Gå till innehåll

Encore transcoderar inte som jag vill! Blir galen!


teddawid

Recommended Posts

Lätt panik nu efter dagar av slitet hår!

 

Jag bygger en DVD med menyer och allt i Encore, har länge trixat med rätt transcode för att få rätt format. Tidigare klipptes alla 16:9-bilder av på sidorna till en 4:3, menjag ändrade i transcodinginställningarna så det funkar nu.

 

MEN!!!!

 

Trots att jag transcodat allt och det ser bra ut i preview så vill Encore transcoda allt IGEN när jag bygger (build) en DVD-avbild. Då blir det fel på allt, alla 16:9 blir croppade på sidan (inte ihoptryckta) och andra blir letterboxade i 4:3-format.

 

Jag kör Encore CS5, filmerna är från After effects, exporterade lossless QT. Några andra är kodade direkt i Encore från några mpeg-filer jag fått.

 

Jag blir galen!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kodar allting i Adobe Media Encoder till ett och samma format *innan* jag importerar det och använder det i Encore om jag skall göra DVD. Gör jag Blu-ray och skall ha både SD och HD så gör jag likadant, kodar om allting i Adobe Media Encoder och importerar in och använder bara färdigkodat media.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kodar allting i Adobe Media Encoder till ett och samma format *innan* jag importerar det och använder det i Encore om jag skall göra DVD. Gör jag Blu-ray och skall ha både SD och HD så gör jag likadant, kodar om allting i Adobe Media Encoder och importerar in och använder bara färdigkodat media.

 

 

Hur kodar du det? Jag har inte 100% koll på allt med square pixels och så. Dock så kodas allt genom Adobe media encoder i encore så jagvettefan vad som är så krångligt. När jag ändrar "interpret footage" så blir det bara error vid build som säger att "aspect ratio not supported by DVD"...

Länk till kommentar
Share on other sites

Hur kodar du det? Jag har inte 100% koll på allt med square pixels och så. Dock så kodas allt genom Adobe media encoder i encore så jagvettefan vad som är så krångligt. När jag ändrar "interpret footage" så blir det bara error vid build som säger att "aspect ratio not supported by DVD"...

- Varför ändrar du Pixel Aspect Ratio?

- Vad är ditt källmaterial, 1280x720/1920x1080/720x576 eller vad och vilken fps är det?

- Vad skall det bli, PAL/NTSC/4:3/16:9?

 

Använd den fristående Media Encoder istället för att koda i Encore.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder också Encore CS5 men bara Premiere CS5 ibland. Normalt använder jag Edius där jag exporterar allt komplett och färdigkodat till Encore. Varför jag nämner Edius är bara av det skälet att jag också där kan exportera allt färdigt för import i Encore utan omkodning där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...