Gå till innehåll

Gemensam film!


Simul

Recommended Posts

Hejsan!

 

Jag har länge haft en idé som jag velat sätta i bruk men alltid invänt med att det är omöjligt, för omständigt och så vidare. Men nu struntar jag i min pessimistiska sida och ger detta projektet ett försök. Jag har inga större, tidigare kunskaper om filmproduktion, men har sysslat en del med det i skolan(och självklart gjort hemmafilmer som liten). Men tanken med projektet är inte heller att visa upp någon fantastisk produktion, tvärt om.

 

Det hela ska gå till som följande:

Jag kommer att filma en spännande inledning på drygt 5 minuter. Jag för sedan över sekvensen på ett minneskort, detta minneskort skickas därefter vidare till någon annan som deltar i projektet. Denne personen får nu i uppdrag att fortsätta på min inledning, utan att över huvud taget kommunicera med mig. Denna process kommer fortsätta tills det att man har en, i stort sett färdig film. Varje deltagare kommer tolka filmen på sitt sätt, utefter det material han har tillgång till och därefter skapa en fortsättning. Ingen får redigera någon annans material, ingen får radera någonting.

 

En viktig faktor är ljudet. Min tanke är att huvudpersonen hela tiden filmas från huvudet, alltså man ser aldrig huvudpersonen, man ser bara allting från hans perspektiv. Om någon vill ha tal från huvudpersonen får man skriva ner det i ett dokument(med tid, vad han ska säga osv). Därefter får någon(gärna någon med erfarenhet och en bra röst) spela in ljudet(för protagonisten) till hela filmen.

 

Jag kommer under helgen lägga upp en hemsida där man kommer kunna skriva upp sig för att delta. Jag funderar även på att skapa något form av kontrakt som man skriver ut och skriver på och därefter skickar till mig. Ett kontrakt där man skriver under på att man inte raderar filer eller på annat sätt saboterar projektet.

 

Folk kommer säkert tycka det låter idiotiskt och omöjligt, men jag hoppas att det finns folk som tycker att det låter som en otroligt rolig idé och gärna hjälper till. Hör gärna av er med råd, tips, tankar, frågor, allt det där.

 

Who's in?

Saxar min post rakt av från Flashback. Jag har nu fått upp en Wordpress-blogg också (simulfilm's Blog)

Hade varit kul att få lite kommentarer från riktigt filmfolk, som vet vad de snackar om!

 

PS. Jag funderar på att skippa USB-minnet och köra allt via någon server-liknande lösning.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...