Gå till innehåll

"Film Juridik"-Bok


toniq

Recommended Posts

Tja, jag känner att jag behöver lära mig om "film juridik", det vill säga vad kostar det att licensiera olika låtar, hur länge får man spela en låt och komma undan eventuellt gratis? Får man filma folk på en gata och ha med utan att gå runt och be alla skriva på ett papper? Gäller andra regler för filmer som inte görs med "vinstintresse"? Kan jag filma en "location" och ha med bara eller måste ja fråga t.ex. ägaren av ett hus om jag skall få filma det?

 

En bok som svarar på sådana frågor skulle jag vara väldigt intresserad av att läsa. Gärna kanske en sådan bok med "Indie" eller "Budget"-fokus. Jättetacksam på svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

En sådan bok skulle jag också vara intresserad av.

 

Vad gäller låtar finns det beskrivet en del på STIMs sida: https://www.stim.se/sv/KUNDER/Filmtv-produktion/

Men det är en partsinlaga. Hade varit intressant att förstå situationen ur en producents perspektiv också.

 

Att filma på allmän plats och vilken typ av location som kräver tillstånd är också frekvent förekommande frågor, som avhandlats i en hel del trådar här redan, men det finns bra info bara en sökning härifrån:

http://forum.voodoofilm.org/juridik/12713-far-man-filma-pa-allmaen-plats.html (En av många trådar här på Voodoofilm)

Juridik - Television - UR (Kort notis med allmänna råd.)

Använda offentlig plats - ansök om tillstånd - foretag.stockholm.se (För Stockholm. Scrolla ner till rubriken "Filminspelning.)

Var får man filma | Studieguiden (Finsk sida, på svenska, med bra allmäna råd.)

(osv.)

 

Naturligtvis skiljer sig tillvägagångssätt och regelverk åt från land till land, med respektive lagar och regler, och sedan på lokal/regional nivå: från kommun till kommun osv.

 

Efter en kortare sökning på böcker om film + juridik verkar det som marknaden (tja, vi är åtminstone två intresserade nu!) är öppen för någon kunnig att fylla ett glapp i bokhyllan. De flesta svenska böcker som avhandlar film+juridik -som jag hittade- handlade i princip bara om upphovsrätt. Kanske någon annan har bättre tips på böcker och publikationer?

 

EDIT: Medans du letar vidare i din research rekommenderar jag dig att läsa igenom trådar på Juridiksektionen här på forumet:

http://forum.voodoofilm.org/juridik/

Länk till kommentar
Share on other sites

Amazon.com: The Pocket Lawyer for Filmmakers: A Legal Toolkit for Independent Producers (9780240808420): Thomas A. Crowell: Books

 

Mycket av materialet och lagarna som nämns rör enbart USA och därav inte det optimala valet om man vill ha full koll

på allting. Men det finns mycket matnyttigt att hämta om t ex musik-licenser och liknande. Kan behöva kompletteras

med en "svensk film-lagbok" men man måste börja någonstans och den tar dig en lång väg!

Länk till kommentar
Share on other sites

Notera att länken ovan till The Pocket Lawyer for Filmmakers går till en äldre upplaga. När jag skriver detta finns en 2nd Edition: The Pocket Lawyer for Filmmakers,Second Edition: A Legal Toolkit for Independent Producers: Thomas A. Crowell: 9780240813189: Amazon.com: Books

 

När man kikade på boken ovan gav Amazon även tips om följande bok, som också verkar intressant:

Amazon.com: Clearance & Copyright: Everything You Need to Know for Film and Television (9781879505988): Michael C. Donaldson: Books

 

 

@Spaceromancer : Utan att ha läst böckerna som nämns ovan tror jag det finns en hel del matnyttigt om juridik och regler även för dokumentärfilmare. På vilket sätt skulle exempelvis tillstånd att filma på allmän plats skilja sig mellan en dokumentärfilm, spelfilm, nyhetsrapportering, reklam- eller en "konstfilm"? Hur kan regler kring användandet/licensiering av en annan upphovsmans musik skilja sig?

 

Såvitt jag förstår finns det ingen som helst skillnad på just dessa punkter, men det är möjligt att det finns något - och det vore också intressant att veta mer om!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte om det finns någon skillnad, men det skulle kunna vara det.

 

I en spelfilm hittar man på saker, i en dokumentär visar man bara allt som det är, och då kan jag tänka mig att det är skillnad på vad som kan filmas och visas, och hur det får göras. Och så är det väl skillnad också om filmen är tänkt att visas på TV eller på YouTube. Om man i en dokumentär filmar en gatumusikant så skall det räcka med att betala till STIM (om det är en svensk produktion som filmas i någon av de nordiska länderna, om jag kommer ihåg rätt), men vill du använda samma musik till en spelfilm då behöver du nog tillstånd från rättighetsinnehavarna.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte om det finns någon skillnad, men det skulle kunna vara det.

 

I en spelfilm hittar man på saker, i en dokumentär visar man bara allt som det är

 

Hehe.

 

Nä du, gränsen mellan spelfilm och dokumentär är mycket tunnare än vad man tror. Juridiskt finns det inga skillnader, vad jag vet.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag skulle läsa på om upphovsrätt rent generellt och försöka få ihop en grundläggande förståelse för hur de olika immaterialrätterna osv. fungerar då detta är det mest relevanta.

 

Inte specifikt för film; men tar upp konst och allt annat som uppnår en verkshöjd osv:

 

Arbetstagares immaterialrätter : rätten till verk, datorprogram, design, uppfinningar m.m. i anställningsförhållanden - Sanna Wolk - Bok (9789139013518) | Adlibris Bokhandel - Alltid billigt, alltid fraktfritt

 

Sanna Wolk är sveriges institution på just upphovsrättsfrågor. Riktigt bra föreläsare också.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...