Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Frilansare, tips på pensionssparande?

Besatt medlem monnexss avatar
    Reg.datum
    dec 2006

Standard Frilansare, tips på pensionssparande?

Måste börja pensionsspara själv nu när man är frilansare. Har ni några tips på vart man ska vända sig? Hittade efter lite googlande PP Pension som verkar inrikta sig till mediebranschen. Någon som har någon erfarenhet av dessa?

Nybörjare
    Reg.datum
    dec 2012

Standard

Bump

Medlem
    Reg.datum
    dec 2012

Standard

Vad vill du veta?
    Det är inte särskilt komplicerat. Gå in på din bank. Funkar i princip likadant som för andra.

Besatt medlem monnexss avatar
    Reg.datum
    dec 2006

Standard

Jag ska verkligen ta till mig ditt svar, tackar ödmjukast!

Medlem
    Reg.datum
    dec 2012

Standard

Menade det allvarligt, såklart.

Vill du veta något är det bara fråga. Jag har aldrig direkt haft några problem med det och det ser bra ut! Se bara till att folk på banken inte säljer dig på saker. Ta det lugnt och jag skulle nog rekommendera att du helt enkelt kör på vanlig ränta första 10 åren på 80%, med 20% i en fond eller så.

Vill du ha exakt råd när det gäller fonder och sånt är det bara pm'a. Jag har inte tagit risker eller så, men ändå rätt sjyst med vinst faktiskt. Jag är 27 och är verkligen inte orolig för framtiden.

Nybörjare
    Reg.datum
    aug 2010

Standard

Hej, pensionsspara hos en internetmäklare (exempelvis Avanza eller Nordnet). Själv är jag som anställd inlåst på en av storbankerna och kan bara välja fonder som har cirka 1,5% i årsavgift. Det är lurendrejeri! Hos internetmäklarna betalar du courtage. Köp en handfull svenska investmentbolag och liknande. Köp aktier som rekommenderas av oberoende experter.