Gå till innehåll

Lönsamhet hos filmproduktionsbolag


gonefishing

Recommended Posts

Jag håller just nu på att starta ett eget produktionsbolag.

Tanken är att vi ska producera egna filmer, men också kunna gå i samproduktion med andra.

 

Affärsidén är att hjälpa oetablerade och självstående filmmakare med intressanta idéer.

Att göra annorlunda film som annars inte skulle kunna göras på grund av bristande resurser, kunskap mm.

 

Det enda jag undrar över är lönsamheten i detta bolag. Det är det som får mig att tveka att starta det.

 

Vi håller på att producera en långfilm just nu, och har minst två till på lager.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej!

Jag förstår kanske inte riktigt frågan, men hur hade du tänkt att ni skulle tjäna pengar på företaget?

Ska dom "oetablerade" filmskaparna betala er för att producera deras filmer eller ska ni visa dom på bio och dvd och få betalt för försäljningen osv?

Det är väldigt svårt att tjäna pengar på film idag, speciellt om filmerna är smala och det inte finns någon stor publik. Det kan vara svårt att få folk att titta på ens filmer även om filmerna är gratis, det är ju väldigt många andra man har att konkurrera med.

Länk till kommentar
Share on other sites

Film som produceras i sverige idag är i princip alltid färdigfinansierad innan förproduktionen. Pengarna kommer från olika stöd och genom att sälja visningsrätten till bio, tv och vod. Självklart är producentens lön en del avkostnaden även om producent o regissör går in med en liten del av sin lön som insats i filmen.*

 

Bolagets möjlighet att gå med vinst är dels om de inte använder den lilla säkerhetsmarginal i budgeten 5% som är till för oförutsedda utgifter.*

Den andra möjligeten är om de inte sålt alla visningsrätter så kan de sälja filmen vidare om den blir bra, men det förutsätter ju att man inte behöver de pengarna i produktionen.

 

Det är alltså inget problem att ta ut lön för en producent men svårt att gå med vinst i bolaget. Det många producenter klagat på är att det inte går att ta risker, tex lång manusutveckling och smalare filmer om det inte finns nån likviditet i bolaget.*

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Jag kör gärna ett långt svar, så läs hela innan du reagerar. Negativa punkter kommer från egen erfarenhet.

 

Oroar du dig över lönsamhet - gör inget.

 

Kör bara. Börja super-basic. Låt inte utrustningen dra ner dig och om folk klagar - hitta nytt folk. Jag gjorde en grej med en 17-åring förra veckan som blev helt sjukt bra. Vad använde vi? 2 GoPro, en usb mic, en laptop och ett dussin gröna a3or. Blev helt sjukt bra. Ser ashäftigt ut. Är det traditionellt och 35mm-stuk? Nej, men jag reagerar lika hårt på vad vi gjorde som jag gör på de grejerna.

 

Om vi snackar ren filmproduktion så är det ju att hålla i budget som att lyckas få ihop grejer. Har du driften att göra detta? Man måste kunna lösa _allt_. Jag har rekommenderat böckerna "Produce Your Own God Damn Movie" och "make" varianten samt "$30 Dollar Film School". Kanonböcker om man vill förstå DIY-mentaliteten man måste ha för att lyckas... Oavsett om man gör stora eller små grejer. De mest DIY personerna jag har träffat är faktiskt filmproducenter i Hollywood - som också är de rikaste personerna jag känner. De kan få till ett behov av lokal att bli till 4 olika lokaler samt ett sponsorskap med 30 gratis hyrbilar. De styr upp grejer och det är därför alla dessa kommer ifrån DIY-botten även om de nu gör sjukt stora grejer och är snuskigt rika.

 

En av mina bästa vänner jobbar för "fourths", vilket är 0.25 av gross income av en film. Tänk hur mycket det är. Senaste 2 filmerna han jobbade på samtidigt (under 24 månader) drog in 600 miljoner gross, det är 15 miljoner dollar - 100 miljoner kronor för att kunna göra vad som helst med "5 samtal på 30 minuter".

 

Jag tror att det vore kanon att starta ett sånt bolag nu om man verkligen brinner för att göra färdiga filmer. Jag skulle rekommendera att ta vågade, sjuka beslut som att "okej, då gör vi den på 3 veckor, med en av mina polare och en av dina polare" och kanske bara göra 25% av filmen, men gör den jävligt _hårt_. Lixom, om filmen slutar med att man gör en resa på slutet, gör bara resan och 5 minuter uppbyggnad. Vad skulle hända då? Hur skulle det kännas för tittaren?

 

Jag kallar detta en "slice" och det är ett jävligt bra sätt att känna att man kan hårdsatsa - dessutom blir resultatet jävligt intensivt. Jag menar, det mest meningslösa man kan göra är ju att vara tråkig. Var inte tråkig och när ni ligger på er 10:e film kommer folk vilja att ni ska producera deras filmer och efter 10-20 såna har ni gjort världens bästa film.

 

Jag levde ett år på pengar från ett bolag som ringde och ville att jag skulle göra en film för dem. Tog 4 dagar och jag fick 150 000. Budgeten var 200 000 och jag gör bättre grejer med låg budget, så jag fick 150 över. Det blev skitbra och jag har tackat nej sen dess.

 

Pengar finns, åh herregud vad det finns pengar. Det handlar bara om att du ska göra grejer som känns jävligt unika och andra direkt vill vara en del av när de ser.

 

Jag är musiker. Jag håller på med en video till mitt band, vi hade ett möte igår och körde ett "klipp klipp"-möte. Vi filmar en egen 30-seks sekvens på slutet, men bulket av videon är en slumpmässig kameratest video jag har klippt och gett en känsla. Min bandpartner är på Best Buy just nu och köper en kamera han ska lämna tillbaka inom ett par dagar efter han har filmat den sekvensen. Jag får de grejerna precis när jag är klar med att editera det vi har nu, sen fortsätter jag och vi är klara inom 48 timmar.

 

Gör, gör hårt och gör det fort. Vågar man göra grejer andra inte vågar och faktiskt släppa ut det så kommer pengarna in. Tänk super-kortsiktigt och super-LÅNGsiktigt på samma gång. Kortsiktigt på sättet att man ska gilla det direkt när man ser det och långsiktigt att man ska ha en karriär om 20 år. Det är en av anledningarna till att jag håller på med film. Jag menar, jag är musiker och producent. Det är vad jag är - men filmskapandet låter mig visa mer och därför bli mer intensiv direkt. Om 10 år kanske jag inte är musikproducent längre, jag kanske har halkat in på ett bananskal via vad folk kallar "tur"...

 

 

..Fast vad är tur?

 

Förberedelse + tillfälle.

 

Det är exakt vad det är. Pengar finns, det ska göras något som gör att folk blir medvetna om något och därför spenderar pengar - har man förberett sig och folk har sett något man har gjort.... Är man rätt man och pengarna bara rullar in.

 

Jag har turen nog att ha träffat eller t o m kanske skulle kalla mig att vara vän med min absoluta idol. Han är den största musikproducenten i hela världen, samt den mest välbetalda. Hans "grej" är att han inte ens är där. Han är där cirka 10% av tiden och han gör det t o m jobbigt igenom att inte säga när/missa tider osv. Spelar ingen roll. När man har gjort det i 15 år borde man väl få mindre jobb, eller hur? Då blev han president för Sonys största del-bolag. Boom. Man ska helt enkelt våga göra något som egentligen är så jävla ovettigt att det inte finns - men ändå stå för det. Då rullar pengarna in.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...