Gå till innehåll

Var hittar du din produktionsmusik?


awedlundSE

Recommended Posts

Hej allihopa!

 

Det här är väl kanske ett sånt där ämne som kommit upp flera gånger på detta forum kan jag tänka mig, men jag gillar att hålla det fräsht och då jag tagit mig i kragen för en nystart med detta område igen skulle jag behöva lite tips :).

 

Jag letar efter en bra hemsida där jag kan köpa eller ladda ner gratis produktionsmusik. Jag har googlat lite och hittat bland annat Royalty Free Music - proudmusiclibrary.com - Main Page vilket hade många passande låtar till den film jag jobbar med för tillfället. Jag tycker dock hemsidan ser lite skum ut och att priserna är rätt höga för bara en enstaka låt, därför vågar jag inte köpa något därifrån än så länge utan rekommendation eller tips på andra hemsidor.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det där med "Royalty Free" kan vara ganska förvirrande. Det finns ibland ganska krångliga regler för hur man får använda dessa i sina filmer beroende på vad upphovsmakaren har bestämt. Kevin MacLeod är ju en stabil och hyffsat känd kompositör som gör musik över flera genrer. Huruvida man får använda musiken helt fritt har jag dock inte riktigt kollat upp.

 

Själv har jag börjat göra min egna musik. Jag vill gärna ha ett tema som följer som en röd tråd genom hela filmen, på samma sätt som John Barry komponerade sin musik. Titellåten återkom ofta under filmens gång som en orkestrerad instrumental version, oftast komponerad i antingen ett långsamt eller ett snabbt format (actionavsnitten). Något sådant försöker jag sträva efter när jag gör min musik.

 

Mitt största tips är alltså: Köp dig en synth och plink-plonka lite själv. Du kommer få en sån enorm frihet! Om du animerar kan du också ställa synthen framför scenbygget så du lätt kan se hur musiken förhåller sig till scenen. Hoppas du fick ut lite av mitt inlägg.

 

Ha det bra!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
Jag har hittat och använt en del musik från Free Music Archive. Finns mycket bra och professionellt gjord musik där. Det är kul att lyssna på i största allmänhet också. :)

 

Free Music Archive ger dig gratis musik till din film

 

Kikade på sidan o den verkar väldigt intressant.

Hur gör man när det står i villkoren, typ : Attribution — You must attribute Sláinte Mohr to Sláinte (with link). i t ex en youtubefilm??

Antar att det är ngt som ska med i eftertexterna men har någon ett exempel på hur det kan se ut i verkligheten?

 

Tips mottages tacksamt!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
  • 3 månader senare...
  • 3 veckor senare...

Det jag rekommenderar är att söka upp artister som är anknutna till små skivbolag. All musik jag använder, som visserligen är i stort sett enbart elektroniskt, har ofta ganska samarbetsvilliga skivbolag, alternativt så är de inte "signade" överhuvudtaget, eller har sina låtar hos skivbolag där de har stora rättigheter att välja var deras musik ska visas ändå. Ofta ligger det även i deras intresse att folk ska höra deras musik, då de inte själva når ut via radiokanaler och liknande. Så, sök i avgrunden, det är ofta även där man hittar de bästa låtarna. Publicerar du på internet så är det oftast inga problem alls att få rättigheter.

 

Kruxet är ju att faktiskt hitta dem. Jag har själv spånat i att öppna någon slags tjänst för de producenter jag har kontakt med, men har inte känt att intresset varit tillräckligt stort bland filmare. Förutom möjligen i Show reels, där exempelvis dubstep används ganska flitigt, har jag märkt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag jobbar oftast med kompositörer, men har man inte råd eller kontakter för att lösa det så är Royalty Free Stock Video, Music, Photos, Illustrations, Sound Effects, After Effects and 3D Models | Pond5.com ett riktigt bra alternativ. Där kan man köpa bra musik relativt billigt. Finns mycket ljudeffekter med.

 

Edit: Försökte bara skriva Pond5.com men det blev en längre titel automatiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...
  • 2 veckor senare...
Gäst FredrikJonasson

Jag, som naturligtvis har egenintresse i det, skulle verkligen vilja se att filmskapare tog mer kontakt med kompositörer - eller vad det nu kan tänkas vara - personligen för att få musik komponerad. Det finns så mycket att vinna. Få vana av att jobba med en kompositör/större team och se vilka plus och eventuella minus det finns med det, knyta kontakter i filmvärlden o.s.v. Jag tror filmskapandet blir rikare och musiken blir dessutom skräddarsydd för ändamålet! Ursäkta att jag inte egentligen svarar på din fråga, jag hoppas att du hittar vad du söker!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...
  • 9 månader senare...

Du kan hitta musik på delvis de sidorna som folk redan länkat till här förstås, men jag rekommenderar att du hör av dig till riktiga musiker som själva spelar och kan göra bra produktioner. Detta är för att du kan få det mer skräddarsytt och knyter kontakter på ett helt annat sätt! I de kortfilmsproduktioner jag varit med i, så har det alltid varit en som kunnat producera musik, vilket gjort att vi inte behövt leta speciellt länge. Det kan också vara skönt att skriva ett avtal mellan dig och musikproducenten, då ni kan forma det lite som ni vill så länge båda parter är överens och förstår vad som står i avtalet. Det är skönt, då du slipper tänka på vad som gäller med saker du bara laddar ner.

 

Kan ju slinka in lite att ni kan höra av er till oss också. Vi har både skräddarsytt musiken efter filmprojekt, lagt ljud och ibland bara kommit överens om att de kan använda låtar från våra soloprojekt och band!

 

Scen- & musikkollektivet illdåd - Home

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

För din fråga, pond5.com har jag hört är bra. Annars kan du kika in på fiverr.com där du kan få musik gjord till ett billigt pris, dock så får man chansa på om det blir bra kvalité på musiken eller inte om användaren inte fått bra betyg.

 

Det är kanske inte rätta stället att göra reklam för sig själv på men måste ändå passa på. Jag skulle gärna ställa upp och göra musiken till någon film. Har gjort till en dokumentärfilm och lite bakgrundsmusik till skivor men inte till någon riktig film. Så om du eller någon annan är intresserad så är det bara att höra av sig! Jag nås enklast på elias.nilsson_91@hotmail.com eftersom jag inte är här varje dag. Eller skicka meddelande på soundcloud där man även kan lyssnapå lite av den musik jag gjort: https://soundcloud.com/elias_nilsson.

 

Ha det bra och hoppas någon är intresserad :)

 

Elias Nilsson

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 10 månader senare...
  • 1 månad senare...
  • 1 år senare...
  • 3 månader senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...