Gå till innehåll

xf100 vs xf300


lagrafica

Recommended Posts

Hej.

Jag är ute efter en kanmera som skulle kunna ge mig tillräckligt bra kvalitet för att uppfylla kraven hos SVT för doku/drama/kortfilm. Någon som testat dessa båda och kan ge ett råd. Har läst massor om de båda men inte testat kvalitén. Vissa säger att 3ccd på xf300 knappt märks i jämförelse med xf100 1ccd andra säger tvärtemot... Jag vill ha det bästa för pengarna och dessutom kunna blanda bilder med min 5dmk2.

 

Nån som har tankar kring detta?

 

/Niklas

Länk till kommentar
Share on other sites

En kommentar ur ren okunskap/nyfikenhet, vad för sorts krav har SVT?

 

Nu verkar SVT har byggt om en del och deras tekniska del är försvunnen(?)

Men för att få en uppfattning om hur en krav-spec från 2006 se ut så kolla här: http://webstaff.itn.liu.se/~dagha/TNM060/Tekniska%20specifikationer%20SVT.pdf

Jag tror det finns en eller två trådar med samma fråga sen tidigare. Där det också länkas till deras krav-spec

 

Mellan raderna så är SVT lite BBC-wanabe, men är innehållet tillräckligt intressant så kan de gå med på kompromisser.

Det är svårt att stå och fundera på vilken kamera man ska köpa med SVT som måttstock. Det är lite fel håll att börja tycker jag.

 

 

 

SVT vill ha det absolut bästa (duh) men om man nu måste peka så är XF300 klart bäst, bl.a. pga. bättre ljusförmåga och skönare kamera att jobba med professionellt. Dessutom godkänd av BBC(!)

XF100 är också grym ...i kompromissen när det gäller storlek och bildkvalité.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...