Gå till innehåll

Voodoo Film Productions


shAArken

Recommended Posts

Hoppla,

 

Då jag sysslar en del med att donera pengar på olika crowdfundingsajter (briljant grej det där) så ploppade en liten idé upp i huvudet på mig; Varför inte lägga upp ett projekt på en svensk funding-site och göra en Voodoofilm-baserad lång- eller kortfilm/serie/whatever. Det finns kunnigt folk i överflöd. En hel drös forumiter med egen utrustning. Bra manuskript. Skådespelare. Brinnande intresse runt om i landet. Det hela skulle ge ett seriöst intryck då Voodoo Film faktiskt är det största communityt i landet i ämnet.

 

Skulle förresten alla gillningar på FB donera 100 kronor vardera så är vi uppe i dryga 200'000 redan där.

 

Vad tror ni?

 

Diskutera!

Länk till kommentar
Share on other sites

Filmproduktion är ingen demokrati (och bör inte vara?) - Själv ser jag hellre att regissören / regissörerna (om dessa nu uppgår till 2-3 personer som mest antar jag) har en tyngre röst som speglas av en vision och en vilja att genomföra projektet. Känner att det bästa är att först ta diskussionen med ett gäng villiga "regissörer" "producenter" och "manusförfattare" :-)

 

Voodoofilm har ju funktionen för att skapa Grupper :bire

 

Visserligen inte men ska ett engagemang och pengar skänkas kan det finnas ett värde i att folk känner sig delaktiga i det man stödjer. Det är ju pitchningen som blir demokratisk, inte själva inspelningen. De som vann omröstningen/pitchningen får självklart arbeta på det sätt som passar dem/den bäst.

Länk till kommentar
Share on other sites

Din idé om att crowdfunda en film om ett filmforum kan inte beskyllas för att vara fantasilöst, även om det antagligen är bland det sämsta jag hört.

 

Film om ett filmforum?

 

Din oförmåga att läsa korrekt är bland det sämsta jag har sett.

Länk till kommentar
Share on other sites

Trollade lite bara. Kunde inte låta bli! :)

 

Pace's tankar kring detta vore intressant. Hade jag själv drivit något ideellt hade jag inte uppskattat om någon/några mjölkade pengar kring varumärket.

 

Hade jag själv drivit något ideellt hade jag älskat idéen om att medlemmarna samverkar till att skapa något tillsammans under varumärkets namn. Detta påminner ju mer om klasskassan i skolan än att något kommersiellt företag skulle profitera på voodoofilms varumärke.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag håller koll på tråden. ;)

 

Kan säga att det finns en idé om detta redan nu, och ja, att Voodoo Films varumärke sprids är naturligtvis en del av grejen. Men det är ju också det som är själva varumärket: att samla unga filmare som gillar film.

 

Jag ser väl egentligen inga hinder mot det här, förutom att det får vara småskaligt och organiseras av en oberoende part (Voodoo Film). Om det görs en långfilm så kommer det att ta evigheter och det kommer att köra ihop sig på alla sätt tänkbara. Men en 30 sekunder lång kortfilm där ramarna är väldigt väl definierade gör att kreativiteten får arbeta, det tror jag stenhårt på. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Kan säga att det finns en idé om detta redan nu, och ja, att Voodoo Films varumärke sprids är naturligtvis en del av grejen. Men det är ju också det som är själva varumärket: att samla unga filmare som gillar film.

 

OT: Om du byter ut "unga" mot "oetablerade och oberoende" så blir jag glad. Ta bort de äldre och mer erfarna här så blir det inte många svar i trådarna...

Länk till kommentar
Share on other sites

OT: Om du byter ut "unga" mot "oetablerade och oberoende" så blir jag glad. Ta bort de äldre och mer erfarna här så blir det inte många svar i trådarna...

 

Hehe, vår målgrupp är ju i första hand unga. Det innebär dock inte att alla som vill är välkomna eller att någon bör lämna. Jag själv är inte så ung längre heller... ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Nå, när får man börja pitcha? ;D

Faktum är att jag fick en idé till ett manus när jag läste detta. Det skulle i sådana fall vara möjligt att ha 3 olika team som spelar in en del var, vilka sedan klipps ihop efter manus av en och samma klippare. Även färgkorr och ljudläggning och dylikt postarbete skulle ju kunna skötas av en och samma person på respektive position för att då skapa en helhet av de filmade delarna.

