Gå till innehåll

Schysst distansutbildning?


spikey

Recommended Posts

  • 1 månad senare...

Tvärt om, det kräver så mycket tid, tänkande och samarbete med andra kring att utveckla kreativa processer att du inte kommer ha tid med annat. Manusutbildning kan göras på distans, författande gör man ofta på egenhand. Men de funktionerna du pratar om är så närt ihopknutna med andra kreativa funktioner, där samarbete, mötet, möjligheten att träffas, pröva saker, är essentiellt. Jag känner inte till någon ifall, och skulle rekommendera att ifall du börjar någon filmitbildning är beredd att lägga det mesta av din vakna tid på det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Generellt sett så känns det som vi är väldigt dåliga på distansutbildningar i det här landet. Se om du kan hitta någon i England eller USA. Det kommer förvisso att kosta pengar, och det brukar inte vara lite. De flesta distansutbildningar jag har stött på och gått själv har dock varit schemalagda, så det är inte säkert att bara för att det är på distans, att du har tid med annat.

 

Jag håller inte med föregående talare om att det inte skulle gå att ha den typen av utbildningar på distans. Det finns mycket teori även i cinematografi och videoredigering. Det krävs självklart en kreativ process tillsammans med andra när man ska göra film som är annat än enmansprojekt (och de är få), men det gäller ju skrivandet också. Det är inget som hindrar att man lär sig grunderna och övar på egen hand för det.

 

Jag skulle föreslå att du tittar efter böcker i ämnet. Då kan du läsa och ta till dig i din egen takt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Skaffa ett redigeringsprogram och börja filma med mobilkameran om du inte har något annat. Testa dig fram och titta mycket på andras filmer och få idéer. Läs bloggar och diskussionsforum och titta på Youtubefilmer. Gör en ny film i veckan och du kommer att lära dig mycket. Om du vill ha papper från en utbildning att visa upp eller pengar från CSN, då räcker inte det förstås. Fast du letar ju efter en avancerad utbildning såg jag nu. Vad innebär det?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...