra som mojligt. Dock sa i till exempel Oliver Stones fall ger han ofta sin cinematograf valdigt brett utrymme i klippningen for dom kanner verkligen varandra och vet precis vad de vill ha. titta bara pa JFK, rekordsnabb klippt, Oscar for basta redigering och kanske varldens bast redigerade film nansin. Stone skulle aldrig klarat av det sjalv... :)

Länk till kommentar
Share on other sites

ÖÖ. klart att det inte är regissören som klipper hela filmen i en större och mer påkostad film.

Jag påpekade bara att inom amatörfilm så är det oftast regissören eller kameraman som klipper eftersom det är dom som startat projektet i dom flesta fall.

Sen kan man inte jämföra hur det är att göra en hollywood film med att göra en film här i sverige.

Jag tycker att så länge man inte är på hollywood klass så spelar det ingen roll vem som klipper filmen bara regissören och producenterna blir nöjd.

Vem som gör vad kan man snacka om i åratal. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Skulle väll bara vilja säga att Regisörren i Hollywood filmer oftast INTE har final cut. Det är producenterna och productionsbolaget som har det! om man då inte heter typ Spielberg eller Scorsesse eller Coppola.

Det är productionsbolag och producent som lägger alla pengaran så att de skulle lämpa över en sån viktig sak på regissören är rätt otroligt.. Det är av den här anledningen som det alltid kommer ut en massa filmer i DIRECTORS CUT på DVD. Det är den version som Regissören velat ha men av Oftast ekonomiska själ har den ändrats för att tilltalla en tillltänkt målgrupp. (BIO VERSION)

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är ju bara en liten obetydlig (?) amatörfilmare, men i våra produktioner så:

 

* Skriver jag manus

* Regisserar jag

* Ljussätter

* Filmar

* Klipper

* Gör musik och ljudeffekter

 

Till manuset har jag dock medarbetare, och ibland hjälper ju folk till med andra saker också.

Poängen är att det går att göra allt som regissör, men det väldigt stressigt och tidskrävande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vanligt är att regissören är den konstnärliga ledaren och har sista ordet vid manus, filmning och redigering. Men oftast har också fotografen och klipparen (mfl) en nära kontakt med regissören så att de kan komma med egna förslag på lösningar inom ramen för vad manuset medger. Producenten har det mer praktiska ansvaret och ansvarar för ekonomin och håller kontakten "uppåt" med finansiärerna.

 

Tanken är att regissören skall slippa tänka på ekonomi och annat trist och bara (nästa iaf) ägna sig åt att skapa ett konstverk tillsammans med sitt team som bidrar med sina kompetenser.

Länk till kommentar
Share on other sites

ja du EzekielMartyr.

Som du kanske förstår så blir det ofta så som du skriver att regissören gör ganska mycket ibland inom produktion på en amatörfilm.

Tror ¨många amatörer gör exakt som du. Skriver, regisserar, producerar, filmar, ljussätter, ljudlägger m.m.

Varför det är så tror jag beror på att man ibland kan vara rädd att låta någon annan göra en av dom sakerna.

Själv så tycker jag det blir bättre om man försöker dela upp ansvaret så mycket som möjligt.

Då kan regissören lägga mer tid och energi åt det konstnärliga och slippa ljud, kamera m.m.

Att man är flera som skriver ett manus är oftast posetivt pga att alla har olika syn på sätt att presentera roller, miljöer och konflikter.

 

Hjälp varandra och låt andras skapande ta vid där dina egna tankar slutar. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Som jag ser det kan man kort & gott säga att det är en balansgång. Hur svår sådan beror på lika delar hur man som regissör kan samarbeta med andra, lika delar hur man som medarbetare kan samarbeta med regissören.

Det är inte fel att en regissör klipper hela sin film själv, skit samma i vilket program. Det är inte fel heller om regissören skickar över scriptarapporter, rullar & hela tjofaderittan till klipparen heller.

Allt beror på hur man kan arbeta & hur man lägger sina prioriteringar.

