Gå till innehåll

Ny laptop. 15-20k. Sliter mitt hår!


Ramzon

Recommended Posts

Nu åker snart mina stationära maskin ut genom fönstret!

 

Intel Core 2 Duo

E8500 @ 3.16ghz

 

Gigabyte P35-DS3

 

Corsair 6gb ram

DDR2

 

Ati Radeon HD4890

1024mb

 

Det är vad min gamla dumburk innehåller. Anpassad för spel för några år sedan och till det har den funkat ypperligt. Har även fotograferat under många år och även till photoshop, lightroom och rawhantering har den funkat ok. Inget monster, men det har funkat klanderfritt iaf. Det senaste året har jag däremot börjat intressera mig mer och mer för film. Har klippt ihop några filmer som är filmat med en dslr, nikon d7000 för att vara exakt. Använder Premiere och After Effects. Det har också funkat någorlunda, långt ifrån optimalt dock.

 

Men den senaste tiden har det blivit mer och längre filmer, och mer och mer renderingar i AE vilket har resulterat i diverse håravfall pga. uppstartstider, renderingstider, program som blir långsammare och långsammare och tillslut kräver en omstart av antingen programmet eller hela datorn. Så nu är det dags att uppgradera.

 

Det är såhär att oavsett hur mycket jag än gillar film så är det ändå foto som tar upp den mesta av tiden. Och jag är en del på resande fot så det är en laptop jag är ute efter. Väl hemma så kommer extern skärm osv användas. Sedan kommer jag aldrig att sitta och arbeta med material från en Red One t.ex utan det blir i första hand dslr och gopro material. 720p för det mesta. Alltså är det ju inga extremsaker jag håller på med.

 

Det jag har klurat på nu är följande:

 

*Prisklass: 15-20k +- någon tusenlapp eller två.

*Mac eller inte? Jag vill gärna ha någonting som inte sackar efter samt ger mig ett jämt och stabilt workflow.

*Jag har kikat på Lenovo efter ha sett och hört lovord överallt. Men nu kommer det igen, då jag är på resande fot vill jag gärna banta in lite på vikt ha något som är hyffsat smidigt att bära på. Därav faller skärmar på över 15" bort. Så 13" eller 15" på sin höjd.

 

Jag är lite sugen på en Macbook Pro:

15"

2,3 GHz Quad-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,3 GHz

4 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 2 GB

500 GB seriell ATA-hårddisk (5400 varv/min)

SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)

Antireflexskärm.

 

Men då byter jag själv ut minne till minst 8gb samt till en ssd-disk. Att göra det hos Apple är ju lika nyttigt som att ha investerat i Facebook-aktier.

 

Men då är nästa fråga. Hur bra skulle man klara sig på en 13" modell istället? Denna saknar ju dels Quad-core samt Nvidia grafik. Men jag kommer ju åt smidigheten vilket jag tycker om.

 

2,9 GHz Dual-Core Intel Core i7, Turbo Boost upp till 3,6 GHz

8 GB 1600 MHz DDR3 SDRAM - 2 x 4 GB

750 GB seriell ATA-hårddisk (5400 varv/min)

SuperDrive 8x (DVD±R DL/DVD±RW/CD-RW)

Bakgrundsbelyst tangentbord (Svenskt) & Användarhandbok (Svensk)

 

Jag sliter mitt hår! Ju mer man tittar desto värre blir det. Ena stunden tror man att man har hittat en lösning, men då springer man över en forumtråd som säger raka motsatsen. Och sådär håller det på. Så alla tips och förslag mottages tacksamt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har haft både 13" och 15" MBPs i tjänsten.

13-tummaren är väldigt smidig. Den slinker ner i vilken väska som helst även om de redan upplevs fullpackade eller är av en mindre storlek. Den större 15-modellen kan ibland alltid vara för stor. Den kräver breda väskor och behöver nästan planeras ner i packningen.

Även hanteringen av den mindre är en dröm.

 

Det som däremot är jobbigt med 13-tummaren är att skärmen är liten. Att sitta med retusch, redigering etc är besvärligt. Många program idag kräver många paletter framme vilka äter skärmutrymme. Den funkar men den känns trång.

På en 15 är allt på skärmen lättare.

 

Lite så känns det för mig. 13 tar man gärna med sig. 15 bara om man måste.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har ett antal laptops... HP8740, Macbook 15" Unibody (ca 3 år) och nu senast Macbook 15" Retina och måste säga att Retina-versionen är ruskigt nice. Väldigt få ggr den känns för stor och klumpig. Sen är det iofs så att man betalar en del för namnet när det är Apple....

 

Visst, ska jag sitta tok-seriöst i ex Premiere Pro och After Effects, skulle personligen inte ha mindre än 8Gb ram för filmredigering, ännu hellre 16Gb. För Adobes räkning, på PC, är nVidia baserad grafikkort dessutom en fördel.

 

För PC-folket ser ju denna nice ut: AnandTech - The ASUS Zenbook U500VZ: A 15-inch Ultrabook

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...