Gå till innehåll

Hur man själv blir producent


bylletski

Recommended Posts

Du ska producera något.

Precis som "Apple producerar elektronik".

Så hur blir du någon som procucerar något?

 

Med rätt utbildning, kontakter, kapital och massor av hårt arbete. : )

Eller så börjar du bara arbeta dig uppåt från inget! Som de flesta kortfilmsmakare gör.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag sökte någon som var producent på forumet och inga massa svar som inte hjälper mig, men tack ändå. Jag blir lite irriterad när folk ber mig gå på kurser och så vidare, det går ju snabbare om en producent berättar lite kortfattat från början till slut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Ring 08-665 11 00. Det är branschorganisationen Film- & TV-producenterna som organiserar produktionsbolag inom film, tv och reklam. De kan förmodligen berätta lite kortfattat hur man själv blir producent.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag sökte någon som var producent på forumet och inga massa svar som inte hjälper mig, men tack ändå. Jag blir lite irriterad när folk ber mig gå på kurser och så vidare, det går ju snabbare om en producent berättar lite kortfattat från början till slut.

 

Tagga ner litegrann. Allt står inte på wikipedia rakt upp och ner.

Just benämningen producent är på många sätt jävligt svårt att förklara, för det finns inte bara en typ av producent. Du har din "vanliga" producent, men du kanske har en exekutiv producent, kanske en line producer och säkerligen en fjärde producentroll om du gör en långfilm.

Det är ett jävla knep om man inte vet vad det är, och jag har inte heller superkoll på exakt vad det är och vad varje producentbenämning innebär.

Men om du ska göra en kortfilm exempelvis så kan producenten kanske hjälpa dig att fixa rekvisita, hjälpa till med inspelningsplatser och käk, ta kontakt med folk som behöver kontaktas. Eller så är producenten kanske bara nån som sticker till dig ett par tusingar att göra filmen med för att han/hon tror på dig.

 

Om vi snackar långfilm så kan producenten ha samma roll som för kortfilmer: någon som anordnar och sammanfogar folk, platser, utrustning, ting mm. På många sätt en överkucku.

Men det kan ju också vara så att en producent har fått vantarna på ett manus/en bok som de vill göra något av. Då funderar de på vad för typ av film det ska bli, vilken vision de har. Alla manus kan ju filmatiseras på oändligt många sätt, beroende på producent, regissör, skådis, fotograf, scenograf mm...

Men låt säga att en producent äger en bok som heter Bylletskis Liv. Den producenten kanske känner att det här är en tragisk historia, och bestämmer sig för att göra filmen på det viset. Då anlitar han kanske en regissör som kan förmedla den visionen. Eller så kanske han ser det som en hjältes resa, ett Spartacus-liknande epos, och kontaktar därför medarbetare som kan förmedla den visionen.

Har t ex för mig att Fincher blev kontaktad av producenterna som ägde Fight Club-manuset/boken för att de kände att han skulle kunna förmedla den vision de hade.

Men samtidigt har ju en regissör/fotograf mm också egna visioner, så därför måste ju alla förhoppningsvis kunna jobba åt samma håll, annars vet vi alla vad som händer... Trouble ensues.

 

Ja, det här var kanske inte alls den korrekta förklaringen eller ens en korrekt bild av vad en producent gör. En producent kan ju vara den som styr upp ett projekt från första början, eller kanske någon som blir kontaktad av en filmmakare att hjälpa till, så en prod kan ofta också ha konstnärliga mål och visioner.

 

För er som vet; var det inte en stor diskussion kring just detta för ca ett år sen? Att de ville ändra i kollektivavtalen eller nåt så att producenter också ska kunna få ta del av den konstnärliga kakan?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...
  • 4 veckor senare...
Jag sökte någon som var producent på forumet och inga massa svar som inte hjälper mig, men tack ändå. Jag blir lite irriterad när folk ber mig gå på kurser och så vidare, det går ju snabbare om en producent berättar lite kortfattat från början till slut.

 

Jo, det går kanske snabbare att få det kortfattat förklarat, men det finns också ett skäl till att det finns utbildningar = det är inte lätt.

 

Om du har pengarna, anlita en utbildad och/eller erfaren producent och en utbildad och/eller erfaren regissör.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, det går kanske snabbare att få det kortfattat förklarat, men det finns också ett skäl till att det finns utbildningar = det är inte lätt.

 

Om du har pengarna, anlita en utbildad och/eller erfaren producent och en utbildad och/eller erfaren regissör.

 

Varför inte. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Läs en bok.

 

Så enkelt är det. Finns folk som har gjort detta innan dig och formulerat det i lättförståeliga former.

 

När det gäller att producera en film så är detta den bästa jag har läst: Produce Your Own Damn Movie! (Your Own Damn Film School): Lloyd Kaufman, Ashley Wren Collins: 9780240810454: Amazon.com: Books

 

Edit:

Fan, läsa tråden först ska man visst göra... Sjukt otrevlig op. KAN INGEN BARA BERÄTTA?!?!?! när folk har lagt kanonsvar.

 

Attitydförändring krävs! Tur att den där boken jag tipsade om för det mesta bara handlar om att "göra, inte prata" och att inte ha något ego. Du kommer lära dig mycket.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...