Gå till innehåll

After Effects CS5+ Benchmark


High1ander

Recommended Posts

Tja,

 

Gjort en liten benchmark här för folk som de kan testa på After Effects CS5 o CS6.

 

Den kräver inga filer då den har allt i själva projektfilen, bara 200kB stor. RenderComparison_CS5_001.zip

 

Det den testar/använder är:

Lägger till Kodak Grain (500T)

Remove Grain (manuellt inställd så det inte ska variera)

Keylight, keyar ut en ful blå blobbig sak, som har lite motion blur på sig.

 

Sen under det som keyas är två stycken fractal noise, en som har en twirl som åker igenom den. Projektet körs i 32bpc, och Rec 709. Full HD.

 

Eftersom projektet inte behöver ladda filer, så är den bra för att just testa CPU och RAM-hastigheter. Enda stället där HDD kommer in är när det skrivs till den, men ca 10 sekunder tar 12 minuter för mig att rendera på 2 år gammal dator, med 6st kärnor (4st som AE får använda) på ca 3 ghz, 8GB RAM. Så hårddisken borde inte vara en flaskhals, ibland kan den ju bli det om man renderar ut 4-5st bilder parallelt, en på varje tråd, och de är 12mb stora, blir det då 4-5st bilder per sekund, så är det 50-60MB som ska skrivas samtidigt, vilket läshuvudet kanske inte gillar. Det borde dock inte hända här.

 

Visst, det är ingen snygg sak den gör, men den gör allt inifrån programmet, med standard pluggar, Full HD, och det är bara CPU/GPU/RAM som egentligen testas. Plus, det borde ta mindre än 10 min för normala datorer. Sen är det just några av det vanligaste sakerna den gör, keying, noise, noise reduction, lite HDR på fractal noise.

 

Det är två stycken renderingar förinställda en med OpenGL och en utan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Testade första compen, den som skrev ut till TIFF utan Open GL, den tog ca 10.30 i AE CS6 på en HP 8740, 1.7Ghz Quad med 16 Gb ram. Multiprocessor render på, med 4 cores.

 

Ska testa mer imorgon, ska bli intressant mot min Retina Macbook Pro.

 

//M

Länk till kommentar
Share on other sites

Testade första compen, den som skrev ut till TIFF utan Open GL, den tog ca 10.30 i AE CS6 på en HP 8740, 1.7Ghz Quad med 16 Gb ram. Multiprocessor render på, med 4 cores.

 

Ska testa mer imorgon, ska bli intressant mot min Retina Macbook Pro.

 

//M

 

Bra bra :)

 

Jag körde den nu och får med 6 cores aktiva (AMD 1055T), klockat till 3,25ghz styck, 8 GB ram, men AE får bara använda 6,5, så blir det 11.52 min. Med 4st cores och 6 GB RAM, så blir det 13.05 min.

 

På mitt system så var CPU load på 99% hela tiden, och RAM var på 85% (men som sagt, AE kunde inte ta sista 15% då 1,5 GB var reserverat för OS).

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har testat på två datorer idag:

 

HP Z400, 1 x Intel W3540 (1 x 4-core), 12 GB RAM, ASUS GTX 470:

Software = 7 min 51 sec

OpenGL = 5 min 21 sec

 

HP Z800, 2 x Intel X5670 (2 x 6-core), 48 GB RAM, PNY Quadro 5000

Software = 2 min 36 sec

OpenGL = 5 min 31 sec

 

Det skulle vara intressant att se detta test på Z420 eller Z820 som har dom 8-kärniga processorerna, eller på ett hemmabygge med samma processorfamilj. :)

 

Jag gjorde aldrig testet på Mac eller på en gammal PC-laptop.

 

PabloFernandez, vi vill se dina tider på din monsterdator nu! :p

Länk till kommentar
Share on other sites

Bra fart i den 800:an...

 

Ska förhoppningsvis kunna testa med den senaste 820:in inom kort (2 x 8-core). Och mer än 100Gb ram...

 

Testade med min Macbook Pro Retina, 2.6Ghz, 16Gb ram, nVidia 650m och rendering till interna SSD.

 

Software: 5.30 min

Open GL: 4.45 min

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

OK. här kommer dom :-)

 

Vet inte om jag förstog rätt hur man skulle testa men jag renderade ut båda kompen i din fil.

Multirender PÅ

Tider:

1:38 att rendera greenscreen kompet. Den använde 28 GB ram och c:a 30% processor.

3:02 att rendera Final Composite kompet. Den använde 28 GB ram och hoppade mellan 30% o 60% processoraktivitet.

Skrev till en RevoDrive.

 

Dator:

ASUS Z9PE-D16, 2xSocket-2011 moderkort

2st E5 2670 Intel processorer (totalt 16 core 2.6 GHZ) 32 virtuella

32 GB Ram

PNY Quaddro 4000

Systemet på SSD hårddisk

Projekt på RevoDrive (läser 1500 MB/sek - Skriver 1300 MB/sek)

Länk till kommentar
Share on other sites

Testade precis en Asus ZENBOOK Prime (en Ultrabook i samma storlek som Macbook AIR), i7 3517u, 2.4Ghz, 4Gb ram,

 

Software: 8 min

Open GL: 4.10

 

För övrigt extremt imponerad av denna dator, klarade Canon c300-material, Nikon DSLR-media (1920 x 1080 h.264) etc utan problem.

Klarade c300 media i 1/2 res med color correction i realtid utan GPU.

 

//Max

Länk till kommentar
Share on other sites

OK. här kommer dom :-)

 

Vet inte om jag förstog rätt hur man skulle testa men jag renderade ut båda kompen i din fil.

Multirender PÅ

Tider:

1:38 att rendera greenscreen kompet. Den använde 28 GB ram och c:a 30% processor.

3:02 att rendera Final Composite kompet. Den använde 28 GB ram och hoppade mellan 30% o 60% processoraktivitet.

Skrev till en RevoDrive.

 

Dator:

ASUS Z9PE-D16, 2xSocket-2011 moderkort

2st E5 2670 Intel processorer (totalt 16 core 2.6 GHZ) 32 virtuella

32 GB Ram

PNY Quaddro 4000

Systemet på SSD hårddisk

Projekt på RevoDrive (läser 1500 MB/sek - Skriver 1300 MB/sek)

 

Riktigt fina tider :) Så man kan anta att i din dator, för detta projekt så är det mer/snabbare RAM som behövs?

 

Är bara sista kompen som du gjorde som jag tänkte man skulle benchmarka på, då den andra bara är till för att simulera en green screen-film som också används i final comp.

Länk till kommentar
Share on other sites

Riktigt fina tider :) Så man kan anta att i din dator, för detta projekt så är det mer/snabbare RAM som behövs?

 

Är bara sista kompen som du gjorde som jag tänkte man skulle benchmarka på, då den andra bara är till för att simulera en green screen-film som också används i final comp.

 

Det stämmer. Tror att flaskhalsen är ram-minnet.

Det var nån som sa att after effects vill ha minst 2GB Ram per känra. Vilket innebär att jag behöver 32 GB till.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...