Gå till innehåll

Vi börjar om (Kortfilmsmanus på 4 sidor)


SAA

Recommended Posts

  • 3 veckor senare...

Min första känsla efter att ha läst manuset är att jag gillar det! Dialogen känns skarp och jag gillar sättet ni har fått den att passa in i varje scenario, känns trovärdigt.

 

Har suttit och tänkt på den och försökt luska ut hur allt hänger ihop. Jag är ett stort fan av smarta filmer som kräver att man hänger med och som tvingar en att tänka efter ordentligt. Och i det stora hela tror jag att jag förstår vad som sker. Jag antar att dessa parallella universum fortlöper kontinuerligt och att det som sker i det ena, t.ex. bomben, påverkar det som sker i det andra (när Anton och Jocke hör den dova smällen)?

 

Det är en sak jag inte förstår bara, som antingen beror på mig eller att det måste förtydligas. Vad menas med "Jocke går ut och Anton följer efter"? Var går dem? Ut ur rummet? Ut på en balkong (som jag av någon anledning fick en bild av första gången jag läste manuset)? Eftersom scenen återkommer i slutet antar jag att den är signifikant. Min bild just nu är att scenen visas igen för att man ska återkoppla till början och förstå att allt hänger ihop, att de parallella universum påverkar varandra . Men djupanalyseraren inom mig vill att det ska betyda något mer, något jag missar. Men så kanske det inte är :)

 

Småsaker som kan vara värt att tänka på:

1. Om det inte har någon större betydelse i berättelsen tycker jag det är för specifikt att ange att tavlan hängs upp på tredje försöket. Jag skulle snarare skriva att han får dit den efter ett par försök eller efter några försök.

2. Tycker (CONTINUED)/CONTINUED: som står vid varje sidbrytning känns onödigt. Det stör snarare läsningen mer än underlättar, man förstår att det hänger ihop ändå. Plus att jag skulle försöka använda svenska ord så man slipper svengelskan om liknande saker ska sättas ut, även om det kanske är ett standardiserat program.

3. Verkar som det är för många mellanslag innan Jockes namn i meningen "ett KLICK hörs och Jocke öppnar dörren".

 

Överlag gillar jag verkligen hur ni skriver! Sådana här manus gör mig glad :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Det var en rolig tanke, men jag tycker inte att ni utnyttjar möjligheterna fullt ut.

 

Jag upplevde händelserna mer som följande på varandra än parallella. Jag skulle velat haft mer "kontakt" mellan lagren, gärna lite spooky (t ex Lake House).

 

Sen kändes det inte som att du ville säga något med historien, mer än att göra en "kul grej". Försök få till något med en tydligare tanke bakom.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tackar för era åsikter! Jag ska helt klart gå igenom manuset en gång till och trimma till efter förslagen. Jag inser också att det ser klumpigt ut att de bara går ut och såhär i efterhand är det klart att det lär fixas till. När det gäller "continued" så är det Celtx som har gjort så automatiskt, men det kanske går att ta bort =)

 

Désirée, utveckla gärna lite vad du menar kontakt mellan lagren. Jag tror mig greppa, men vill vara på den säkra sidan =) Sen har du förstås rätt i att vi gjorde det som en kul grej, mer lustfullt än pretentiöst, men jag ska se om vi kan formulera en tanke bakom det hela. Som du säger så finns det ju möjligheter att göra mycket med en sådan typ av idé.

Länk till kommentar
Share on other sites

Désirée, utveckla gärna lite vad du menar kontakt mellan lagren.

 

I Lake House, som jag tog som exempel förut, så är det två år mellan dem i tid har jag för mig, och hon berättar att hon saknar ett träd där hon bor och han går och planterar ett där hon kommer att bo om två år och plötsligt står ett träd utanför hennes fönster.

 

Det jag menar är att det händer något i det ena lagret som påverkar det andra lagret. Som att de bråkar i rummet i ett skikt och tavlan på väggen ramlar ner i ett annat skikt (för att de bråkar) men för dem i rummet så ter det sig som att den faller ner utan anledning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker det är en riktigt bra idé ifrån start! Det är filmer som dessa jag älskar att se, när det redan ifrån början finns en smart tanke bakom allt. Som det har sagts tidigare finns det saker ni kan finslipa för att göra det bättre och mer sammansvetsat. En sak jag undrade efter att jag läst var, vad för motiv som fanns på tavlan? Kanske kan man tillföra själva motivet på tavlan mer till storyn på något vis? Bara en tanke jag hade som möjligtvis skulle kunna göra storyn ännu mer intressant.

Länk till kommentar
Share on other sites

En sak jag undrade efter att jag läst var, vad för motiv som fanns på tavlan? Kanske kan man tillföra själva motivet på tavlan mer till storyn på något vis? Bara en tanke jag hade som möjligtvis skulle kunna göra storyn ännu mer intressant.

 

Tack, vad roligt att höra! Ja, absolut! Det är en grymt bra tanke som vi också var inne på. Anledningen till att vissa delar kanske blev lite hafsiga är nog att vi skrev manuset rätt snabbt i en stund av inspiration och ville posta här för att se om det ens verkade lönt att spinna vidare =) Men nu är vi taggade på att finslipa och motivet på tavlan (samt mer kontakt mellan lagren) är solklara grejer att bygga på. Tips och idéer är alltid välkomna =)

 

Så fort vi får loss lite tid ska vi sätta oss ner och sedan posta en uppdatering av manuset.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...