Gå till innehåll

Träna på att göra film! Tips?


Anders Myrdahl

Recommended Posts

Tjena! Jag är ganska ny inom det mer "proffsiga" filmskapandet, förut har det varit mer på skoj men för att komma till saken så undrar jag

hur man kan träna på att göra film helt enkelt.

 

Ska man använda sig själva i filmerna,eller kompisar, jag kan få tillgång till personer från teaterlinjen men dessa människor känner inte jag.

Är det ett måste att rita storyboards till kortfilmer som är ungefär 1-3min?

 

Tack i förhand!

Länk till kommentar
Share on other sites

Spontant känner jag att du tränar på det du vill öva på. Gör du filmer själv så får du tänka lite kring vad du vill trycka hårdast på och bli bäst på, sedan jobba mest med det. Att göra en storyboard som sådan är väl inte nödvändigt exempelvis, men att skriva ned ett händelseförlopp kan vara bra. Inte minst om du vill få med andra på noterna. Jag exempelvis brister på alla punkter utom redigeringen, känner ofta att jag vill ha bättre grundmaterial att utgå från, men i regel så planerar jag ungefär lika bra som en kråka och slutar med något som enhälligt utgått från mitt huvud på plats. Allt som jag initialt ville ha med, är förstås inte med, så det går ut över slutprodukten. Så, som sagt. Någon form av plan är bra att ha oavsett vad du gör.

 

Jag tänker dock gå emot mig själv lite och säga: Prova nya saker, prova att flytta över fokus från det du är bäst på, till andra delar. Nu vet jag inte vad du har fokuserat på tidigare, om något. Men det kan vara bra att få kännedom kring andra moment, för att dels se om man hittar något man gillar/är bättre (på). Men också för att jag tror att man blir bättre på det man nu gör om man kan en del om annat också.

 

Nå, ett ganska öppet svar på en öppen fråga. Skulle gärna se lite fler specifika frågor, samt vad du sysslat med innan osv. för att kunna hosta upp fler tips.

Länk till kommentar
Share on other sites

Låna böcker, googla fingrarna av sig, praktisera, snacka till sig en lärlingsplats - och öva upp sig.

Att göra småfilmer ensam eller tillsammans med folk på samma nivå som en själv är ingen vidare effektiv taktik (Praktiska övningar är super, men de måste utgå från något).

 

Det jag skulle rekommendera är att man frågar sig själv vad det är för yrke man ser sig själv syssla med - Om det är Regi, Produktionsdesign, Ljud, Foto, Producent etc.

Varje yrke eller yrkesgrupp kräver olika kunnanden och det gäller helt enkelt att lära sig allt det finns att lära sig för att bli så bra som möjligt på det man vill syssla med. Du måste absolut inte välja en enda inriktning för all framtid, men ett mål att röra sig mot är a och o.

 

Som aspirerande regissör kan man till exempel börja sin resa genom amatörteater. Teater förlitar sig mindre på tekniskt kunnande och det är lättare att träda fram som regissör utan att hållas tillbaka av allt det som annars kan förstöra bra regi (dåligt ljud, foto eller låg budget). Som regissör finns det självklart en massa annat kul att prova på - Som att regissera sin egna radioteater till exempel.

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack så mycket för svar!

 

Som jag känner just nu, så vill jag bli regissör. Jag går den Estetiska-media linjen, andra året på gymnasiet.

 

Varför jag ställer den här frågan som är väldigt öppet är för att nästan varje gång jag har planerat för en liten film jag ska göra så går det inte riktiga så bra när jag väl ska börja filma.

 

Jag skriver ett manus, ritar storyboards har med mig allt jag behöver.

Men när jag väl kommer till platsen och ska filma med mina kompisar så är det alltid som att jag inte har planerat någonting alls! Det blir mycket tid då jag undrar hur jag själv har tänkt och vissa tillfällen så är det för svårt för att filma så som jag hade tänkt mig...

 

Men så finns det tillfällen då vi har fått ett liten uppgift i skolan där man ska göra en film på någon lektion och den filmen blir nästan alltid bättre än mina välplanerad projekt.

D.v.s, utan planering(storyboards, manus) så blir det bättre än med allt det!

 

 

Så varför jag frågar hur jag tränar på att göra film är väl hur jag ska göra för att sånt här inte ska uppstå. Jag vill allmänt bli bättre och lyckas genomgå en inspelning.

 

I redigeringen så flyter allt på fint, bara jag har materialet.

Länk till kommentar
Share on other sites

För mig så känns det som om du vet vad du vill göra. Du har en idé, du kluddar ned den för att komma ihåg den bästa sätt, sedan visar det sig att det inte fungerar riktigt i praktiken. Som Oller säger, så är det onödigt att använda verktyg som inte gör någon verkan på slutprodukten. Om du jobbar mycket med film så kommer du att märka om saker och ting börjar fattas.

 

Angående verktygen tycker jag dock du ska fortsätta försöka och misslyckas. Men istället för att bara misslyckas, lär dig av misstagen du gjort. Gör inte om dem igen och satsa sedan på att förbättra kommande misstag. Att utsätta sig för utmaningar är det bästa sättet att utvecklas! Även om det ibland känns surt och tråkigt. Men så är det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...