Gå till innehåll

Distribution av Blueray skivor i lten skala och tillgång på skivor


Tomas film

Recommended Posts

Hej! Igen

 

Vet att jag har ställt en liknande fråga för längesedan på forumet och fick mycket skiftande svar och uppfattningar om hur mediet i brännbar form kommer att utvecklas eller ej.

Jag gör ändock ett nytt försök pga. min frustartion kring problemen.

 

Jag har ”vandrat vidare” och börjat filma i HD med ny kamera, ny dator, nytt Adobe Cs5 och Encore.

Allt är tillfredställande med ett stort undantag.

Det tycks vara väldigt svårt att få tag på kunskap och även medie(BD-skivor).

 

Jag har en del tekniska problem med BD-brännaren LG (kan skriva utmärkt på Sony BD-skivor men inte på Verbatim.

Min datorbutik har bytt brännare och även provat en del annat men utan att kunna lösa problemet.

Jag vill helst ha Verbatim då dessa kan fås med printbar yta/etikett.

 

Enligt den kunniga personalen i min datorbutik är marknaden för bränning av BD-skivor väldigt litet och på tillbakagång och här hemma i Malmö(trots stadens storlek) är det nästan omöjligt att få tag på BD-skivor över disk.

 

Det känns mycket frustrerande att inte lätt kunna distribuera mina filmer i HD-kvalitet och kunna spela upp dessa på stationära bluerayspelare från ett fysiskt medie, dvs. på samma sätt som jag gjorde tidigare med skivetikett och fodral till DVD.

 

Hur all världen gör andra som vill distribuera HD-film i pytteliten skala, dvs. utan master och presskivor?.

 

Håller man på att gå över till USB stickor eller liknande eller förutsätter mediebranschen att allt skall laddas ned via nätet eller?

 

 

Vore väldigt tacksam för svar.

 

Bästa hälsningar

 

Tomas Magnusson

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag har en del tekniska problem med BD-brännaren LG (kan skriva utmärkt på Sony BD-skivor men inte på Verbatim.

Jag bränner dessa Verbatim utan problem: Komplett.se - Verbatim BD-R 25GB 10-pack jewelcase

( Skivornas individuella artikelnummer är: Verbatim 43712 )

 

Jag skapar alltid en .ISO i Encore och bränner alltid med ImgBurn i 2 x hastighet: The Official ImgBurn Website

 

Brännaren är en HP BD-RE BH30L och är en vanlig standardbrännare som följer med HP Z400/HP Z800.

 

Jag har inga problem med uppspelning av brända skivor i olika Blu-ray-spelare. :)

 

( Fodral: DVD FODRAL BOX FÖR 1ST BLU-RAY BLÅ 5-PACK | Dustin.se )

 

Problemet med USB-stickor är att flera Blu-rayspelartillverkare har stoppat uppspelningen direkt från USB-sticka i nyare firmware. Det är inget problem om man bara vill spela upp filmen och inte ha med menyer, bonusmaterial, mm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej! Rogge

 

Stort tack för som alltid snabbt svar.

 

Jo det är precis dom skivorna och brännhastighet jag använt i min LG brännare(har provat 2 likadana).

Jag har provat både med isoimage som försökt brännas i LG:s eget program och även direkt från Encore.

 

Det här med USB.

Har jag förstått det rätt att det bör gå att spela upp filmer i alla BD-spelare med USB så länge man inte har med manövrerbara menyer?

 

Bästa hälsningar

 

Tomas

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Ovanstående skrevs(ungefärligen utformat) precis när infon om forumsändringen kom upp så jag vet inte om det blir dubbelt eller ej.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo det är precis dom skivorna och brännhastighet jag använt i min LG brännare(har provat 2 likadana).

Jag har provat både med isoimage som försökt brännas i LG:s eget program och även direkt från Encore.

Det känns lite spontant då att bit-raten på materialet är för hög och det är det som gör att vissa spelare har svårt att spela upp dom. Hur hög bit-rate använder du och vad är det för format, MPEG2 Blu-ray, H.264 Blu-ray, 1080i, 720p50? Vad har du för inställningar i Encore när det gäller ljud, PCM eller Dolby Digital?

 

Det här med USB.

Har jag förstått det rätt att det bör gå att spela upp filmer i alla BD-spelare med USB så länge man inte har med manövrerbara menyer?

