Gå till innehåll

Göra film på teatermanus


BillyRosehag

Recommended Posts

Hejsan!

 

En snabb men kanske svår fråga. Jag och några vänner har börjat skissa på att göra en filmatisering av ett teatermanus från en känd, avliden författare internationellt. målet är att slutligen kunna låta den vara med i ex festivaler, öppna kanalen osv. att kunna visa den för allmänheten. Min fråga är då helt enkelt hur man gör med rättigheter? Manusförfattaren är död och har varit det i ca 30 år.

 

Tack på förhand

Länk till kommentar
Share on other sites

Det tar 80 år efter skaparens död före rättigheterna är fria. Hör med upphovsrättsinnehavarna (släktingar eller de som publicerat, olika) om priser osv.

 

Är det inte 70? Eller har de förlängt? Nåja, fram tills denne varit död i många, många år så är det som Mattihp säger att distributörer alternativt släktingar bär på rättigheterna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är det inte 70? Eller har de förlängt? Nåja, fram tills denne varit död i många, många år så är det som Mattihp säger att distributörer alternativt släktingar bär på rättigheterna.

 

70 är för fotografisk avbildning tror jag. Osäker nu när du säger det. Kan vara 70 också för manus.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...