Men detta projekt är kanske lite lagt på is?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul idé faktiskt!

 

Nå, när får man börja pitcha? ;D

Faktum är att jag fick en idé till ett manus när jag läste detta. Det skulle i sådana fall vara möjligt att ha 3 olika team som spelar in en del var, vilka sedan klipps ihop efter manus av en och samma klippare. Även färgkorr och ljudläggning och dylikt postarbete skulle ju kunna skötas av en och samma person på respektive position för att då skapa en helhet av de filmade delarna.

Men detta projekt är kanske lite lagt på is?

Blir lite Four Rooms över det hela!

 

Får lätt hålla mig uppdaterad här :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hade varit intressant att gora en antologi (for those of you who don't know what that is - Antologi - Wikipedia), tar shaarken pa sig att bestamma tema och genre sa ar jag villig att bidra med en del, eventuellt kan alla som vill skapa en del och sen rostar man fram de basta.

 

Shaarken eller nagon som valjer att "bestamma"/producera bor aven ta pa sig att skriva sjalva huvudstoryn som de kortare delarna sen kretsar kring.

 

Hade varit speciellt intressant om man hade haft diverse workshops - internetbaserade eller fysiska traffar - manusforfattande, produktion, regi, kamera, post-production - for alla som ar villiga att lara sig - lite som en filmskola, fast anda inte - bara en community som delar med sig av det dom kan bast.

 

Jag tror bade talangen och kunskapen finns har. Daremot maste nagon ta tag i och styra upp hur det ska funka, for annars blir det att alla drar i 100 olika riktningar och sen blir det pannkaka av det.

 

EDIT: NU sag jag att detta postades for 5 manader sen. Jag har producerat 10-talet kortfilmer och haller just nu pa med ytterligare en, jobbar aven som frilans med egen firma med allt mojligt. Sa om seriost intresse finns sa kan jag hjalpa till att styra upp det. PM i sa fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul att ni gräver upp den här tråden igen.

 

Jag tänker på den ibland och får alltid bra visioner när jag drömmer mig bort.

 

Först och främst hade det väl varit idé att dela in i Voodoo i olika regioner. Exempelvis "Region Stockholm", "Region Skåne" osv.

 

Angående tema så har jag en idé om att köra på en vanlig långfilm, men att scenerna delas upp bland regionerna. Hade varit kul att se hur regissörer ser annorlunda på ett manuskript och hur de väljer att filma en scen. På så sätt så blir det ju en slags antologi fast med en röd tråd.

Länk till kommentar
Share on other sites

Kul att ni gräver upp den här tråden igen.

 

Jag tänker på den ibland och får alltid bra visioner när jag drömmer mig bort.

 

Först och främst hade det väl varit idé att dela in i Voodoo i olika regioner. Exempelvis "Region Stockholm", "Region Skåne" osv.

 

Angående tema så har jag en idé om att köra på en vanlig långfilm, men att scenerna delas upp bland regionerna. Hade varit kul att se hur regissörer ser annorlunda på ett manuskript och hur de väljer att filma en scen. På så sätt så blir det ju en slags antologi fast med en röd tråd.

 

 

Precis, det hade både varit rimligt och spännande.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tre alternativ finns då:

 

1. Att låta skådespelare och rekvisita m.m. skjutsas runt om i landet till bestämda inspelningsdatum.

 

2. Att använda samma karaktär fast andra ansikten. Kan ju i sådana fall gestalta lite hur casting fungerar på olika håll.

 

3. På något sätt skriva en story (en sorts antologi) där det introduceras nya karaktärer i varje scen. (Som kanske vävs ihop med varandra i en slutscen.)

 

Spåna vidare!

Länk till kommentar
Share on other sites

Nja det fina här är att man inte behöver använda samma skådisar i de olika delarna, och därmed inte heller samma rekvisita. De interagerar ändå.

Men om man vill kan man ju använda ett eller två team också, möjligheterna är inte begränsade.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...