Gå till innehåll

Högupplöst stillbild ? Vilka tekniker?


megawatti

Recommended Posts

Hejsan! De var ett tag sedan jag skrev på detta forum, Kul att se att de fortfarande finns kvar!

 

Denna frågan har väl inte direkt med Film att göra, men hoppas stillbild-frågor är okey också?

 

I alla fall, håller på att renovera lite hemma. Har glasskivor i stället för kakel i köket och tänkte ha en panoramabild där bakom.

 

Måtten på väggen är ca 360x50cm. För att få tillräcklig kvalité på utskriften så behöver jag uppkomma en upplösning på ca 12472 x 1732 pixlar. Detta blir 88ppi typ, vilket ska vara godkänt för tittande från ca 1 meters avstånd.

Dock är min Canon 40D, "bara" på 10.1MP så de blir ju ett antal bilder i följ.

 

Då till frågorna:

 

Vad ska man tänka på när man tar panoramabilder ?

Att bara vrida kameran på stativet, eller ska man flytta stativet i sidled ?

Vilka program kan Stitcha i RAW ?

Vad för glugg skulle ni använda ?

Ja om ni har några allmänna tips så får ni gärna skriva !

 

Mvh Simon

Länk till kommentar
Share on other sites

-Att bara vrida kameran duger

-Photoshop kan sy ihop. Annars provar du google och så kommer du få kanske 30 andra förslag. Du måste inte sy ihop i RAW även om du fotar i RAW.

-Vilken du optik du väljer beror lite på motivet, avstånd och skärpedjup, som i all annan fotografering.

 

Lås kamerainställningarna och fota manuellt annars kommer kan ljusmätningen skapa problem.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 år senare...
  • 2 veckor senare...
Beroende på vart du tar panoramat, så skulle jag rekommendera köra på telefoto, men se till att köra manuellt där linsen är skarpast och har minst vinjetting.

 

Skön bump :birp

 

Om fler undrar vad man ska tänka på vid Panoramafotografering så kan jag tipsa om att man inte ska rotera kameran runt sin egen y-axel, så att säga.

Rotera runt linsens y-axel. Annars kan man få en del jobbiga förvrängningar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...