Gå till innehåll

Mall för hur en produktionsplan ska se ut?


film.

Recommended Posts

Jag har har skrivit en Synopsis och ska också skriva en produktionsplan men det känns som om det är samma sak, vet inte riktigt vad jag ska skriva... Någon som har en mall eller något om vad en produktionsplan ska innehålla?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror väll på för vems skull du skriver produktionsplanen. Om det är för din egen del för så är det ju vad du själv upplever att du behöver för att få koll på projektet, medan om du ska skicka den till någon finansiär/intressent, så kan du väll förhöra dig med dem om vad de vill ha?

Länk till kommentar
Share on other sites

Det beror väll på för vems skull du skriver produktionsplanen. Om det är för din egen del för så är det ju vad du själv upplever att du behöver för att få koll på projektet, medan om du ska skicka den till någon finansiär/intressent, så kan du väll förhöra dig med dem om vad de vill ha?

Joo, men det här är en skoluppgift.

Länk till kommentar
Share on other sites

en produktionsplan är en tidsplan över allt som behövs göras för att få filmen färdig (och distribuerad). det kan se lite olika ut beroende på vad det är för typ av produktion, och vara olika detaljerat beroende på var man är i produktionen.

 

för en kortfilm kan det tex se ut såhär:

november - skriva klart manus, göra upp en budget, finna en regissör

december - söka finansiering, tillsätta ett team

januari - leta inspelningsplats, tillsätta skådespelare

februari - förproduktion: planera inspelning, repetera med skådespelare, arbete med produktionsdesign

mars - inspelning, klipp

april - klipp, färgkorrigering, ljudarbete

maj - filmen klar, dvd-tryck

juni - filmen har premiär samt skickas till festivaler

 

detta är en ganska lös planering, man kan specificera vecka eller dag när något ska göras. eftersom alla projekt är olika, ser produktionsplanerna olika ut; du kanske behöver räkna med resor till inspelningsplats, kulisser som ska byggas, visuella effekter, marknadsföring, etc etc. ju större och dyrare projekt, desto mer detaljerad bör produktionsplanen vara. rent formellt tror jag inte det finns någon standard för hur en produktionsplan ska se ut, såsom det gör med tex manus och budget, jag brukar bara lista rätt upp och ner vad som ska göras och när. lycka till! :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...