Gå till innehåll

1080i/50i eller 1080i/25p?


Venick

Recommended Posts

Som rubriken lyder.

 

 

Jag ska filma en kille som jobbar som fiskare och jag kommer inte ha tillgång till någon rigg. Jag filmar med en kamera som heter Panasonic AG-hpx171.

 

Det jag kunnat läsa mig till på olika forum är att 25p är bättre på så sätt att den gör bilden skarpare, även om det rör sig mycket i bilden ( t.ex sport) så är p bättre.

 

Men vad skall jag använda? 1080i/50i eller 1080i/25p? bilden kommer ju röra sig. En annan sa att : p. för webben och i för TV. Vad är det sanna? Jag kommer ju både visa denna film på en stor projektor duk och även lägga ut den på nätet.

 

Massa tack till er som svarar.

 

 

///Niklas

Länk till kommentar
Share on other sites

25p eller 50i kvittar vad kvalité gäller - De är endast olika sätt som samma information visas (50i delar upp bilden i två halvor medans 25P visar hela frames).

Idag är det få TV-apparater som visar interlaced, och knappt några datorskärmar. LCD, Plasma, LED osv visar endast Progressiva frames, vilket innebär att allt 50i material "mixas" automatiskt, oftast av ditt videoprogram till 25 progressiva frames per sekund.

Den enda anledningen till varför du skulle skjuta interlaced idag är om du tänkt sända materialet (50i tar mindre bandbredd och är därmed fortfarande standard för tv).

I alla andra sammanhang kommer materialet att Deinterlaceas, om inte av dig i redigeringen så av videospelarna som spelar upp den.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack som f*n för svaret. Du låter iaf sjukt trovärdig:-)

 

Tänk att jag gått hela dagen och folk har sagt olika saker. "filma i 50i" "filma i 25p".

 

Men nu har jag fotat en del klippbilder jag ska använda till filmen och dem fotade jag i 1080i/50i. kan jag fortfarande använda dem om jag filmar resten i 1080i/25p?

 

Sen såg jag när jag tankade in mitt material på macen att när jag tar en del närbilder där fokus ligger på någonting med ljus på, då blir bakgrunden rätt så "grumlig" och flimrig" istället för att partiet som skall vara mörkt/svart så blir det brusigt. beror detta på kamerans kvalite? jag har inte använt mig av gain och jag jobbade med bländaren så att den var bra. Det är inte jätte störande men filmar jag med en systemkamera får jag ett bättre resultat av "svärtan".

 

Allt gott!

 

Niklas

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...