Gå till innehåll

Var hittar jag en videokamera? (Nostalgi)


Starsailor

Recommended Posts

Hej!

 

Hade tänkt hjälpa päronen med att föra över gamla VHS- och VHSC-band från när man var liten till datorn. Ett riktigt nostalgiprojekt mao!

Dessvärre har jag problem med själva överföringen till datorn. Beställde nån adapter på eBay, men den funkar inget vidare, iaf inte den medföljande skivan som bara tuggar i spelaren.

 

Jag tänkte tanka in materialet på min mac så jag kan klippa bort gammalt skräp i Final cut. Jag tänker så här:

 

VHS-bandare => (via scart) => TV => (svhs/rca) => videokamera/dv.kamera => (via firewire) => dator

 

Huvudsaken är att kameran har ingång för s-vhs eller rca (ljud och bild) samt kan skicka ut signalen via firewire, vilket verkar vara ett krav för att ta in den i FCP. Många dv-kameror har ju firewire så det borde inte vara något problem. Kanske värre med ingångar för ljud och bild. Måste troligtvis gå via tv'n eftersom VHS-bandaren inte har några andra utgångar bortsett från scart.

 

Var får man tag på en kamera som klarar detta? Nåt gammalt sunkigt funkar säkert. Gärna Uppsala.

Jag är övertygad om att det finns passande dv-kameror undanstoppade hos ganska många, men man kan ju inte direkt knacka dörr och fråga om man får låna...

Alla tips mottages tacksamt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Gamla Hi8-kameror brukade ha video/s-video in och firewire ut.

Då löser du problemen på kortast möjliga signalväg.

 

Ja, en sån skulle säkert funka fint också.

Gäller bara att få tag på en. Antar att jag behöver kameran några dagar då det är ett gäng kassetter som ska digitaliseras.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...