Gå till innehåll

Vilket format för output till DVD skall jag använda?? Blir snart tokig, Hjälp!!!!


Gorhog

Recommended Posts

Kort inledning

Jag har haft problem ända sedan jag köpte min nya HD kamera, Canon Legria. Filmade tidigare med en Sony Minidv och redigerade i Studio 11.

Nu blev jag tvungen att skaffa Studio 14 HD. Byta processor och trimma datorn till max. Redigeringen av klippen tog alltför lång tid så jag konverterade MTS-filerna till WMV och då fungerade det hyfsat tills det var dags att se resultatet på 46” plasma. Resultatet var gräsligt. Rött flöt ut, oskärpa och grynigt i bilderna.

 

Jag avinstallerade Pinnacle Studio och valde AVS Video Editor (ett fantastiskt program) snabbt och med massor av möjligheter för en amatörfilmare. Tar MTS-filerna direkt och hanterar redigeringen (trimma klipp etc) utan minsta fördröjning. Brände min första DVD från programmet och valde formatet DVD PAL High Quality (HQ 60/108 min. at 1 DVD/DL DVD Disc)

Size: 720x576 pix

Bit rate: 9400 kbps

Frame rate: 25 frames/sec

Video Comppression: MPEG-2

Och resultatet blev detsamma (lika dåligt) som DVD´n som brändes från Studio 14.

 

OK jag testade ett annat format DivX/Xvid

HD Video 720p: MPEG-4 (DivX/Xvid), 4500kbps

Size: 1280x720 pix

Bit rate: 4500 kbps

Frame rate: 25 frames/sec

Video Comppression: MPEG-4 (DivX/Xvid kompatible)

Och resultatet blev att jag inte kunde kolla filmen på min DVD. Jag tog med DVD`n till Elgiganten och bad dem kolla om DVD`n var läsbar på någon av DVD-spelarna i butiken.

KANON-kvalitet i färg och skärpa, ingen av mina tidigare filmer har ens varit i närheten. Detta innebär att jag skall köpa en Blue-Ray spelare.

 

Min fråga är: Är det OK att bränna i DivX/Xvid-format? Och vilket av de bifogade (pdf-fil) formaten skall jag använda. Jag har ingen BD-brännare (måste skaffa senare) utan en vanlig DVD/DL brännare.

 

Har nu en film på ca 50 min som skall brännas till DVD. Vilket av de bifogade formaten fungerar bäst, bortsett från Blue-Ray, för att bränna en kvalitativt bra DVD från en HD kamera med output MTS-format på filerna.

 

Ps Har filmat med videokvalitet SP som ger upplösningen 1440x1080. Kan ändra till MPX eller FXP som ger upplösning 1920x1080 vilket ger kortare inspelningstider.

DVD_format.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...