Gå till innehåll

Färdig långfilm! – ”Filmnördar”


Pandan

Recommended Posts

_________________________

EDIT:

 

Superny version uppe, typ V7 eller nåt. Slutmanus.

Allt är fixat, ska inte finnas några stravfel vad jag har sett. Dialog har filats på mycket, konflikten är lite större om än inte så stor som många velat ha den.

 

SLUT EDIT

_________________________

 

 

 

 

Redigerat, ny version!

Titel: “En Annorlunda Kärlekshistoria”

Version: 3

Längd: 123 sidor

 

Kort: En berättelse runt en grupp människor som ser på, lever och andas film. Allting runtom kring dem är på något sätt länkat till deras passion av film och den står för en central del av deras liv. När Hanna, en av tjejerna I gänget, träffar sin pojkvän med en annan tjej bestämmer hon sig för att det helt är slut med killar för tillfället. Dock bara ett par dar senare slutat det i säng, med den närmaste kompisen Maxan. Deras vänskap sätts på prov samtidigt som deras liv utspelar sig i en enda lång serie filmreferenser, tributes och parodier - en helt vanlig vardag ur en filmälskares liv.

 

 

Kritik: Vill börja med att tacka alla som har last och kommenterat, supernice! Många av era tankar har gått igenom och förts in i manuset. Har nu skrivit om det för en tredje gång efter den första versionen som jag var helt nöjd med som ett färdigt manus och en hel del av kritiken har definitivt varit användbar. Ifall någon som redan last det en gång känner för att läsa om det (stor skillnad från version 1) så vore det riktigt kul, skulle gärna vilja ha åsikter på de olika versionerna. Annars är självklart alla välkomna att läsa och kritisera. Känns mer och mer som ett komplett manus för varje version och vissa delar är jag I praktiken helt klar med, även om flera andra fortfarnade behöver arbete. Hoppas ni gillar det!

 

ändringar: Sen version 1 har många ändringar gjorts:

1.över 20 sidor kortare, strukna scener är transportsträckor med Maxan, som ensam på tunellbanan, hans poker-café scen samt den långa “filmnörd” dissen i mitten av berättelsen.

2. Marcus flickvän kommer in tidigare i berättelsen och heter nu Mikkis.

3. KKs tre haschpundare är nu alla parodier efter andra kända pundare från andra filmer

4. Dialog har slipats på samtliga karkatärer för att göra dem mera unika.

5. Flera filmreferenser har allmänt tillkommit, både i bild och dialog

6. Mycket dialog har skrivits om och kortas av där det varit möjligt/nödvändigt

7. Första scenen har skrivits om och kortats ner

8. Ny provisorisk titel

9. Slutet har anpassats efter borttagningen av mitten scenen

10. Karaktärspresentationen I början har gjorts om för att vara mera lättläslig

11. Relationen mellan Maxan och Hanna har fått mera utrymme genom små hintar tidigt i berättelsen.

12. Mr. Blonde är med lite mera och hans karaktär är mycket bredare nu(en av mina favvokaraktärer nu)

 

 

Egna tankar: Jag är fortfarande inte nöjd med början av berättelsen, anslaget är inte tillräckligt skarpt, även om iden i sig är bra och alla karaktärer presenteras bra. Bör Gustafs toa-grej skippas, och i så fall mot vad?

 

Känner själv att när jag läser manuset att berättelsen blir mera och mera på plats för varje sida som går, och att de sista 50-60 sidorna (efter karaoken) är helt perfekta för manuset, någon annan som håller med o att uppbyggnaden är det som ev. drar ner berättelsen men att den efter ett tag hittar rätt?

 

Har allmänt finslipat på mycket och vore kul med kritik, gärna på hela berättelsen i sin helhet, inte bara början, för jag känner att den andra halvan lyser på väldigt många platsen där den första mest försöker bygga upp handligen. Sista 50 sidorna tycker jag som sagt är klockrena och allting bara händer utan att behöva förklara någonting och bara rulla på istället.

