Gå till innehåll

Producera film utan tillgångar?


gonefishing

Recommended Posts

Jag tänker starta upp ett produktionsbolag inom en snart framtid.

Det är tänkt att vi ska producera reklamfilm, kortfilm och gärna långfilmer.

 

Under tiden har jag själv jobbat med en långfilm, som är ungefär 10% klar.

Jag har all utrustning, dvs. kamera, ljud och ljusutrustning men jag behöver pengar för att

kunna betala ut löner, betala rättigheter och betala distribution.

 

Det fick mig att tänka på, varför skulle jag inte kunna producera min egen film med mitt eget bolag?

Det enda problemet jag ser är vart pengarna ska komma ifrån. Det rör sig om ca. 200.000, så det är väldigt lågbudget.

 

Finns det några bidrag man kan söka etc. som produktionsbolag? Hur gör andra bolag för att få pengar till att producera film?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Ska man starta något så kommer man ju med kapital själv. Oavsett film eller vad det nu är.

Ska du producera en produkt så måste du ju kunna finansiera det, annars skulle ju varenda person i hela världen göra det.

 

Jag har aldrig tagit emot någon form av bidrag, trots att alla säger att det finns jätte-mycket bidrag inom musik och film.

 

Du verkar ju inte ligga på en nivå där din kunskap är vad du har, så att lösa "betala ut löner, betala rättigheter och betala distribution"...

 

1. Betala inga löner. Skaffa folk som skulle se det som en erfarenhet och kontakt-knytning. Jag har verkligen svårt för att göra detta själv, men varenda BRA bok jag har läst och varenda trevlig person i filmvärlden jag känner säger det konstant till mig. Man slipper otroliga problem om pengar inte byter hand. Jag menar, jag gjorde ett shoot för ett tag sedan, 3 tjejer (via vänner) som fick 150 dollar var (1000 kr) och det första som hände var att de gnällde över att det blev 5 timmar och inte 3 timmar. Vi behövde göra om det shootet fyra dagar senare, så då la vi ut på craigslist och det kom 5 stycken som gjorde ett jävla jobb. Sjukt hungriga och ville verkligen göra något bra. De förstod att det skulle bli sett - så de bara körde på. Gratis och de stannade i över 8 timmar och hjälpte till med diverse grejer.

 

Ja, det kanske blir "sämre", självklart.. Men det blir i alla fall något och du kan gå vidare. Du måste ju ha producerat minst 10 filmer, varav 2 rätt sjysta för att kunna få bra kontakter när det gäller finans.

 

2. Betala rättigheter? Vilka? Pratar vi om licenser? Tänk om i så fall. Antingen byter du eller så kör du på "better to ask for forgiveness". Om vi pratar om inspelnings-ställen... Go guerilla. Jag lovar, folk kommer inte tycka att den här första produktionen du gör är så jävla bra ändå. Det tar ett bra tag - speciellt inom film. Jag har lärt mig massa knep om hur man kan undvika att betala tillstånd.

 

3. Betala distribution? Öhh... Hur vettigt är detta 2012? Du kommer inte att tjäna pengar på din första film. Hell, jag menar, är du "producent" är det du som ska stå för pengarna och distributionskontakter. Varför har du bestämt dig för att producera när du inte verkar kunna göra något av det man måste stå för? Frågar du vilken ren "producent" som helst så kommer de att säga "första 10 filmerna gör man för titeln" och oavsett att jag själv i början verkligen inte trodde på det utan mer tänkte "men filmerna måste ju vara bra, det är ju bra folk med - klart det funkar"... Så, ja. Så är det ju.

 

Detta är kanske ett extremt svar, men de 3 grejerna kan du ju få gratis, sen kan du få ut filmen och börja igen ett par gånger om. Förberedelsen jag brukar prata om som är den första delen av "tur", med det kompletterande "tillfälle" som en intensiv och trevlig film kan skapa. Man måste ju helt enkelt visa att man kan styra upp grejer. Även om det finns en jätte-budget så lyckas ju producenter få till en jävla massa grejer gratis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Min poäng är att det _går_ att göra dessa saker för 0 kr till högt resultat. Det gick inte när jag var 16.

 

Idé har alltid varit kung, men nu har the stars aligned och man kan dessutom göra det billigt. Ett kanonsätt att visa vart skåpet ska stå istället för att vänta på att folk ska svara i 5 forum-trådar.

 

Ditt svar på 2 är sjukt tråkigt. Jag menar förstås _byt_ till gratis. Det finns sätt att göra det på. Forgiveness gäller ju bara om det är obetydligt. Tex, mitt bands nya platta ligger på storbolag och vi har över 800 ej clearade samplingar. 3 är igenkänningsbara och de såg vi till inte ligger på skogstokigt förslag.

 

Hur seriös man är har inget att göra med hur vida man slänger runt sig pengar eller inte. Jag menar, de jobb jag har gjort med folk jag verkligen har respekterat har alla gett 0 kr. Varenda, även månadslånga jobb. Detta gäller även de absolut kändaste skådespelarna och regissörerna också. Jag känner två personer som jag har en ENORM respekt för som regisserade sin extremt kända för en dollar - bara för att de verkligen, verkligen ville se filmen gjord. Jag menar, grejen att skådespelare har egna produktionsbolag nu för tiden mer än någonsin är för att de är trötta på att göra 1 dollars filmer som sedan distributören inte ens lägger sig bakom. De känner att det helt enkelt är bättre att ta på sig en större roll i de projekten.

 

OP har ju visat att han/hon inte har en aning om hur vida de ska tjäna pengar.

 

Man kan sitta i 10 år och tjata om att man inte har kapital, eller så gör man något varje månad med vad man har och så har man mer att komma med inom bara ett par år. Ett par extremt lyckade projekt och vi kanske har ett monster-bolag här i Sverige som gör kanongrejer? Allt sånt handlar om att folk gör något för att de 100% bara måste göra det - inte bara plockar upp en paycheck..

 

..Fast ja, man kan ju gå den vanliga vägen också - hur många kanonbolag har vi här, igen? Hell, har vi ens ett Troma? Nej. Någon måste ju pröva och jag är inte personen - så vågad är jag inte. Det minsta jag kan göra är att i alla fall lägga detta här så att nån to-be-brilliant 14-åring kanske ändrar spår!

 

Självklart räknar man utgifter/inkomst. Min poäng är bara att OP skulle kunna minimera de utgifterna till 1% och få till något som i slutändan ser till att OP blir världsbäst på vad OP vill göra. Man måste ha något jävligt bra för att folk ska bry sig. Hade det varit "200 000 till utrustning och klippning" så hade jag ju inte sagt detta. Slimma ner licensierade materialet. Använd annat eller yrka parodi. Skaffa folk som är jävligt sugna på att göra något speciellt och släng ut det gratis på internet.

 

Boom. Klart. 2000 spänn för lite käk till de som hjälper till - klart.

 

Bättre att ha något än att inte ha något.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...