Gå till innehåll

Lite funderingar kring 16mm


NamoA

Recommended Posts

Jag har funderat på att spela in något med 16mm kamera. Jag har sett lite klipp på youtube och fotot är ju otroligt snyggt på vissa filmer. Är det lätt att få till det, så att det blir så snyggt?

 

Jag har verkligen funderat på om man ska köra med detta formatet till sin första kortfilm.

 

Och sen till kostnaderna. Är det dyrt? Hur mycket kan man förvänta sig att behöva lägga ut?

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej tack. Ska kolla in den tråden.

 

Det här blir verkligen något nytt för mig, även om det har funnits ett tag :D

 

Tror du en som är van vid att filma med vanlig digital videokamera, skulle kunna anpassa sig till en sådan här kamera snabbt?

Länk till kommentar
Share on other sites

en ljusmätare är nog väldigt användbart om man ska köra film.

Man kan inte gå efter det man ser som med en digitalkamera.

Men jag håller med om att det kan vara bra att rota fram en gammal SLR och testa lite.

Eller så tejpar man för displayen på digitalvideokameran så att man bara ser inställningarna och inte bilden och så kör man efter riktiga ljusmätningar och sen dubbelkollar om bilden blev som man tänkt sig. Hehehe... Kan vara ett roligt experiment.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...