En annorlunda kärlekshistoria.zip

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har läst ca 10 sidor, och:

Du är ganska bra på att skriva dialog, och det är inte fy skam! Men det är för mycket! Du kan lika gärna göra radioteater känns det som. Varför film? Var är de filmiska elementen? Var är det filmiska berättandet?

 

Sen blir det väldigt rörigt eftersom du presenterar ett helt gäng människor direkt, handlar hela filmen om alla dessa? (i så fall kanske det är för många?) Eller finns det någon huvudkaraktär? I så fall bör du kanske presentera denna först.

 

Jag ser inte direkt några bilder framför mig, jag kan inte skilja på någon av karaktärerna. Det enda jag "ser" är ett pladdrande resonemang.

 

Vad är det som gör din film speciell? Vad är det du vill berätta? Är det tillräckligt starkt? Jag kanske borde ha läst mer än 10 sidor, men då måste det vara något som griper tag mer.

 

Skippa helst tekniska beskrivningar som "CLOSE SHOT" och "WIDER ANGLE", såvida det inte är extremt viktigt (vilket det inte kändes som i det här fallet).

 

Sen tycker jag att titeln är extremt tråkig.

 

Men, jag är väldigt imponerad av att du skrivit ett långfilmsmanus! Berätta gärna varför jag ska fortsätta läsa.

Länk till kommentar
Share on other sites

hehe, eller så sitter man man till klockan halv tre o läser, kom iaf till sidan hundra men nu pallar jag inte mer. Lite grejjer som jag tänkte på bara:

 

*Har gustaf o bella, heter hon det i början, träffats och gjort något tidigare. Annars känns det väldigt konstigt att de skulle gå in på toaletten och ha spontansex mitt på dan hux flux.

 

*Paret i tunnelbanan som går loss på varandra med tungor o allt känns inte heller särskillt trovärdigt, men det kanske är en överdriven scen som visar hur han ser det, isåfall funkar det.

 

*Det är mycket förföriskt this och förföriskt that, inget fel i sig men kanske skriva på olika sätt, petig detalj men jag e trött o tänker inte längre just nu :P

 

*Menas det verkligen att de spelar no limit texas hold em på ett fik på dagen, kommentarer känns ju överflödiga angående det om det nu var det som de spelade.

 

*Bakrummet, vad e det, förstod det först som rummet på ett fik där personalen sitter. Sen på sid 49 kommer gustaf ut från fiket och in i videobutiken, är det egentligen en återblick månne?

 

*Alla tilbakablickar där de tävlar om vems hatobjekt som är mest pissig är rolig men kanske dra ner på den lite, känns lite utdraget med 4-5 för varje person. Men som sagt, rolig, verkligen.

 

Trots mycket stavfel och en del, hmmm, verkligen "osvensk dialog" om man får säga så idag :P, så diggar jag den än så länge. Dialogen är grymt roligt, känner ju igen en hel del från våra utekvällar fille, haha, "helle heller" är det förresten, ;). Tror dock att filmen som den är just nu, känslan efter 100 sidor iaf, är lite åt Kevin Smiths filmer med Jay & Silent Bob. Jag diggar det som fan men det blir ändå en film av filmnördar, om filmnördar och för filmnördar. Är det syftet så är det ju klockers, men svårt att få den filmad kanske? Ska läsa klart inom några dagar dock. Peace mate, meet you on the barricades...

Länk till kommentar
Share on other sites

Nu börjas det igen. Det verkar som om det finns de som blir illa till mods över dialog - Fredrik till exempel. Själv har jag inte läst just din, än, men om du vill ha mycket dialog, så ha det. Var dock beredd på att stå ansikte mot ansikte med ett konspiratoriskt forum...

 

Grattis förresten, för att du gjort ett helt filmmanus!

Länk till kommentar
Share on other sites

TheBrotherOfLight: det enklaste sättet att berätta något är att göra det med ord, som dialog. Personligen tycker jag också att det är det tråkigaste. Film är ju i första hand ett bildberättande medium. Ofta blir det dessutom starkare att visa något med en bild än att låta någon säga det.

