Gå till innehåll

Arbetet hemma som manusförfattare


bylletski

Recommended Posts

Hejsan jag har skrivit på lite kontrakt nu så att en producent kommer ge mig pengar för att arbeta med ett manus. Vi ska diskutera lite idag och jag tror han kommer dra upp litegran hur jag ska jobba osv, hur många dagar och sånt. Jag brukar försöka jobba minst 8 timmar om dagen. Ibland klarar jag bara 5 timmar eftersom jag blir trött ibland.

 

Jag jobbar också alltid hemma hur är det för er andra manusförfattare? Hur vet producenten att jag har jobbat så många timmar om dagen? Får ni timlön förklara lite. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har skrivit på lite kontrakt nu så att en producent kommer ge mig pengar för att arbeta med ett manus

 

Grattis! Jättekul att höra.

 

Jag jobbar också alltid hemma hur är det för er andra manusförfattare? Hur vet producenten att jag har jobbat så många timmar om dagen? Får ni timlön förklara lite. :)

 

De jobb jag har haft har varit en uppgift att skriva ett manus som ska vara klart ett visst datum, till ett visst fast pris. Hur och när jag jag skriver det har varit min ensak.

Länk till kommentar
Share on other sites

Grattis! Jättekul att höra.

 

 

 

De jobb jag har haft har varit en uppgift att skriva ett manus som ska vara klart ett visst datum, till ett visst fast pris. Hur och när jag jag skriver det har varit min ensak.

 

Tack. Det låter väldigt bra fick du pengar varje månad eller när manuset var färdigt? :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack. Det låter väldigt bra fick du pengar varje månad eller när manuset var färdigt? :)

 

Jag har "bara" skrivit kortfilmsmanus, så något "varje månad" har det inte varit tal om. Men jag vågar nog säga att det är mer regel än undantag att du får betalt när du levererar manuset.

 

Sedan finns det ju andra former också. Jag träffade en manusförfattare som skrev avsnitt till tv-serier och han hade månadslön under den tid projektet pågick.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har "bara" skrivit kortfilmsmanus, så något "varje månad" har det inte varit tal om. Men jag vågar nog säga att det är mer regel än undantag att du får betalt när du levererar manuset.

 

Sedan finns det ju andra former också. Jag träffade en manusförfattare som skrev avsnitt till tv-serier och han hade månadslön under den tid projektet pågick.

 

Låter väldigt bra.

Länk till kommentar
Share on other sites

Grattis!

 

Som svar på din fråga:

 

Har aldrig hört att någon manusförfattare någonsin skulle få "timlön". Standarden är att du får en deadline, och du får själv välja hur du vill jobba med det så länge manuset är färdigt det datumet, sedan får du betalt. Jag har hört väldigt ofta att man bör i sådana fall se det som ett "9 to 5 job". D.v.s. behandla det som om det vore vilket jobb som helst och skriva endast mellan 09.00 - 17.00 eller liknande. Vissa som har "vanliga" dagjobb spenderar istället kvällarna/nätterna till att skriva, eller morgnarna innan de ska gå på sina ordinarie jobb.

 

"Månadslön" får du bara om du jobbar på TV, som Désirée nämnde. Det liknar lite mer ett "traditionellt" yrke eftersom du oftast jobbar i grupp och en stor del går ut på att först planera ut/outline:a hela säsongen innan man börjar gå in på detalj vad som händer i enskilda avsnitt. Som TV-författare är du dessutom tekniskt sätt anställd på företaget, medans som filmmanusförfattare så jobbar du efter beställning.

 

Så om du spenderar 8h om dagen till att skriva så tycker jag att du gör helt rätt! Du kan skriva hemma, på ett kafée, på biblioteket, var som helst bara du känner att du själv får någonting gjort.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur får en manusförfattare annars ersättning? En viss peng per månad? :) När de skriver filmmanus då. :)

 

Tolin har helt rätt.

 

Tänk det som att du gör en produkt som du sedan ska försöka sälja. Det är ingen som betalar dig för att utveckla produkten, men kan möjligen vara intresserade av att betala för det färdiga resultatet.

 

Jag skulle säga att när det gäller filmmanus så handlar det alltid om att skriva mot en deadline och få betalat när varan är levererad.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 år senare...
  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...