Gå till innehåll

Var får man filma och var måste man ha tillstånd?


Kevvaaah

Recommended Posts

Håller på skriver ett manus till ett pilot avsnitt.

 

Scenerna kommer utspelas:

 

Utanför och inne i en trappuppgång till lägenheter.

Utanför en polisstation.

Inne på gården till ett hus.

På en parkering centralt i stan.

På en gräs matta nära en skog ganska centralt.

m.m.

 

Var får man filma och var måste man ha tillstånd?

Länk till kommentar
Share on other sites

Som med alla juridiska frågor så bör man kolla av med en som man vet är jurist och inte enbart gå på vad som svaras i ett forum.

 

Generellt sett gäller att du får filma var du vill om du håller i filmkameran (dvs du får inte ställa upp en kamera på stativ och filma utan att du är med). Undantag är t ex millitära områden och flygplatser, men här står det tydligt skyltat.

 

Frågan är inte var du får filma utan hur du använder materialet.

 

Du får t ex inte inkräkta på någons integritet. Att filma en okänd människa utan att denne inte vet om det är i regel inget brott, men att ta med klippet i en film som blir offentlig är inte lämpligt och jag skulle tro att du är ute på djupt vatten.

 

Nyhetsteam filmar ofta gatumiljöer eller platser där något hänt och får med förbipasserande personer utan att det utgör något problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det absolut enklaste är att fråga. Om du får ja från rätt person, så spelar det egentligen ingen roll vad lagen säger.

 

Jag har filmat på alla de ställen du nämner och det är oftast inga problem att få platsen eller utrymmet. Bara man är tydlig, tackar för sig och ser till att platsen lämnas i gott skick efteråt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte alltid man har möjlighet att fixa en Jurist som kan ämnet, så nog kan kommentarer från forum vara vägledande.

Anser att jag känner mig säker i de flesta juridiska frågor kring fotoplatser motsv. utan att vara jurist. Har man bara läst på lite kring lag och olika fall så kan man klura ut det mesta själv. Formellt menat. Sen är det en annan diskussion kring "lämplighet" "etik" osv.

 

Mina svar utifrån hur jag tolkar lagen:

 

Utanför och inne i en trappuppgång till lägenheter.

-Utanför ja, inne nej, där behöver ni tillstånd av fastighetsägaren.

 

Utanför en polisstation.

-Om inte polisstationen är skyddsobjekt så ja.

 

Inne på gården till ett hus.

-Är det ett bostadshus eller ett företagshus så behöver ni tillstånd.

 

På en parkering centralt i stan.

-Allmän plats, alltså inga problem

 

På en gräs matta nära en skog ganska centralt.

-Om det är allmänplats så filma på.

 

 

Var får man filma och var måste man ha tillstånd?

-Ni får i princip filma överallt och på vad som helst så länge ni befinner er på allmän plats.

-Ni skulle kunna filma i t.ex. en trappuppgång, utan att fråga. Ingen kan ta er i efterhand. Men det är inte allmän plats.

-Beroende på hur ni kommer filma, så skulle jag vid en polisstation, gå in och prata med VB och kort informera även om lagen säger "ok". Det gör att hen känner sig lite tryggare och man slipper obekväma besök av polisen. Är de obekväma med er kommer de sannolikt köra bort er.

Länk till kommentar
Share on other sites

Inte alltid man har möjlighet att fixa en Jurist som kan ämnet, så nog kan kommentarer från forum vara vägledande.

 

"Vägledande", precis.

 

Det är skillnad mellan "vägledande" och tro att svaren kommer från någon som man kan lägga ansvaret på om det blir fel. Det är viktigt att förstå skillnaden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...