Dom flesta TV-apparater och Blu-rayspelare kan spela upp media direkt utan problem. Vissa (alla?) Blu-rayspelare kan även spela upp ISO-filer med menyer och hela kittet. För tittkopior gör jag allt i Encore med menyer och lägger ISO-filen på en USB-sticka och spelar upp därifrån. Då ser jag hur allt ser ut inklusive menyer innan jag bränner skivorna. Man sparar lite tid också. Den senaste firmwaren till min spelare har dock blockerat möjligheten att spela upp ISO-filer, så jag har inte uppdaterat den och tänker inte göra det förräns det är absolut nödvändigt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Stort tack igen Rogge fantastiskt engagemang

 

Jag skrev kanske lite otydligt i mina frågor om BD.

 

jag har inte haft problem med uppspelning i stationära BD-spelare när skivan väl är bränd (har iofs. bara provat i mina egna ,har 2st men utan problem.)

 

Problemet är att bränna själva Verbatim skivan(som jag helst vill använda pga. etkettyta i datorns LG brännare.

Vad jag kan se är mina inställningar följande i Encore:

bitrate max 15 mbits, Mpeg-2 blue-ray, 1080i frame 25 och dolby digital.

 

Det är kanske bäst att byta brännare till annat fabrikat men så tycker inte min datorbutik.

 

Är det lämpligt att prova en extern brännare kopplad till USB så kan kanske vissa fabrikat på BD-skivor kan brännas i den ena o vise versa?

Minns att det var samma typ av strul med DVD:s ursprung vissa skivor fungerade utmärkt medan andra tom. låste brännaren.

 

Åter stort tack

 

Tomas

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är kanske bäst att byta brännare till annat fabrikat men så tycker inte min datorbutik.

Ja, då låter det som att byta brännare är det bästa alternativet.

 

Jag har lite noll-koll på vilken som är bäst och det finns väl fler märken än tillverkare, så vem som tillverkat vad vet man ju inte. Hade jag varit tvungen att köpa ny idag hade jag valt Plextor efterssom dom genom åren alltid varit Kung på CD/DVD-bränning. Dom är lite dyrare, men det brukar det vara värt. Jag har inte testat en Plextorbrännare för BD-bränning, så jag *vet* inte att en Plextor, tex Plextor Blu-Ray Writer PX-B950SA, är bättre än tex Sony Optiarc Blu-Ray Writer, BD-5300S. Läs runt på internet och läs recensioner och se vilken som kan vara bra/bäst. Jag hade inte velat ha extern brännare, men det är bara en personlig preferens.

 

Om du byter, se till att köpa Writer och inte bara Reader. Jag gjorde missen att köpa Reader en gång och dom kan ju bara läsa och inte bränna... Det gick att byta men jag kände mig ganska dum när jag hade missat det. :OO

 

Kanske finns det någon här på forumet som har bättre koll på interna/externa Blu-raybrännare?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 månader senare...

Hej!

Nej, jag har inte koll på intern eller extern brännare men pga platsbrist så hade jag tänkt skaffa en extern BD-brännare. Rogge, vad har du mot extern brännare?

 

Jag har en 72 min lång film klar och lämnad på pressad DVD. Filmen är redigerad och klar i HD och på en ISO gjord i Encore CS5 utan problem.

Det gäller nu bara att kunna skicka ut den till andra och gärna på BD. Eller kanske fungerar det med USB-sticka?

 

Har också upptäckt att VLC spelar upp filmen direkt från ISO-filen med menyer, textning och allt! Imponerande.

 

Tack för era intressanta inlägg som var mycket instruktiva för mig som nybörjare.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, jag har inte koll på intern eller extern brännare men pga platsbrist så hade jag tänkt skaffa en extern BD-brännare. Rogge, vad har du mot extern brännare?

Jag har inget alls emot dom faktiskt, men använder ingen själv då jag har plats i datorn. Personligen föredrar jag iofs intern då man slipper kablar och saker som samlar damm. ;)

 

Det gäller nu bara att kunna skicka ut den till andra och gärna på BD. Eller kanske fungerar det med USB-sticka?

Både på BD och USB kanske?

 

Nackdelen med USB: Om man vill att slutanvändaren skall kunna sitta i TV-soffan och titta är det inte alla spelare har stöd för uppspelning av ISO-filer. Jag har en Oppo BDP-93 och när jag skulle ladda ner ett nyare firmware så stod det som första punkt att dom fått påtryckningar från Hollywood som bett Oppo att ta bort funktionen att spela upp ISO-filer från USB. Installerar man den firmwaren går det inte heller att gå tillbaks till en äldre, funktionen är borta. (Jag installerad alltså inte den nya firmwaren...)

 

Jag har ingen koll på vilka spelare som har stöd för ISO-uppspelning från USB, eller vilka som tagit bort funktionen helt. Med ISO-uppspelning menar jag uppspelning av allt som om det vore en BD, dvs med menyer, mm.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...