 

Det är oerhört vanligt att man använder dialog för att föra en berättelse framåt. Och i de allra flesta fall beror det på att man inte vet, eller har tänkt på vilka andra sätt man kan göra det på. Att man kan göra sin berättelse intressantare, effektivare och snyggare om man byter ut hälften av allt pladder mot bilder...

 

Men självklart kan man välja att bygga sitt manus på dialog och dessutom göra något bra av det. Om det dessutom är ett medvetet val av författaren och det också finns en bra anledning till varför man gjort detta val, så är det ju strålande. I alla fall så länge dialogen är extremt välskriven..

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack till alla som redan är igång med läsandet! Riktigt kul, trodde det skulle ta mycket längre tid.

 

Till Fredrik:

Det är många karaktärer, men det är också en långfilm och alla filmens karaktärer presenteras i första scenen, förutom KK som kommer mycket senare.

 

Den första scenen har väldigt mycket dialog, och det fungerar som en presentation av karaktärerna, därav har jag inte beskrivit dem utifrån kläder och likande. Ville göra det men scenen är redan så otroligt lång så ville hålla nere sidantalet. Förövrigt är det den en tribute till den första scenen ur Reservoir Dogs, där alla filmens karaktärer sitter runt ett bord på ett fik och pratar...ja, skit. Och det fungerar som en bra presentation. Filmen handlar om film, därav en sådan referens. Var även därför förtexterna skrevs med, även de är en referens till samma film... Om du tänker dig den scenen så är det nästan bara dialog, ingenting i form av bilder händer egentligen.

 

Det tekniska var endast med för att etablera det som du kritiserar, en huvudkaraktär. Maxan är huvudkarkatären, därav en close shot på honom, och sedan en wide shot på resten.

 

Är själv väldigt nöjd med titeln faktiskt! Huvudtiteln berättar precis vad filmer handlar om, massa filmnördar. Undertiteln gör det filmen gör rakt igenom, referenser till andra filmer. Du vet, Once Upon a Time in the West, in America, in China...osv..

 

Efter den första scenen så blir det mycket enklare att hänga med. Det är mycket dialog hela tiden men med mycket mera beskrivning av allt, för dig som vill ”se” filmen, och det blir mycket enklare. Läs ett par scener till, till typ sidan 30 eller så, så tror ja att du kommer gilla det.

 

 

Till Stavrogin:

Nice 100 sidor redan! Imponerad Erik.. verkligen.

 

Min tanke av Bella och Gustaf är att de inte känner varandra sen tidigare, men eftersom det är uppenbart att de ofta hänger på fiket (de beställer kaffe direkt till bordet, vet vad den andra servitören Patrik heter) så har de spanat in varandra en längre tid. Vet att det är over the top, men tyckte det var lite kul. Var också ett sätt att direkt få in Bella, utan att ha henne som en av vännerna.

 

Paret i tunnelbanan e ju klockrent! Kom igen, hur ofta står det inte folk och myser mitt framför på tuben och du bara vill ha ihjäl dem? Ok, det är lite överdrivet iofs, men det är hela filmen. Tyckte det var ok. Men ska tänka på det när ja läser igen.

 

Du menar upprepning av ordet förförisk? Jo, ska kolla på det. Jobbigt att hitta nya ord hela tiden bara... Och stavfelen ska ja fixa till version två. Vet inte vilka du menar, men kom ihåg att ”stavfel” inte existerar i dialog, utan man skriver som det låter. Ex: e ru me, yo, dom, osv..

Plus att min laptop bara har engelsk rättstavning så är lite pain in the ass.

 

No limit texas holdem grejen är en direkt referens till Rounders, där de hela tiden spelar holdem. E ju film-Maxan som säger den, och killen svarar precis som ryssarna i Rounders ”Da, motherfucker”. De spelar antagligen inte riktig holdem utan bara vanlig poker, han gjorde bara en filmreferens där. Och Rounderspostern hänger i hans rum.

 

 

Bakrummet på videobutiken är bara ett litet fikarum, som Gustaf och Hanna sedan är i senare i filmen. Förstår inte riktigt vad du menar.... förklara? Det på sidan 49 är i videobutiken hela tiden.

