Gå till innehåll

Kopiera kamerarörelser i AE


Jan Boss

Recommended Posts

Hej!

 

Har några statiska klipp som jag vill få att se ut som att de är tagna med handkamera. Har kollat lite på de digitala "skaken" man gör i After Effects, men det ser inte så bra ut. Min tanke var att man skulle kunna filma en trackingpunkt själv, göra motion tracking i AE och sedan kopiera den kamerarörelsen till Premiere, men jag lyckas inte klura ut hur det skulle gå till. Det känns ju ganska logiskt att det borde gå att göra så, men jag hittar ingen tutorial eller något liknande som någon annan gjort. Någon som har en aning?

Länk till kommentar
Share on other sites

Du tänker helt rätt och så har jag gjort flera gånger men jag förstår inte var du stöter på problem. Välj en vit vägg/yta - ljussätt den väl - tejpa upp en svart symbol – filma med handkamera - tanka in - tracka – applicera trackingdatan på en precomp eller ett null objekt som du sedan länkar allt i din comp till.

 

Förstår inte problemet?

 

Mvh /Pontus w

Länk till kommentar
Share on other sites

Ursäkta otydligheten! Skönt att det går att genomföra i alla fall! Jag har kommit så långt att jag trackat rörelserna, men det är vid "applicera trackingdatan på en precomp eller ett null objekt" som jag inte riktigt vet hur jag ska gå till väga. Har inte använt AE så mycket nämligen... Skulle vara guld värt om du kunde förklara!

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan inte kopiera keyframes mellan PPro och AE, du måste ha ett objekt (=filmklipp) som du kan kopiera.

Klistra in trackingdatan på klippet, kopiera klippet och klistra in det i Premiere.

 

= Realtids handkamera-skak. (Sen kan du lägga på div smoothing och annat i AE och spara skaket som presets i Premiere)

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...