 

En sak många inte tänker på eller helt enkelt ignorerar av diverse orsaker på lägre, men även tyvärr ibland även om sällan högre nivåer, är att ju mer man tar åt sig samtidigt, desto mindre kan man koncentrera sig på varje enskild sak.

En annan sak jag försöker passa mig noggrant för är även att bli "hemma-blind".

Det är så FÖRBANNAT lätt att, efter att ha jobbat med att exempelvis regisserat en film en lång persiod eller liknande, köra fast i vissa detaljer & totalt missa andra, väl så viktiga saker.

En film är ett väldigt komplext konstverk som måste tas seriöst i alla led för att kunna bli bra.

 

Den väg jag funnit fungra bäst generellt är, & nu utgår jag från processen att skapa en låt, tillvägagångssättet för film är exakt detsamma:

 

*var alltid förberedd så långt det bara är möjligt INNAN man påbörjar inspelningen. Är man i goda vänners lag, inte har några problem med pengar, & vill experimentera så är det en sak givetvis, har man en deadline/budget att hålla så är det en annan.

 

* Är jag i någon annans studio, han får sköta rattarna. Vi är där för att arbeta, inte spä på självkänslan.

 

* Allas öron räknas. Så länge ägarna bara öppnar käften för konstruktiv kritik. Enbart munventilering känar inget till. Håller man inte med så håller man inte med, men man måste försöka förstå vad förslagsgivaren säger & varför.

 

* Man måste kunna lita på medhjälparna. kan man inte det så får man fundera på varför & göra något åt det.

Med det menar jag INTE att man bara ska säga "gör" & sen förvänta sig få det gjort som man vill ha det.

Kommunikation är JÄVLIGT viktigt.

Man måste som regissör kunna förmedla vad man vill ha utan att försöka göra allt själv, vad man först trott man vill ha kanske inte är på långa vägar lika bra som vad den individuellt medarbetaren kan prestera. Vice verca så måste givetvis medarbetaren i sin tur respektera era val & acceptera om vad han tyckte var en bra lösning inte anses passa.

 

 

Det går givetvis att räkna upp en sjuhelvetes massa regler som bör eller inte bör följas, men ska sanningen fram så existerar det inga andra direkta regler än att man måste veta vad man gör & varför.

Film/teater/musik/whatever-processerna är (filosofiskt sett) en levande varelse i sig, hur ett team fungerar måste inte nödvändigtvis vara på samma sätt som ett annat, eller ens samma team i två olika projekt.

 

ALLT jag räknat upp nu är riktlinjer jag lärt mig efter ungefär 10 år som bla musiker, ljudtekniker & filmpulare av diverse typer för att få arbetet att flyta & fungera, men allt är sanning med modifikation. FET modifikation.

Jag brukar alltid tjata om vikten av att veta vad man gör. Den går inte att förneka....MEN...

I förrgår råkade jag av misstag förstöra en trumtakt jag hade gjort till ett kommande soundtrack. Hela trumbeatet blev totalhavererat. Jag skrek salvor som fick tapeterna att krusa sig. Lätt grinig ja.

Men efter att ha hatat allt vad elektronik heter i en minut ungefär med låt-aset rullande i bakgrunden (glömde stänga av sequensern), upptäckte jag att vad som nu lät var FA-AN så mycket bättre än originalet!

Låten jag just gjort klar är det bästa jag gjort på länge, & jag har förlåtit min kära atari igen :-)

Med andra ord, underskatta ALDRIG "Happy Accidents", men låt dom komma av misstag, inte rent slarv.

 

jag kan skriva en hel bok till för att förklara närmare vad jag menar & min filosofi bakom skapandet, & jag vet att många inte kommer kunna se sambandet i vad jag just skrivit.

Men den som undrar över något jag skrivit nu eller vaffan jag menar i stora hela kan skriva här så försöker jag förklara :-)

 

Sammanfattat kan man säga att bästa sättet att lära sig sånt här är inte via munnen på någon annan, sånt kan misstolkas & missförmedlas, bästa sättet är att uppleva & göra misstag. Gör dock inga rena idiotmisstag som kan kosta någon liv eller hälsa, eller dig din ekonomi eller hus & hem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...