 

Jo, vet att tillbakablickarna är många och långa, men de är kortare på film än i text. Varje måste ju skrivas ut som en hel scen, fast jag syftar till mindre än en sekund på bild ibland. Dock ifall nåt ska strykas så ska de dras ner.

 

Jo, dialogen är väldigt osvensk, men de talar ju hela tiden i referenser till filmer och annat. Och eftersom det är södra stockholm så kommer det ju hela tiden in massa engelska ord, det vet du att det gör...söderkis. Om dialogen ibland verkar obegriplig så är det nog oftast en filmreferens. Och hade ju en ”bara vi i eliten” referens där hoppas jag du såg. Aubergine?

 

Skitkul att du läst så mycket och verkar gilla det! Trevlig kritik också, ska jobba på stavfelen du kommenterat. Stay black!

 

The brother of light:

Tack för försvaret, men det är lungt. Har skrivit mycket utan dialog i andra manus och ville nu ha ett extremt dialogfyllt manus, som till exempel Kevin Smiths och Tarantions filmer. Men den första scenen speglar inte resten av filmen i form av skrivstil, utan det blir mera utplanat sedan, även om det hela tiden är mycket dialog. Vill gärna höra dina kommentarer, så om du har tid över så läs gärna! Vet ju att du själv skrivit långfilmer här så.

 

Tack allihopa!

 

”This is the deal. If you can’t spot the sucker in your first half-hour of poker – then you are the sucker.”

Länk till kommentar
Share on other sites

Jee grattis att du har orkat skriva ett långfilmmanus, sånt man själv har drömt länge om :D

Inte läst ditt manus än, kanske får tid nån tråkig föreläsning, vem vet ;)

 

Nåja, vill bara poängtera att det är väldigt viktigt att du tar till dig kritiken och inte ger förklaringar varför kritiken är fel. Hm det var allt, lycka till! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=walfridson]Jee grattis att du har orkat skriva ett långfilmmanus, sånt man själv har drömt länge om :D

Inte läst ditt manus än, kanske får tid nån tråkig föreläsning, vem vet ;)

 

Nåja, vill bara poängtera att det är väldigt viktigt att du tar till dig kritiken och inte ger förklaringar varför kritiken är fel. Hm det var allt, lycka till! :)[/citat]

 

 

Ta till dig kritik måste du, så de har han här som jag citerat, rätt i.

 

Dessutom, inte för att verka skittaskig, men titeln känns lite löjlig och ointressant...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag laddade ner ditt manus, och jag tänkte kolla lite snabbt vad det rörde sig om. När jag 70 minuter senare sträckläst hela så kan jag bara säga wow. Helt underbart. Roligt och fängslande. Kunde inte sluta läsa. Mycket dialog, men det var som perfekt. Jag ser inte hur man kan göra en visuell motsvarighet till vad dialogen säger.

 

Jag rekomenderar inte, men jag ber dig, att finslipa ditt manus och sedan göra film av det. Ditt material måste få uppmärksamhet. Jag kanske är lättflörtad, men jag diggar verkligen Filmnördar (både titeln och, självklart, manuset).

 

Jag är ganska säker på, att om det här blir film, så kommer nya manusförfattare i framtiden att referera till Filmnördar så som du refererar till De Hänsynslösa. ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Wow.... det gladjer otroligt att du gillar det sa mycket! Jag haller redan pa att skriva en version 2, det var sant att det fanns en hel del stavfel och liknande, samt sa flyter inte beskrivningarna pa speciellt bra, men hoppas ha en helreviderad version tills lordag!

 

Jattekul att du gillade den. Tips pa kritik, vad som kan strykas, dalig dialog, karaktarer..... nagot? :P

Länk till kommentar
Share on other sites

En grej jag kom att tänka på nu utan manuset på denna dator(är i plugget). Marcus flickvän, förutom i löst snack av Marcus så får vi träffa henne först i slutet när hon kommer in på fiket och frågar vad fan som händer. Tycker kanske att du kunde skippa henna i den bemärkelsen och bara ha henne som en som finns där utan att ta med henne, du skulle kanske kunna ha någon annan som kommer inspringande??? Bara en tanke, om det nu va så att hon inte va med innan...

