Gå till innehåll

Synopsis: Chased


viktorjonsson

Recommended Posts

Om vi bortser från grammatik o dylikt och fokuserar på storyn/synopsisen:

 

Jag tycker du har vad som låter en vettig ide till en story här: en man gör ett val och får leva med konsenkvenserna av det valet. Jag får lite Drive vibbar av det hela i.o.m. det handlar om en man inom 'bilbranschen' så att säga som slängs in i en kriminell konspiration.

 

Men jag tror du får utveckla mer i din synopsis om vad som händer i andra och tredje akten. Jag tycker du beskrev första akten rätt så bra (personligen hade jag omformulerat vissa meningar), men sedan tar du och beskriver akt 2 med ynka fyra eller fem rader och tredje akten med bara en paragraf. Din beskrivning av dem funkar för en kortare synopsis, men om du vill skriva en ordentlig lång synopsis får du ta och utveckla händelseförloppet lite mer. Hur utspelas denna jakten? Varför blir polisen inblandad? Varför beslutar Jerry sig för att skjuta sig själv?

 

Sen förstår jag inte varför du tillägnar en hel paragraf åt Jerrys mamma som sedan verkar inte ha någon som helst påverkan på handlingen om man utgår från din synopsis. Är hon inte medverkande/viktig för dina plotbeats tror jag inte hon alls är viktig för din synopsis heller.

 

Men storyn har potential, verkligen.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Hej!

Bra jobbat. Håller med föregående om att du beskrivit bra i början men du utelämnar det svåraste, och i denna filmen viktigaste: vad händer i denna katt-och råttalek? Vilka händelser leder till att han successivt blir en kallhamrad mördare?

 

Att beskriva valet är onödigt. Det framgår av situationen att han har ett val, om du tidigare tydligt visat att han behöver pengar.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Läste bara synopsis och första sidorna. Spännande, väldigt klassiskt upplägg dock, den lägligt placerade pengaväskan (sedeln, guldklockan, myntet) problematiken ska jag / ska jag inte ta den enkla vägen eller göra det som är rätt. Ego kontra altruism. (typ?) Men klassiskt betyder inte alltid dåligt, se upp för falluckorna d v s. klyschor och du kan få en spännande film.

 

Frågor: Av ren nyfikenhet, finns det mening med att döpa hans bästa vän efter skådespelaren som spelade Luke Skywalker? Läste inte igenom hela manuset så jag kan ha missat det.

Varför engelska?

Varför tar han livet av sig på slutet, jag ser vad du skrivit, men hur vet vi som tittare varför det är den enda utvägen? Det känns lite simpelt, som att du bara vill få slut på det, vad har han lärt sig på slutet? Vad är det som gör att nu finns det ingen annan utväg?

Får vi veta först på slutet att han beskyller sig själv för farsans död, eller är det uppenbart genom hela?

 

Idé: Låt pappan överleva bilolyckan, ligga i koma eller något, och därför behöver han pengarna för att betala pappans vårdkostnader, det skulle göra hans inre konflikt mer tydlig och mer intressant. Spinn vidare på det och se om slutet blir annorlunda, bara för skoj alltså, du bestämmer ju själv.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Läste bara synopsis och första sidorna. Spännande, väldigt klassiskt upplägg dock, den lägligt placerade pengaväskan (sedeln, guldklockan, myntet) problematiken ska jag / ska jag inte ta den enkla vägen eller göra det som är rätt. Ego kontra altruism. (typ?) Men klassiskt betyder inte alltid dåligt, se upp för falluckorna d v s. klyschor och du kan få en spännande film.

 

Frågor: Av ren nyfikenhet, finns det mening med att döpa hans bästa vän efter skådespelaren som spelade Luke Skywalker? Läste inte igenom hela manuset så jag kan ha missat det.

Varför engelska?

Varför tar han livet av sig på slutet, jag ser vad du skrivit, men hur vet vi som tittare varför det är den enda utvägen? Det känns lite simpelt, som att du bara vill få slut på det, vad har han lärt sig på slutet? Vad är det som gör att nu finns det ingen annan utväg?

Får vi veta först på slutet att han beskyller sig själv för farsans död, eller är det uppenbart genom hela?

 

Idé: Låt pappan överleva bilolyckan, ligga i koma eller något, och därför behöver han pengarna för att betala pappans vårdkostnader, det skulle göra hans inre konflikt mer tydlig och mer intressant. Spinn vidare på det och se om slutet blir annorlunda, bara för skoj alltså, du bestämmer ju själv.

 

Lycka till!

 

 

Att jag döpte honom till Mark Hamill var bara en slump, kom på senare att det var han som spelade Star Wars filmerna. Men det gjorde inget då jag är ett fan av dom filmerna!

Skriver på engelska för att på så sett utveckla mitt språk, som träning helt enkelt. Men det kanske är en bättre idé att börja skriva på svenska och sedan gå över till engelskan.

Jag kände faktiskt i slutet att storyn var lite tunn och lite för vanlig. Men ser manuset som en övning till att bli bättre på att skriva.

Men om man bortser från handlingen, hur var formatet annars, alltså sättet att beskriva scenerna och dialogerna? Tack för svar :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man bortser från handlingen.. Jag var nog inne på det med formatet lite gällande handlingen, att du kan behöva bli tydligare.

Tex. "det kommer en man med en tribal på halsen" reagerade jag på. Det var väldigt detaljerat för ett synopsis, om inte tatueringen har en stor tyngd i manuset så hade det räckt med en man, en kriminell man, eller gängmedlem. Så man inte blir förvirrad som läsare och förväntar sig att tatueringen ska vara viktig senare i filmen. Detaljerna var lite på fel ställen ibland. Men jag förstod ju vad det handlade om så helt off var det heller inte :) Bara fortsätta slipa, tänk dig att vi som läser inte vet ett dugg om vad det är för bilder du har i huvudet som du sen vill förmedla oss. Det är svårt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man bortser från handlingen.. Jag var nog inne på det med formatet lite gällande handlingen, att du kan behöva bli tydligare.

Tex. "det kommer en man med en tribal på halsen" reagerade jag på. Det var väldigt detaljerat för ett synopsis, om inte tatueringen har en stor tyngd i manuset så hade det räckt med en man, en kriminell man, eller gängmedlem. Så man inte blir förvirrad som läsare och förväntar sig att tatueringen ska vara viktig senare i filmen. Detaljerna var lite på fel ställen ibland. Men jag förstod ju vad det handlade om så helt off var det heller inte :) Bara fortsätta slipa, tänk dig att vi som läser inte vet ett dugg om vad det är för bilder du har i huvudet som du sen vill förmedla oss. Det är svårt!

 

Okej, ja det är bara o träna mer! Tack så mycket för konstruktiv kritik :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...