Gå till innehåll

hjälp med arbetsflöde


filmkotten

Recommended Posts

Hej, kanske postat i fel tråd och då ber jag om ursäkt;)

Jag kommer inom kort sätta i gång med ett arbete med enklare reklamfilmer där dom första 10 sek är statiskt (filmat material) och övrig tid ämnat åt produktbudskap och avslut. Det som kommer att ändras varje vecka är alltså produktbudskap (bild som ligger i given rörelse samt tag med text och pris). Den delen som skall uppdateras varje vecka görs i After effect och renderas ut till mov fil som sedan läggs in i premiere. Det rör sig om ca 40 olika filmer.

 

Nu till min fråga: Det som skall bytas ut i after effect är ju produkten och tag:en. Rörelsen/animeringen är ju detsamma varje gång. Är det enklast att i ae skapa en comp för varje produkt som sedan länkas in i en "huvudcomp" där rörelsen ligger eller gör ni allt i en comp? Jag har lite problem med att arbeta strukturerat... tyvärr, och jag vill verkligen att det skall bli så smidigt som möjligt. Berätta gärna om hur Ni gör. Jag kanske är helt fel på det?? Behöver kanske inte ens rendera ut det till Mov fil från ae innan jag lägger in det i premiere.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej, kanske postat i fel tråd och då ber jag om ursäkt;)

Jag kommer inom kort sätta i gång med ett arbete med enklare reklamfilmer där dom första 10 sek är statiskt (filmat material) och övrig tid ämnat åt produktbudskap och avslut. Det som kommer att ändras varje vecka är alltså produktbudskap (bild som ligger i given rörelse samt tag med text och pris). Den delen som skall uppdateras varje vecka görs i After effect och renderas ut till mov fil som sedan läggs in i premiere. Det rör sig om ca 40 olika filmer.

 

Nu till min fråga: Det som skall bytas ut i after effect är ju produkten och tag:en. Rörelsen/animeringen är ju detsamma varje gång. Är det enklast att i ae skapa en comp för varje produkt som sedan länkas in i en "huvudcomp" där rörelsen ligger eller gör ni allt i en comp? Jag har lite problem med att arbeta strukturerat... tyvärr, och jag vill verkligen att det skall bli så smidigt som möjligt. Berätta gärna om hur Ni gör. Jag kanske är helt fel på det?? Behöver kanske inte ens rendera ut det till Mov fil från ae innan jag lägger in det i premiere.

 

Jag gjorde nyligen en liknande grej, en serie reklamfilmer som bestod av ett filmat material som bas (alltid samma) för att sedan byta ut produkterna i bild och ev logga och text.

Vi kanske inte har samma typ av uppgift och därför kanske annorlunda tillvägagångasätt, men för mig funkade det att ha det filmade materialet som jag sedan skapade en ny comp åt för varje reklamfilm. Sedan la jag på bilderna/texten, gick in i Premiere och importerade AE-projektet och rätt comp, styrde upp ljudet och exporterade.

 

Kanske kan du göra något liknande, fast att du duplicerar den senaste compen varje gång och ersätter och uppdaterar bilderna/texten så att animationen/rörelsen blir densamma.

Måste du göra enskilda comps som läggs i en huvudcomp för varje reklamfilm? Eller är det bara lägga in stillbilder i varje enskild films comp?

 

Ps. En mapp per reklamfilm! Det gör en jävla skillnad :) Ds.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt svar. Det låter som ett smidigt tillvägagångssätt. Om jag förstår saken rätt så har jag en ae fil med en massa comp (1 för varje budskap) importerar utvald comp till premiere där jag fixar diverse audio som jag sedan renderar ut till mov. Den filmade sekvensen kan väl redan från början ligga i premiere?

En mapp per film är väl logiskt. Men där behöver väl bara den renderade movfilen och premierefilen ligga?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för ditt svar. Det låter som ett smidigt tillvägagångssätt. Om jag förstår saken rätt så har jag en ae fil med en massa comp (1 för varje budskap) importerar utvald comp till premiere där jag fixar diverse audio som jag sedan renderar ut till mov. Den filmade sekvensen kan väl redan från början ligga i premiere?

En mapp per film är väl logiskt. Men där behöver väl bara den renderade movfilen och premierefilen ligga?

 

Yes, jag körde iaf en AE-fil, det är väl smidigast om allt finns lättillgängligt, speciellt om man behöver kopiera rörelser och animationer från tidigare filmer.

Jag hade det filmade i AE iom att bilder och text låg ovanpå det filmade materialet, men om du inte behöver göra något åt det filmade materialet utan bara ska tänka på sekvensen efteråt så kan du ju absolut låta bli det filmade och ha det i Premiere hela tiden och sedan importera AE-filen i Premiere och lägga in det i premieresekvensen efter det filmade.

När jag nämnde en mapp menade jag framför allt i AE där det kan bli lite rörigt i menyn om man inte sorterar saker. Jag kunde ibland behöva samma filer i flera filmer så det blev lite väl huller om buller, men sen är jag kanske inte den som är mest organiserad när det gäller mappar i AE/Premiere...

Länk till kommentar
Share on other sites

Okej då förstår jag. Bra tips det där om att mappa i ae. Öppnade precis en annan lite äldre ae fil som skulle fixas lite med.... och där såg det inte roligt ut. Skall absolut tänka på det där med mappar, ordning och reda och vin på fredag. Tack för din utomordentliga hjälp!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...