Länk till kommentar
Share on other sites

Det första jag tänker på, är som tidigare redan nämnts av andra, bristen på personbeskrivningar. Jag läste varför så var fallet, men jag tycker nog att sidantalet inte spelar någon större roll. Jag skulle vilja veta vad de har för kläder och hur de ser ut för få en rättvis bild av dem. Det är lätt att inbilla sig att de ser ut som just nördar, även om deras sociala kvalitéer och sätt att utrycka sig på talar emot det.

 

Och jag måste fråga rörande en sak jag tänkte på när jag läste manuset. Är det en medveten referens till The Cable Guy när Gustaf ger killen med droger stryk på toaletten?

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej, ska bli i den nya versionen. har faktiskt en gimmick dar Rogers ALLA klader ar referenser till karaktarer ur olika filmer, tror i ordningen: Boondock Saints, Ringen, Serpico, Harry Potter och Batman, plus nan ja missa... :)

 

NEJ! Det e ju The Big Lebowski, toascenen dar han far huvet nerkort i toaletten! Sag inte att du inte sett den??? Ett maste.... Fast ja gillar cableguy ocksa...haha, men kul att du markte att det var en referens... allt i filmen e praktiskt taget referenser, fast de ar sa manga att ja sjalv till och med glomt bort en del. Haha.... En jag markte igar som ja glomt t.ex. e KKs utseende. Blek, helt vitkladd, med langa vita dreads. Spokena ur Matrix 2... Och magnolia talet ar en annan ja glomde....

 

ha re bra, ny version pa g!

 

"Oh my God! Oh my God! My twin brother has been shot! I think it was an Asian gang or something... There was this guy, he looked Asian... and he was speaking another language, I'm pretty sure it was... Asian."

Länk till kommentar
Share on other sites

det är väldigt underhållande att läsa dialogen och man ser allt utspela sig framför en när man läser det. jätte bra! men när kommer konflikten? jag har läst 24 sidor av ditt manus. jag tycker att presentationscenen är bra men sen måste du redogöra en huvudkonflikt som ska prägla hela filmen och få tittaren att stanna kvar. jag har inte märkt av någon på dessa 24 sidorna. du måste få in den tidigare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Sådär! Efter ett par dagars reviderande har jag nu knappat ihop en version 2. Det jag främst gjort är att ha gått igenom och skrivit om hela manuset, när det gäller beskrivningar och likande. Det var väldigt hackigt innan, nu flyter alla beskrivningar på MYCKET BÄTTRE. Lite dialog har också finslipats, men inte speciellt mycket. Samt har ett plothole fixats där Bella kände KK fast hon var ny i gänget, nu hälsar de på varandra istället när de träffas.

 

Inga scener eller karaktärer har dock gjorts om än, det väntar jag med till version 3. Det här är helt enkelt en mycket bättre första version, inte en andra egentligen. Om ni däremot precis börjat läsa eller tänker börja nu, då är den här versionen mycket bättre.

 

En annan ändring är att samtliga karaktärer beskrivs i första scenen, något som många klagat på. Ni hade rätt, är bättre nu...

 

Det jag främst undrar över är hur version 3 ska se ut. Tycker ni att några karaktärer ska strykas, tas in tidigare, slås ihop eller något liknande? Några scener som är onödiga, överlånga eller rent av tråkiga och obegripliga? Och va tycker ni om slutet!?

 

Sen en gång till, tack till alla som kommit med kritik, då det mesta har varit positivt! Har tagit lång tid att skriva, så är väldigt kul att se att idén i säg uppskattas, även om den måste finslipas på flera punkter.

 

Till Riverman: Konflikten kommer efter den forsta scenen, karlekshistorien mellan Maxan och Hanna...

 

Ha det riktigt bra!

 

”This is the deal. If you can’t spot the sucker in your first half-hour of poker – then you are the sucker.”

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...