Gå till innehåll

Stationär hårdisk vid redigering


jetzyl

Recommended Posts

Tack för responsen! Jag skrev ett lite mer omfattande inlägg i den här tråden jag skapade http://forum.voodoofilm.org/datorteknik/33324-hardiskar-foer-bland-annat-saekerhetskopiering.html . Men jag fick inga svar där. Jag tänkte ha en stationär hårddisk då jag tänker att en docka skulle vara en bra lösning. codecen kommer nog vara material om konverterat till prores422, det är så jag gör nu i alla fall! Och min dator är en macbook pro!

Jens

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för responsen! Jag skrev ett lite mer omfattande inlägg i den här tråden jag skapade http://forum.voodoofilm.org/datorteknik/33324-hardiskar-foer-bland-annat-saekerhetskopiering.html . Men jag fick inga svar där. Jag tänkte ha en stationär hårddisk då jag tänker att en docka skulle vara en bra lösning. codecen kommer nog vara material om konverterat till prores422, det är så jag gör nu i alla fall! Och min dator är en macbook pro!

Jens

 

Har din macbook thunderbolt?

 

Jag skulle isf, kolla efter en docka med thunderbolt (om de finns än), då den verkligen är snabb och bra.

 

FW 800 är bra nog för mekaniska hårddiskar, då de ligger på ca 100 MB/sek.

 

Med Thunderbolt, som är mer än 10 gånger snabbare än FW 800, så kan du även köra SSDs på full hastighet, eftersom de nu kan skriva/läsa runt 200-500 MB/Sek.

 

En ProRes422 ström ligger på ca 18-19 MB sekund, så en mekanisk hårddisk klarar det lätt, problemet är dock att mekaniska hårddiskar får det svårt att läsa/skriva många strömmar samtidigt, då de bara har ett läshuvud som bara kan vara på en plats åt gången... Så redigerar man och har 3st strömmar samtidigt, typ en dissolve och sen ett snabbt klipp efter, så kommer hårddisken få leta upp 3st strömmar, dvs, 3x19 MB, vilket kan bli för mycket på mekaniska (även om de klarar 100MB på en stor ström, så klarar de kanske inte 3st mindre strömmar på bara 19 MB var). SSDs har inte samma problem, iaf, inte lika snabbt, där kan du i princip köra 5-6st strömmar utan att oroa sig för att något läshuvud ska hinna göra allt.

 

edit: hitta denna

http://reviews.cnet.com/i-o-cards/seagate-goflex-desk-thunderbolt/4505-3019_7-35163406.html

Seagates "Go Flex" är ganska bra, då man kan köpa olika HDDs som passar, sen köper man just den sortsen koppling man vill ha, e-sata, firewire, usb3, eller thunderbolt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret High1ander!

 

Japp min macbook har thunderbolt. Ssd är det ju betydligt högre pris på jämfört med mekaniska hårddiskar. Så jag ska nog hålla mig till mekaniska, Det borde väll gå?

 

Jag funderar på hur man får ut bästa möjliga hastighet från en stationär hårddisk. Den ska snurra i 7200rpm som jag förstått. är det något mer jag skulle ta hänsyn till?

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för svaret High1ander!

 

Japp min macbook har thunderbolt. Ssd är det ju betydligt högre pris på jämfört med mekaniska hårddiskar. Så jag ska nog hålla mig till mekaniska, Det borde väll gå?

 

Jag funderar på hur man får ut bästa möjliga hastighet från en stationär hårddisk. Den ska snurra i 7200rpm som jag förstått. är det något mer jag skulle ta hänsyn till?

 

Nej, du klarar dig nog fint på mekaniska hårddiskar. Det är ju alltid bra att kolla hur lång garantitid, hårddisken man köper, då det brukar ge lite hum om vilken kvalite det är. Samma tillverkare kan ha 1 år, 2 år, 3 år och 5 år på sin hårddiskar. Även om man inte får tillbaka datan på hårddisken så får man iaf. en ny.

 

Kom ihåg att det kostar över 6000-7000kr att återställa en trasig hårddisk, så det lönar sig att alltid ha backup. Jag personligen försöker ha minst 3st kopior av viktiga filer som inte får försvinna...

 

7200rpm är bra, då ska nya ligga runt 100MB sek, jag har t.ex. en ny WD Green, som bara snurrar i 5400rpm, men den ligger ändå runt 75-80MB.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...